Demontera instrumentpanel och värmepaket

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.

Demontera instrumentpanel och värmepaket

Inläggav ahlberg » 31 jan 2016 21:08

Lite bilder och text om att riva instrumentpanel och värmepaket.

Vill du veta hur värmepaketet ser ut när det är utanför bilen? Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=5Oamyvnvur8

Fler trådar om värme:

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3524


Bild
Börja med att lossa de fyra stjärnskruvarna till tut-knappen. Vill de rotera, så tryck ner knappen.

Bild
Lyft bort tutknappen och lossa sladden

Bild
De små tapparna har styrplippar som måste ligga rätt i spåren i rattnavet när vi monterar tillbaka.

Bild
Innan vi lossar ratten kan det vara smart att slå ett par körnslag för att få tillbaka kringlan i rätt läge.

Bild
Hylsa 24

Bild
Klassisk svag punkt på Niva: släpskon till tutan

Bild
..som skall skapa kontakt mot denna ring.

Bild
..och när det inte fungerar längre så sätter man en ful lös tutknapp..

Bild
Dags att lossa kåporna runt rattstången, 5 stjärnskruvar

Bild
Så här ser det ut under.

Bild
För att kunna få bort spakarna behöver vi dela tre kontaktstycken som sitter bakom centralinstrumentet. Börja med de två skruvarna under.

Bild
Dra därefter kåpan mot dig till clipsen släpper.

Bild
Två via plastskruvar håller instrumentet

Bild
Baksidan. Lossa hastighetsmätarvajern och två kontaktstycken

Bild
Instrumentet bakifrån

Bild
Nu kommer vi åt!

Bild
Dessa tre skall delas

Bild
Underifrån.

Bild
Spakarna är loss.

Bild
Nu mittkonsollen. Börja med de två stjärnskruvarna.

Bild
Höger sida

Bild
Mittkonsollen sitter med klor i ovankant, tryck nedåt lite och lirka.

Bild
Vissa av strömbrytarna har lösa sladdar.. inte kontaktstycken. Bra att knäppa en bild på det.

Bild
Mittkonsoll loss!

Bild
Mittutblåset skall egentligen sitta med två skruvar.. men ganska vanligt att de är avbrutna..

Bild
Här hittar vi ett Biltema blinkrelä. Plug in - om man bara har koll på sladdarna..

Bild
Lossa värmereglagen

Bild
Så kommer vi till själva panelen. Två skruvar återstår i nederkant.

Bild
Och sen letar vi upp fyra muttrar i överkant.

Bild
Två av dem i handskfacket

Bild
Panelen är nu lös

Bild
Här sitter höjdreglering för strålkastare. Det skall gå att lossa den, men jag har aldrig lyckats. Använder inte den heller, så det brukar bli en insats med avbitaren.

Bild
Nu börjar det öppna sig lite.

Bild
Avfrostningsrör.

Bild
Stora munstycket i mitten

Bild
Värmepaketet.

Bild
Lossa fyra clips så släpper fläkten

Bild
Fyra muttrar lossar hållaren för värmeelementet och även den del som sitter i motorrummet

Bild
Stått under en tall i två år? Nähä!

Bild
Ekorrbo?

Bild
När värmeelementet skall ut är det bäst att lossa slangarna i maskinrummet.

Bild
Nu glider elementet ut.

Bild

Bild
Börjar bli rensat.

Bild

Bild

Något för skrotnisse på Tatooine?

Nåja, när jag väl hade riggat detta var det ju läge att testa lite olika driftlägen och effekter av läckage/förträngingar

Körde man fläkten separat var det riktigt bra blås, och det fortsatte även om man satte på underdelen, trots att luften då vänder mot bottenluckan.

Satte på stora munstycket mot vindrutan och sidoblåsen, fortfarande juste blås.

Testade att täppa igen sidoblåsen, men det blev ingen större skillnad på blåset mot vindrutan - inte märkbart. Å andra sidan kommer det inte mycket luft ur sidoblåsen heller.

Lade man om "mellanspjället" till att mata mot kupén - då försvann all luft mot vindrutan och sidoblåsen.

Att öppna bottenluckan märktes tydligt, men det blåste lite fint mot rutan ändå.

På med värmeelementet- ingen stor skillnad.

På med insuget som sitter i motorrummet, med stora ventilen. Märktes lite, men när man stängde till stora ventilen var det drastisk skillnad. Helt klar är det superviktigt att denna är vidöppen. Precis som i alla fläktsystem är insugssidan känsligast. En trasa som täppte till med ca 50% av insugsarean gjorde stor skillnad

Slutsats:

* för luftflöde allmänt = se till att insuget är rent och stora luckan i motorrummet öppnar fullt.
* för max defrost = stäng bottenlucka och dubbelkolla att mellanklaffen ligger helt i läge "vindruta"
' lita inte på spakarnas lägen - kolla att klaffarna rör sig ordentligt till sina ändlägen.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Demontera instrumentpanel och värmepaket

Inläggav Zphinx » 01 feb 2016 22:39

Vilket jobb.
Tack för bra bilder. Jag har upplevt att om fästena till mittutblåset är paj så läcker det rätt bra med luft där.
Jag satte en plexiskiva för det utblåset. Då vart det en väldans skillnad.

När du nu har instrumentet borta. Kan du se om det går att ta bort glaset på det? Mitt glas är grått o trist o skulle vilja byta ut det. Måste gå o ta en tunn plexiskiva o kröka till med varmluftspistolen.

//Fredrik
Användarvisningsbild
Zphinx
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Demontera instrumentpanel och värmepaket

Inläggav ahlberg » 03 okt 2016 06:53

Pluggade mitt mittutblås igår och satte även en plåt där ventilerna satt.

Bild
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm


Återgå till Mektips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron