Sida 2 av 2

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 27 feb 2011 19:27
av ahlberg
Ja, de skall förbygga att lagret rostar fast. De är inte helt nödvändiga och ett bra marinfett eller liknande funkar ganska bra, ett tag. Packningssilikon är kanske inte helt tokigt i detta sammanhang.

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 28 feb 2011 00:24
av Rocknroll
fan då kunde jag ju struntat i dom, behöver säkert tas isär snart igen ändå :) . Trodde mest dom skulle skydda lagret från salt å skit. Visserligen permanentsmorda lager, men kändes lite tveksamma, var nån tätning på dom som kändes som hårdplast nästan.

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 27 apr 2013 08:15
av ahlberg
Fortsätter på en gammal tråd..

Jag jagar ett lagerljud i Räkan, och har misstänkt bakaxeln länge. (Det var inte bakaxeln, men nu är den ju fin med nya lager och tätningar.)

Bild
Här står två upparbetade axlar med nya lager redo. Kolla början av tråden. Denna gång hjälpte äldste sonen till med pressning i en riktig hydraulpress.

Bild
Här BÖR man ha en 17-ledhylsa. Det är trångt!

Bild

Bild
Bygg en rysk avdragare genom att ta bort bromstrumman, sätta på däcket bakvänt, dra tre hjulmuttrar några varv och sedan bara rycka.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Spännande fynd på magnetpluggen.. fjäderfärs från en packbox. Bestämde mig för att ta ut diffen och kolla den.

Bild

Bild
Jag är ingen samlare, nej då...

Bild
En polygrip funkar utmärkt som packboxutdragare.

Bild

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 07 aug 2014 17:14
av Virre
För ni som jag som ska byta p-Box alt lager på en Niva M med ABS, var försiktig med kuggransen som sitter innanför lagret. Värm bort och återmontera den gamla, har inte hittat någon ny att köpa :shock:.
Likaså stämmer inte måtten för p-boxen med den axeln utan ABS, den nya har måtten 35x57x9. Momentum och Sverull har den INTE (vilket jag tyvärr fick erfara idag) utan den måste beställas. 4x4russia har den och LadaWorld kan skaffa den liksom Peter på LadaSkandinavien.

Byt packbox för hjullager bakaxel

Postat: 18 maj 2016 13:06
av ahlberg
Ett litet vardagsmek, som jag tror inte publicerats tidigare (annat än som komplett lagerbyte)

Bild
En sats med packboxar

Bild
Ett hjul med tydliga spår av oljeläckage

Bild
Lossa hjul och bromstrumma. Nu kan man dessutom i tveksamma fall avgöra om det är hjulcylindern som läcker.

Bild
Lossa de fyra muttrarna på insidan. 17 mm tunnväggig hylsa eller ledhylsa rekommenderas

Bild
Rysk avdragare: vänd på hjulet, sätt på hjulmuttrarna baklänges och ryck ett par gånger.

Bild
Hjulaxeln dras ut

Bild
Häng upp bromsskölden med en ståltråd

Bild
Notera packboxens läge och bänd ut den med lämpligt verktyg

Bild
Knacka försiktigt in den nya packboxen.

Bild
Utan att skada den nya packboxen - för in hjulaxeln.

Bild
Montera bromstrumma och hjul.

Klart!

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 01 aug 2016 20:11
av wadsbo
Även på årsmodell 2005 sitter packboxar med måtten 35x57x9. I alla fall på min...
/Wadsbo.

Re: Byt packbox för hjullager bakaxel

Postat: 02 aug 2016 08:49
av wadsbo
Slänger in ett litet OBS här. På 2005:or har packbocken måtten: 35x57x9.
Bra mektips Ahlberg!
/Wadsbo

Re: Byt packbox för hjullager bakaxel

Postat: 02 aug 2016 09:21
av niva-2121
Att (oönskat) byta packbox i bakaxeln är en svårt arbete för Lada Skandinavien AB i Eskilstuna.
Men ännu svårare att montera eftersom de lämnade ut Ludmilla utan packbox.
Sätet för packboxen grovt deformerat efter huggmejsel.
Resulterade naturligtvis även i byte bromsbackar och bromstrumma.
Även hjulcylindern skadad så att den behövde bytas.
Makalöst att förstöra en bil så, och inte ta ansvar för följderna.
Dessutom mycket mycket svagt av ARN att inte fatta vad som gjorts.
Med de verkar vara byråkrater som endast sett en bil på TV.

Ursäkt o t. :oops:

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 02 aug 2016 09:31
av niva-2121
nivafan skrev:Hej vart ska den tunna gummiringen sitta som följer hjullagrsatsen bak? tacksam för svar då bilen står demonterad
mvh nivafan
"Liiiite" sent, men......... :oops:
Tunna O-ringen ska sitta i axelröret i ett spår där. ;)

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 02 aug 2016 09:51
av ahlberg
Slog i hop två trådar om samma ämne.

Re: Byt packbox för hjullager bakaxel

Postat: 02 aug 2016 22:06
av wadsbo
niva-2121 skrev:Att (oönskat) byta packbox i bakaxeln är en svårt arbete för Lada Skandinavien AB i Eskilstuna.
Men ännu svårare att montera eftersom de lämnade ut Ludmilla utan packbox.
Sätet för packboxen grovt deformerat efter huggmejsel.
Resulterade naturligtvis även i byte bromsbackar och bromstrumma.
Även hjulcylindern skadad så att den behövde bytas.
Makalöst att förstöra en bil så, och inte ta ansvar för följderna.
Dessutom mycket mycket svagt av ARN att inte fatta vad som gjorts.
Med de verkar vara byråkrater som endast sett en bil på TV.

Ursäkt o t. :oops:
Spinner vidare på detta tema. Packboxen på min Niva satt som f*n. Lyckades inte få bort den, vare sig med packboxverktyg eller hemmagjord avdragare. Lösningen var att försiktigt såga mig igenom packboxen med ett bågfilsblad och sedan dra ut den med polygrip och svordomar. Konstigt att inte yrkesmekanikerna gjorde samma sak?
/Wadsbo

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 03 aug 2016 08:19
av niva-2121
Hade jag gjort jobbet själv hade jag gjort som jag brukar - med glidhammare.
Packboxar runt vevaxel, bakom svänghjul t ex, brukar jag försiktigt borra 2 hål i och sedan skruva i självgängande skruvar och därefter en kraftig metallbit med 2 hål för skruvarna samt ett grövre gängat hål för glidhammaren.
Ev bara bända på skruvskallarna eller på den kraftiga metallbiten.

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 04 aug 2016 23:05
av Zphinx
Tackar för alla fina bilder.
Nu är det dags för mig o byta lager.

Är det någon som vet storleken på lagret till en -97:a?
Tänkte dunka i ett skf lager istället för rysskvalite.

Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel

Postat: 05 aug 2016 09:56
av ahlberg
62208 (osäker på vilken tätning du skall ha..)

2121-2403080 (orginal)

40*80*23

Glöm inte att du behöver en ny låsring.