Sida 1 av 1

Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 22 jan 2016 11:40
av Markus Almroth
Jag har inga bilder, för det var så kallt och jag ville bara bli klar. Det är lite trist att meka mer än i onödan om det är kallare än -10.

I vilket fall så kärvar ju som bekant -alla- bromsok till slut, men vad många inte känner till är att Niva har en speciell anledning att kärva på ett speciellt sätt (varför inte? det är ju Niva).

Grejen är att oket är 2-delat med en stålbygel som går över till andra sidan av bromsskivan, denna bygel har ett spår där cylinderblocket är inskjutet och en fjäderbelastat pluppojäng man trycker in för att kunna ta isär.

Det bildas ofta oxid mellan stålbygeln och cylinderblocket som pressar ihop den mjuka aluminiumen och gör cylindrarna ovala. man kan hona cylindrarna hur många gånger som helst, de kommer bara bli mer och mer ovala och kärva igen och igen, ifall man inte tar isär bygeln och blocket. Det är rätt enkelt gjort.

Man tar ett dorn och trycker (knackar) in den lilla plippen, som är i ett hål på bygeln och sen bånkar man isär dem. Rengör, gör sitt bästa för att få pluppojängen att glida lätt och sen dånkar man ihop alltihop igen, företrädesvis med träklubba eller gummiklubba. Smörj INTE spåret med kopparpasta utan grafit, eller aluminiumpasta för att undvika ännu mer korrosion.

Detta fenomen verkar uppstå i landsändar med vägsalt efter ungefär 10-15 år.. normalt underhåll alltså :-)

/M

Re: Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 12 jun 2016 18:29
av ahlberg
Gjorde en liten ok-renovering på räkan och följde Markus tips att dela på oket. Det var nog klokt, vilket framgår av billderna. Jag kollade inte eventuell ovalitet före-efter, men resonemanget enligt ovan låter logiskt.

Bilder:

Bild
Börja med att knacka in låspinnen och därefter knacka ut cylinderblocket..

Bild
Testade att göra en liten press, men man fick banka ändå..

Bild

Bild

Bild

Några bilder på packningsbytet:

Att renovera bromsoket är den enda renovering avseende bromssystem som jag tycker är värd jobbet. Har man tur är kolvarna inte angripna av gravrost, och då blir oket i princip som nytt. Jag brukar putsa kolvarna med riktigt fint slippapper, typ 800. Efter några år, och några Niva så har man ju några friska kolvar i bra-och-ha-lådan, om någon skulle visa sig ha gravrost. Resten av oket är i princip odödligt.

Såklart använder man rikligt med bromscylinderfett. Glöm förresten inte att rensa spåren noga för oxid och gummirester.

Damaskerna är oftast av riktigt skitgummi och spricker efter ett par år - är det någon som vet var man får tag på bra så tar jag gärna emot tips..

Sista bilden, tre steg för att få på gummina..

1. Sätt i "stora ringen".
2. Tryck in kolven så långt att spåret för damasken syns.
3. Sätt i damasken i sitt spår och tryck ner kragen över kolven.

(när kolven trycks ut fixeras damasken)

Bild

Bild

Re: Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 30 jul 2016 01:06
av Virre
Har någon sett om det säljs kolvar löst till framoken?
Letade på 4x4russia men kan inte hitta.
Mina damasker är hela men ändå har jag fått gravrost på kolvarna.......

Re: Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 25 jul 2017 22:10
av Berlina
Kanske typ ett år försent..
Men kolvar finns på Ladapower.com..
34$ för ett repkitt.. https://ladapower.com/catalog/niva-1700 ... ons-detail

Re: Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 22 jul 2020 10:15
av jordmannen
Den där där "pluppen/plupojängen" som man knackar in genom hålet i stålbygeln. Måste den ut igen vid montering?

Har påbörjat bromsoksrenovering enligt detta koncept, men fick knacka in den hårt och tvekar på att den åker ut frivilligt igen...

Re: Kärvande bromsok - typfel på Niva

Postat: 27 jul 2020 19:14
av jordmannen
Fick bonka rejält för att få stålbygeln på oket igen, så jag antar att den lilla "spärren" man tryckte in i hålet inte behövs.

Har även ett litet tips för polering av kolvarna enligt bild. Sedan håller man lämpligt sandpapper i andra handen och kör på tills det bränner i handen.

Bild