Taskigt kylarlock = kokande motor
Taskigt kylarlock = kokande motor
På Grödlan har jag haft lite spök med att den varma dagar velat koka efter att den fått jobba lite hårdare i skogen. Jag har bytt termostat, kylarlock, justerat luftstyraren runt fläkten och allmänt kliat mig i huvudet. Nu fick jag ett tips av Johan från Mölndal att kolla kylarlocket. "Men det är ju alldeles nytt", tänkte jag och glömde alldeles att det definitivt inte är någon garanti på att det är friskt.
Vid en jämförelse med Johans lock stod det klart att mitt hade en mycket tunnare fjäder och dessutom kunde man med handen känna stor skillnad i fjädertrycket. Jag skall roa mig någon gång med att mäta öppningstrycket på hushållsvågen och med lite högstadie-matte räkna ut skillnaden i tryck och därmed kokpunkt.
Det slappa locket kommer från E-bay och är märkt: Master-Sport. Det utfärdas alltså en varning för dessa!
Original till vänster.
Vid en jämförelse med Johans lock stod det klart att mitt hade en mycket tunnare fjäder och dessutom kunde man med handen känna stor skillnad i fjädertrycket. Jag skall roa mig någon gång med att mäta öppningstrycket på hushållsvågen och med lite högstadie-matte räkna ut skillnaden i tryck och därmed kokpunkt.
Det slappa locket kommer från E-bay och är märkt: Master-Sport. Det utfärdas alltså en varning för dessa!
Original till vänster.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
Har roat mig med att försöka räkna ut hur mycket kokpunkten sänktes med det slappa piratlocket.
Hittade några fomler och tabeller på nätet. Tar gärna emot synpunkter på mitt angreppsätt. Alla värden är avrundade helt utan någon vetenskaplig grund.
Kolvtan uppskattas till drygt 3 cm2 (pi * radien upphöjt till 2)
Fjädertrycket, mätt med hushållsvåg:
Pirat : 1,9 kg
Org: 4,9 kg
Öppningstryck beräknas genom att dividera fjädertryck med kolvytan.
Pirat: 1,9/3= 0,6 bar
Org: 4,9/3= 1,6 bar
Sen måste man lägga till atmosfärtrycket som är cirka 1 bar
Kokpunkten blir då (enligt tabell)
Pirat: ca 110 grader
Org: ca 125 grader
Nu undrar kanske vän av ordning varför det är så viktigt, så varm skall väl inte en normal motor bli? Fel, fel, fel - det skall den visst. Framförallt i de kylvattenkanaler som ligger närmast förbränningsrummen är det helt normalt. Tänk även på vad som händer när man stänger av en het motor och vattnet slutar cirkulera - då måste det klara temperaturer uppåt 130 grader.
Rätt/fel tänkt?
Hittade några fomler och tabeller på nätet. Tar gärna emot synpunkter på mitt angreppsätt. Alla värden är avrundade helt utan någon vetenskaplig grund.
Kolvtan uppskattas till drygt 3 cm2 (pi * radien upphöjt till 2)
Fjädertrycket, mätt med hushållsvåg:
Pirat : 1,9 kg
Org: 4,9 kg
Öppningstryck beräknas genom att dividera fjädertryck med kolvytan.
Pirat: 1,9/3= 0,6 bar
Org: 4,9/3= 1,6 bar
Sen måste man lägga till atmosfärtrycket som är cirka 1 bar
Kokpunkten blir då (enligt tabell)
Pirat: ca 110 grader
Org: ca 125 grader
Nu undrar kanske vän av ordning varför det är så viktigt, så varm skall väl inte en normal motor bli? Fel, fel, fel - det skall den visst. Framförallt i de kylvattenkanaler som ligger närmast förbränningsrummen är det helt normalt. Tänk även på vad som händer när man stänger av en het motor och vattnet slutar cirkulera - då måste det klara temperaturer uppåt 130 grader.
Rätt/fel tänkt?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
hmm, intressant
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
Halaj!
Sådär hade jag också räknat på det.
Jag tycker att det ser ut som båda locken är ok, de ska bara sitta på olika kylare.
För det ser ut på bilden som det vänstra lockets packning har mycket större yta än det högra.
Om fjädern måste jobba mot en större yta måste den ju vara kraftigare för att motstå samma tryck.
//T
Sådär hade jag också räknat på det.
Jag tycker att det ser ut som båda locken är ok, de ska bara sitta på olika kylare.
För det ser ut på bilden som det vänstra lockets packning har mycket större yta än det högra.
Om fjädern måste jobba mot en större yta måste den ju vara kraftigare för att motstå samma tryck.
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
Jag tror vi ser en fototeknisk effekt... Det ena locket är närmare kameran och ser större ut. De skruvades väl in i samma kylare om jag förstod texten rätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
De är identiska avseende mått, ja.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
Enligt Autodata skall locket ha ett öppningstryck på 0,9 bar.
Borde väl gå att hitta en uppgift i manualerna också.
Borde väl gå att hitta en uppgift i manualerna också.
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Re: Taskigt kylarlock = kokande motor
Snubblade över denna sida i sökande efter annan info: http://kimboniva.tripod.com/faqs.htm
Under rubriken trouble shooting en bit ned på sidan kan man hitta följande:
Engine Overheats
Pointer of coolant temperature gauge is in red zone of scale. Prior to trouble shooting check coolant temperature gauge and its transmitter for good repair.
1. Slackening of pump and alternator drive belt Adjust belt tension
2. Lack of coolant in cooling system Add coolant into cooling system
3. Wrong ignition timing Adjust ignition timing
4. Radiator heavily soiled on outside Clean radiator with jet of water
5. Thermostat faulty Replace thermostat
6. Defective valve in radiator cap ( opening pressure below 0.07MPa ( 0.7kgf/cm2 )) Replace cap
7. Coolant pump faulty Check , replace or repair coolant pump
Här har man ju kommit fram till kommit fram til samma sak (punkt 6) som du ahlberg.
Finns mycket intressant info på denna sida, kanske skulle finnas länk någonstans under mektips eller annan lämpligt ställe?
Under rubriken trouble shooting en bit ned på sidan kan man hitta följande:
Engine Overheats
Pointer of coolant temperature gauge is in red zone of scale. Prior to trouble shooting check coolant temperature gauge and its transmitter for good repair.
1. Slackening of pump and alternator drive belt Adjust belt tension
2. Lack of coolant in cooling system Add coolant into cooling system
3. Wrong ignition timing Adjust ignition timing
4. Radiator heavily soiled on outside Clean radiator with jet of water
5. Thermostat faulty Replace thermostat
6. Defective valve in radiator cap ( opening pressure below 0.07MPa ( 0.7kgf/cm2 )) Replace cap
7. Coolant pump faulty Check , replace or repair coolant pump
Här har man ju kommit fram till kommit fram til samma sak (punkt 6) som du ahlberg.
Finns mycket intressant info på denna sida, kanske skulle finnas länk någonstans under mektips eller annan lämpligt ställe?
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)