Våra bästa garagemissar
Ingen olja i sumpen !
Hej Allesammans !
Jag heter Roland och är en glad ägare till Olga som inköptes ny förra året.
Hon går som en klocka och jag kände att det var dax att byta olja och filter nu innan vintern.
Gör som jag brukar, kör bilen varm. Av med pluggen och filter. Tittar i tråget som jag inhandlat idag och tänker " hmmm.. kan här vara 3,75 liter ??" Men ok. Det är kanske bara en synvilla.
Sätter i pluggen och ett nytt filter. Häller i 3,5 liter och kollar stickan... Dubbelt så mycket än vad det ska vara ! Kollar flera gånger.
Ok.
Tänker att kaaaanske bilen inte stod helt jämt. Rullar fram en bit.
Lossar pluggen för att ta ut lite olja och - NADA !
Sätter tebaks pluggen.
Startar motorn någon minut.
Kollar igen.
Ingen olja i sumpen.
Stickan visar dubbelt så mycket.
Vad är det som händer ?
Tack på förhand.
Och tack för ett förnämligt Forum. Jag har varit lite blyg men lovar att en presentation av mig och Olga kommer i dagarna...
Mvh
Roland
Jag heter Roland och är en glad ägare till Olga som inköptes ny förra året.
Hon går som en klocka och jag kände att det var dax att byta olja och filter nu innan vintern.
Gör som jag brukar, kör bilen varm. Av med pluggen och filter. Tittar i tråget som jag inhandlat idag och tänker " hmmm.. kan här vara 3,75 liter ??" Men ok. Det är kanske bara en synvilla.
Sätter i pluggen och ett nytt filter. Häller i 3,5 liter och kollar stickan... Dubbelt så mycket än vad det ska vara ! Kollar flera gånger.
Ok.
Tänker att kaaaanske bilen inte stod helt jämt. Rullar fram en bit.
Lossar pluggen för att ta ut lite olja och - NADA !
Sätter tebaks pluggen.
Startar motorn någon minut.
Kollar igen.
Ingen olja i sumpen.
Stickan visar dubbelt så mycket.
Vad är det som händer ?
Tack på förhand.
Och tack för ett förnämligt Forum. Jag har varit lite blyg men lovar att en presentation av mig och Olga kommer i dagarna...
Mvh
Roland
Re: Ingen olja i sumpen !
Välkommen till Nivans förlovade värld...
Lossnat rätt plugg?
Rann det ut olja då du tog bort filtret?
Hälsn Jan
Lossnat rätt plugg?
Rann det ut olja då du tog bort filtret?
Hälsn Jan
Re: Ingen olja i sumpen !
Ja det är väl klart att jag gjorde !!!
Eller....???
Tog inte bort skyddsplåten utan tog pluggen som visade sig i det enda hålet i denna.
Ut igen och kolla...
Shit alltså.
Det var främre knuten som jag lyckats dränera......
Så kan det gå när man stressar.
Tack Vazmannen !
Eller....???
Tog inte bort skyddsplåten utan tog pluggen som visade sig i det enda hålet i denna.
Ut igen och kolla...
Shit alltså.
Det var främre knuten som jag lyckats dränera......
Så kan det gå när man stressar.
Tack Vazmannen !
Re: Ingen olja i sumpen !
Tack för kvällens skratt
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Re: Ingen olja i sumpen !
En "Nordic Part"-skyddsplåt?VolgaOlga skrev: Tog inte bort skyddsplåten utan tog pluggen som visade sig i det enda hålet i denna!
Min har också ett stort hål.
Men ovan det hålet finns inte avtappningspluggen för motoroljan.
Undrar varför hålet i skyddsplåten finns?
Forumsponsor
Re: Ingen olja i sumpen !
Hehehe..
Det var väl dags att byta oljan i knutarna också... Det hade jag tänkt göra för ett halvår sedan men det har liksom inte blivit av.
Tur att jag köpte in transsmissions oljan då...
Ja,
innan har jag tagit bort plåten, mest för att jag var nyfiken på hur det såg ut ovanför. Har liksom inte reflekterat över vart det enda hålet i denna var placerat, utan helt enkelt tog för givet att det var för att dränera sumpen vid oljebyte.
Man ska aldrig ta något för givet,
Inte heller stressa och börja mecka när det är regnigt och börjar bli mörkt.
Känner jag mej dum ?
Absolut.
Vazmannen. Tack.
Mitt ansikts utryck när poletten så småningom trillade ner måste ha varit som något ur "dolda kameran"
Re: Ingen olja i sumpen !
Roggan skrev:Tack för kvällens skratt
Det var så lite så !
Men lite pinsamt måste jag erkänna.
Vilken introduktion till detta Forum...
Jag har en annan bra fråga -
men vi sparar på den så länge...
Re: Ingen olja i sumpen !
Tycker det är kul när man delar med sig av sina misstag.
Vi har alla gjort mer eller mindre roliga tokigheter
Är med i ett annat forum där man har en kategori som heter "garagemissar".
Kan säga att den ibland är så man ligger på golvet och vrider sig i skratt
Kanske en kategori våra admins borde lägga upp här?
Vi har alla gjort mer eller mindre roliga tokigheter
Är med i ett annat forum där man har en kategori som heter "garagemissar".
Kan säga att den ibland är så man ligger på golvet och vrider sig i skratt
Kanske en kategori våra admins borde lägga upp här?
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Re: Ingen olja i sumpen !
Skönt att det löste sig......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Ingen olja i sumpen !
I lördags kanske jag inte vred mig av skratt - snarare tvärt om.Roggan skrev:Tycker det är kul när man delar med sig av sina misstag.
Vi har alla gjort mer eller mindre roliga tokigheter
Är med i ett annat forum där man har en kategori som heter "garagemissar".
Kan säga att den ibland är så man ligger på golvet och vrider sig i skratt
Kanske en kategori våra admins borde lägga upp här?
Befriade donatornivan från panhardstaget.
Eftersom donatorns hjul sitter på Ludmilla så var det rätt så tajt att komma åt skruvar och muttrar.
Väl medveten om probemet så medförde jag höglyftande domkraft av typen Farmjack.
Hissade donatorn under draget och pallade under 2 hjul på vänster sida.
När jag höll på att skjuta in hjul under högersidan så sidotippade donatorn.
Två saker bidrog till att dessa rader kan skrivas.
Dels att donatorn lade sig mot Peugeoten på höger sida, dels att jag är så ung, vig och snabb.
Tror det tog en ½ nanosekund att rulla undan.
Men en 1/4 nanosekund för långsamt.
HSB undrade vad det obetydliga såret i huvudsvålen berodde på.
Det var Xantia(labbetiken) som rev mig i morse, sa jag.
B t w så var det inte första gången som en bil på höglyftande domkraft sidotippar.
Som f d skyddsingenjör borde man ha lärt sig riskerna.
Åldern?
Forumsponsor
Re: Våra bästa garagemissar
I min ungdom skulle jag lyfta 240:n jag hade då för första gången med en garagedomkraft... Denna anbringades på nästa rätt ställe, men bara nästan. Golvet lyftes, men inte bilen. Får skylla på på rosten
Min förra Niva hade stått någon vecka ute i regn och rusk, och när jag sedan skulle iväg gick den bara på tre cylindrar. Upp med huven för felsökning. Planen var att dra en tändkabel åt gången för att reda ut vilken som inte gick. När jag dragit den första gick den ännu sämre, så tillbaka med den igen. Samma med andra. När jag tog i den tredje (utan handskar) så hände nåt. Kabeln var lite fuktig, strömmen gick in i armen, ner genom kroppen och eftersom gylfen i byxorna råkade ligga emot skärmen var det enklaste vägen för strömmen att hitta tillbaka. Ja, just det, strömmen tog vägen via en annan kroppsdel också. Mindre behagligt.
Fått olja innanför jackärmen när man tappat ur under en bil, bränt sig på nysvetsade grejor, tänt eld på skägget med vinkelsipssprut, fått böästersand i örat och sånt har man lyckats med ett antal gånger.
Min förra Niva hade stått någon vecka ute i regn och rusk, och när jag sedan skulle iväg gick den bara på tre cylindrar. Upp med huven för felsökning. Planen var att dra en tändkabel åt gången för att reda ut vilken som inte gick. När jag dragit den första gick den ännu sämre, så tillbaka med den igen. Samma med andra. När jag tog i den tredje (utan handskar) så hände nåt. Kabeln var lite fuktig, strömmen gick in i armen, ner genom kroppen och eftersom gylfen i byxorna råkade ligga emot skärmen var det enklaste vägen för strömmen att hitta tillbaka. Ja, just det, strömmen tog vägen via en annan kroppsdel också. Mindre behagligt.
Fått olja innanför jackärmen när man tappat ur under en bil, bränt sig på nysvetsade grejor, tänt eld på skägget med vinkelsipssprut, fått böästersand i örat och sånt har man lyckats med ett antal gånger.
Träsktroll wannabe
Re: Våra bästa garagemissar
I går lyckades jag(för första gången) lägga ett verktyg på batteriet på +polen och batterihållaren.
Trodde minuspolens kabelsko var avlagd, men den hade "glidit ner" till polen.
Trodde minuspolens kabelsko var avlagd, men den hade "glidit ner" till polen.
Forumsponsor
Re: Våra bästa garagemissar
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se