Vill du veta hur värmepaketet ser ut när det är utanför bilen? Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=5Oamyvnvur8
Fler trådar om värme:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3524

Börja med att lossa de fyra stjärnskruvarna till tut-knappen. Vill de rotera, så tryck ner knappen.

Lyft bort tutknappen och lossa sladden

De små tapparna har styrplippar som måste ligga rätt i spåren i rattnavet när vi monterar tillbaka.

Innan vi lossar ratten kan det vara smart att slå ett par körnslag för att få tillbaka kringlan i rätt läge.

Hylsa 24

Klassisk svag punkt på Niva: släpskon till tutan

..som skall skapa kontakt mot denna ring.

..och när det inte fungerar längre så sätter man en ful lös tutknapp..

Dags att lossa kåporna runt rattstången, 5 stjärnskruvar

Så här ser det ut under.

För att kunna få bort spakarna behöver vi dela tre kontaktstycken som sitter bakom centralinstrumentet. Börja med de två skruvarna under.

Dra därefter kåpan mot dig till clipsen släpper.

Två via plastskruvar håller instrumentet

Baksidan. Lossa hastighetsmätarvajern och två kontaktstycken

Instrumentet bakifrån

Nu kommer vi åt!

Dessa tre skall delas

Underifrån.

Spakarna är loss.

Nu mittkonsollen. Börja med de två stjärnskruvarna.

Höger sida

Mittkonsollen sitter med klor i ovankant, tryck nedåt lite och lirka.

Vissa av strömbrytarna har lösa sladdar.. inte kontaktstycken. Bra att knäppa en bild på det.

Mittkonsoll loss!

Mittutblåset skall egentligen sitta med två skruvar.. men ganska vanligt att de är avbrutna..

Här hittar vi ett Biltema blinkrelä. Plug in - om man bara har koll på sladdarna..

Lossa värmereglagen

Så kommer vi till själva panelen. Två skruvar återstår i nederkant.

Och sen letar vi upp fyra muttrar i överkant.

Två av dem i handskfacket

Panelen är nu lös

Här sitter höjdreglering för strålkastare. Det skall gå att lossa den, men jag har aldrig lyckats. Använder inte den heller, så det brukar bli en insats med avbitaren.

Nu börjar det öppna sig lite.

Avfrostningsrör.

Stora munstycket i mitten

Värmepaketet.

Lossa fyra clips så släpper fläkten

Fyra muttrar lossar hållaren för värmeelementet och även den del som sitter i motorrummet

Stått under en tall i två år? Nähä!

Ekorrbo?

När värmeelementet skall ut är det bäst att lossa slangarna i maskinrummet.

Nu glider elementet ut.


Börjar bli rensat.


Något för skrotnisse på Tatooine?
Nåja, när jag väl hade riggat detta var det ju läge att testa lite olika driftlägen och effekter av läckage/förträngingar
Körde man fläkten separat var det riktigt bra blås, och det fortsatte även om man satte på underdelen, trots att luften då vänder mot bottenluckan.
Satte på stora munstycket mot vindrutan och sidoblåsen, fortfarande juste blås.
Testade att täppa igen sidoblåsen, men det blev ingen större skillnad på blåset mot vindrutan - inte märkbart. Å andra sidan kommer det inte mycket luft ur sidoblåsen heller.
Lade man om "mellanspjället" till att mata mot kupén - då försvann all luft mot vindrutan och sidoblåsen.
Att öppna bottenluckan märktes tydligt, men det blåste lite fint mot rutan ändå.
På med värmeelementet- ingen stor skillnad.
På med insuget som sitter i motorrummet, med stora ventilen. Märktes lite, men när man stängde till stora ventilen var det drastisk skillnad. Helt klar är det superviktigt att denna är vidöppen. Precis som i alla fläktsystem är insugssidan känsligast. En trasa som täppte till med ca 50% av insugsarean gjorde stor skillnad
Slutsats:
* för luftflöde allmänt = se till att insuget är rent och stora luckan i motorrummet öppnar fullt.
* för max defrost = stäng bottenlucka och dubbelkolla att mellanklaffen ligger helt i läge "vindruta"
' lita inte på spakarnas lägen - kolla att klaffarna rör sig ordentligt till sina ändlägen.