Sida 1 av 1

Byt värmekran

Postat: 17 apr 2016 10:22
av ahlberg
Ja, jag vet att det finns äldre trådar i ämnet http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325 - men om nu metoden är ytterligare förbättrad så kan det väl vara anledning att uppdatera!

Läckande värmekran drabbar alla, för eller senare. Är det en äldre bil kan även läckage uppstå i själva elementet eller i packningarna. Mer om det längre fram, och även några ord om luftning.

Problemet brukar märkas när det börjar lukta glykol eller när passageraren klagar på att det är blött om fötterna. Ta en fingerspets och fukta i det blöta, smaka - är det sött är det glykol.

Värmesystemet sitter ganska högt, så jag brukar inte tappa systemet utan har en balja under bilen och en bytta i kupén för att fånga den liter kylarvätska som kommer att rinna ut. Självklart kan man tappa ur kylaren, det är en smaksak.

1. Börja med att lossa slangarna i motorrummet från rören som går in genom torpedväggen. Lossa även tätningsbrickan med två plåtskuvar.

Bild

Bild

(att lossa brickan gör det möjligt att lirka ut och in elementet med kran och rör monterade)

2. Lossa mittkonsollen

Bild

3. Lossa undre handskfacket

Bild

4. Lossa de fyra clipsen och sänk ner undre delen av värmepaketet (passa gärna på att smörja lagren till fläktmotorn nu).

Bild

5. Sänk ner och dra ut värmeelementet med rören monterade.

Bild

6. Byt ventil

Bild

Använd nya packningar, brukar medfölja den nya kranen. Om du gör egna packningar bör det noteras att den ena avpackningarna kan man hugga själv, den har tillräckliga tätningsytor för att klara det. Packningen mellan kran och element är mer av "o-ringskaraktär" och kan ersättas med en standard oring.

Provtryck genom att blåsa.

7. Luftning

Att lufta en Niva är enkelt - men kräver lite tålamod, räkna 10-15 min. Luftningen gör med värmekranen i läge "Varm"

A. Vänta med expansionskärlet till sist.
B. Ta av locket till kylaren och fyll så långt det går, låt locket vara av.
C. Starta motorn, låt gå på tomgång.
D. Vänta.
E. Komplettera direkt i kylaren
F. Känn med handen om kylaren är varm.
G. Om kylaren är kall: Gå till D
H. När kylaren är varm, komplettera en sista gång och sätt på locket.
I. Komplettera i expansionskärlet.

Klart!

Kommentarer välkomna!

Man kan såklart fundera på om man inte kan byta kranen på plats, och det är klart att det går - men det är inget roligt jobb. Ergonomiskt sett är det ganska plågsamt och dessutom är det stor risk att man inte får till packningar och skruvar. Fördelar med att ta ut paketet:

- bättre översikt
- bättre ergonomi
- tillfälle att rengöra elementet från löv mm
- tillfälle att smörja fläkten

Ett annat tips, om man inte får ordning på kranen kan man alltid göra en bypass i motorrummet med den längre av de två slangarna.

Re: Byt värmekran

Postat: 29 dec 2019 12:38
av SA4AQS
Bytte värme kranen här om dagen och noterade att bilderna här inte går att tyda så lätt då photobucket har blurat dom.

Re: Byt värmekran

Postat: 30 dec 2019 07:51
av ahlberg
Ja, de har någon sorts "trafikbegränsning" så om man inte betalar en mindre förmögenhet per år så blurras bilderna när surfpotten är slut. Tror man får ny liten gratissurfpott i början på varje månad. Men, tyvärr är det alldeles för mycket jobb att flytta till annan server, så ni får stå ut. :roll:

Re: Byt värmekran

Postat: 31 dec 2019 21:18
av maggan
det er irriterande men en workaround er att använda mobilen och gå in på samma tråd. Då kommer bilderna klara och skarpa :)

ett annat alternativ ær att høgerklicka på bilderna vælj "øppna i ny fana". då komme bilden fortsatt suddig, men endra i adrressefælte. Ta bort det førsta inklusive punkten (rødmarkerade) føre photobucket så kommer man till in på bilden på photobucket sidan http://i80.photobucket.com/albums/j171/nivahma/Div%202016/HeaterValve/IMGP0001.jpg