Byt värmekran
Postat: 17 apr 2016 10:22
Ja, jag vet att det finns äldre trådar i ämnet http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325 - men om nu metoden är ytterligare förbättrad så kan det väl vara anledning att uppdatera!
Läckande värmekran drabbar alla, för eller senare. Är det en äldre bil kan även läckage uppstå i själva elementet eller i packningarna. Mer om det längre fram, och även några ord om luftning.
Problemet brukar märkas när det börjar lukta glykol eller när passageraren klagar på att det är blött om fötterna. Ta en fingerspets och fukta i det blöta, smaka - är det sött är det glykol.
Värmesystemet sitter ganska högt, så jag brukar inte tappa systemet utan har en balja under bilen och en bytta i kupén för att fånga den liter kylarvätska som kommer att rinna ut. Självklart kan man tappa ur kylaren, det är en smaksak.
1. Börja med att lossa slangarna i motorrummet från rören som går in genom torpedväggen. Lossa även tätningsbrickan med två plåtskuvar.
(att lossa brickan gör det möjligt att lirka ut och in elementet med kran och rör monterade)
2. Lossa mittkonsollen
3. Lossa undre handskfacket
4. Lossa de fyra clipsen och sänk ner undre delen av värmepaketet (passa gärna på att smörja lagren till fläktmotorn nu).
5. Sänk ner och dra ut värmeelementet med rören monterade.
6. Byt ventil
Använd nya packningar, brukar medfölja den nya kranen. Om du gör egna packningar bör det noteras att den ena avpackningarna kan man hugga själv, den har tillräckliga tätningsytor för att klara det. Packningen mellan kran och element är mer av "o-ringskaraktär" och kan ersättas med en standard oring.
Provtryck genom att blåsa.
7. Luftning
Att lufta en Niva är enkelt - men kräver lite tålamod, räkna 10-15 min. Luftningen gör med värmekranen i läge "Varm"
A. Vänta med expansionskärlet till sist.
B. Ta av locket till kylaren och fyll så långt det går, låt locket vara av.
C. Starta motorn, låt gå på tomgång.
D. Vänta.
E. Komplettera direkt i kylaren
F. Känn med handen om kylaren är varm.
G. Om kylaren är kall: Gå till D
H. När kylaren är varm, komplettera en sista gång och sätt på locket.
I. Komplettera i expansionskärlet.
Klart!
Kommentarer välkomna!
Man kan såklart fundera på om man inte kan byta kranen på plats, och det är klart att det går - men det är inget roligt jobb. Ergonomiskt sett är det ganska plågsamt och dessutom är det stor risk att man inte får till packningar och skruvar. Fördelar med att ta ut paketet:
- bättre översikt
- bättre ergonomi
- tillfälle att rengöra elementet från löv mm
- tillfälle att smörja fläkten
Ett annat tips, om man inte får ordning på kranen kan man alltid göra en bypass i motorrummet med den längre av de två slangarna.
Läckande värmekran drabbar alla, för eller senare. Är det en äldre bil kan även läckage uppstå i själva elementet eller i packningarna. Mer om det längre fram, och även några ord om luftning.
Problemet brukar märkas när det börjar lukta glykol eller när passageraren klagar på att det är blött om fötterna. Ta en fingerspets och fukta i det blöta, smaka - är det sött är det glykol.
Värmesystemet sitter ganska högt, så jag brukar inte tappa systemet utan har en balja under bilen och en bytta i kupén för att fånga den liter kylarvätska som kommer att rinna ut. Självklart kan man tappa ur kylaren, det är en smaksak.
1. Börja med att lossa slangarna i motorrummet från rören som går in genom torpedväggen. Lossa även tätningsbrickan med två plåtskuvar.
(att lossa brickan gör det möjligt att lirka ut och in elementet med kran och rör monterade)
2. Lossa mittkonsollen
3. Lossa undre handskfacket
4. Lossa de fyra clipsen och sänk ner undre delen av värmepaketet (passa gärna på att smörja lagren till fläktmotorn nu).
5. Sänk ner och dra ut värmeelementet med rören monterade.
6. Byt ventil
Använd nya packningar, brukar medfölja den nya kranen. Om du gör egna packningar bör det noteras att den ena avpackningarna kan man hugga själv, den har tillräckliga tätningsytor för att klara det. Packningen mellan kran och element är mer av "o-ringskaraktär" och kan ersättas med en standard oring.
Provtryck genom att blåsa.
7. Luftning
Att lufta en Niva är enkelt - men kräver lite tålamod, räkna 10-15 min. Luftningen gör med värmekranen i läge "Varm"
A. Vänta med expansionskärlet till sist.
B. Ta av locket till kylaren och fyll så långt det går, låt locket vara av.
C. Starta motorn, låt gå på tomgång.
D. Vänta.
E. Komplettera direkt i kylaren
F. Känn med handen om kylaren är varm.
G. Om kylaren är kall: Gå till D
H. När kylaren är varm, komplettera en sista gång och sätt på locket.
I. Komplettera i expansionskärlet.
Klart!
Kommentarer välkomna!
Man kan såklart fundera på om man inte kan byta kranen på plats, och det är klart att det går - men det är inget roligt jobb. Ergonomiskt sett är det ganska plågsamt och dessutom är det stor risk att man inte får till packningar och skruvar. Fördelar med att ta ut paketet:
- bättre översikt
- bättre ergonomi
- tillfälle att rengöra elementet från löv mm
- tillfälle att smörja fläkten
Ett annat tips, om man inte får ordning på kranen kan man alltid göra en bypass i motorrummet med den längre av de två slangarna.