Kärvande bromsok - typfel på Niva
Postat: 22 jan 2016 11:40
Jag har inga bilder, för det var så kallt och jag ville bara bli klar. Det är lite trist att meka mer än i onödan om det är kallare än -10.
I vilket fall så kärvar ju som bekant -alla- bromsok till slut, men vad många inte känner till är att Niva har en speciell anledning att kärva på ett speciellt sätt (varför inte? det är ju Niva).
Grejen är att oket är 2-delat med en stålbygel som går över till andra sidan av bromsskivan, denna bygel har ett spår där cylinderblocket är inskjutet och en fjäderbelastat pluppojäng man trycker in för att kunna ta isär.
Det bildas ofta oxid mellan stålbygeln och cylinderblocket som pressar ihop den mjuka aluminiumen och gör cylindrarna ovala. man kan hona cylindrarna hur många gånger som helst, de kommer bara bli mer och mer ovala och kärva igen och igen, ifall man inte tar isär bygeln och blocket. Det är rätt enkelt gjort.
Man tar ett dorn och trycker (knackar) in den lilla plippen, som är i ett hål på bygeln och sen bånkar man isär dem. Rengör, gör sitt bästa för att få pluppojängen att glida lätt och sen dånkar man ihop alltihop igen, företrädesvis med träklubba eller gummiklubba. Smörj INTE spåret med kopparpasta utan grafit, eller aluminiumpasta för att undvika ännu mer korrosion.
Detta fenomen verkar uppstå i landsändar med vägsalt efter ungefär 10-15 år.. normalt underhåll alltså
/M
I vilket fall så kärvar ju som bekant -alla- bromsok till slut, men vad många inte känner till är att Niva har en speciell anledning att kärva på ett speciellt sätt (varför inte? det är ju Niva).
Grejen är att oket är 2-delat med en stålbygel som går över till andra sidan av bromsskivan, denna bygel har ett spår där cylinderblocket är inskjutet och en fjäderbelastat pluppojäng man trycker in för att kunna ta isär.
Det bildas ofta oxid mellan stålbygeln och cylinderblocket som pressar ihop den mjuka aluminiumen och gör cylindrarna ovala. man kan hona cylindrarna hur många gånger som helst, de kommer bara bli mer och mer ovala och kärva igen och igen, ifall man inte tar isär bygeln och blocket. Det är rätt enkelt gjort.
Man tar ett dorn och trycker (knackar) in den lilla plippen, som är i ett hål på bygeln och sen bånkar man isär dem. Rengör, gör sitt bästa för att få pluppojängen att glida lätt och sen dånkar man ihop alltihop igen, företrädesvis med träklubba eller gummiklubba. Smörj INTE spåret med kopparpasta utan grafit, eller aluminiumpasta för att undvika ännu mer korrosion.
Detta fenomen verkar uppstå i landsändar med vägsalt efter ungefär 10-15 år.. normalt underhåll alltså
/M