Hjulinställning, gör-det-själv på ett enkelt sätt!

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Hjulinställning, gör-det-själv på ett enkelt sätt!

Inlägg av Nivanörden »

Att göra en hjulinställning är något som i många fall kräver specialverktyg och kunnande för att göra, men på en bil som tillbringar mesta tiden utanför de stora vägarna finns det en poäng med att kunna göra det själv (= när det är inte så viktigt med F1-precision). Vid framvagnsinställning så är det tre grundläggande hjulvinklar att hålla koll på, nämligen Caster, Camber och Toe. Dessa förklaras enklast med en bild:
Bild

På Nivan Justeras Caster och Camber med Shims och är normalt inget man behöver greja med, om man inte ändrat något annat. Första steget blir att titta på Toe-vinkeln, vilken kan påverkas om man till exempel byter styrled/er, så då kan det vara bra att i alla fall göra en koll och se att man inte är helt ute och cyklar. Genom att använda enkla verktyg som de flesta har hemma kan man göra en enkel koll och justering.

Detta plus ett par 13mm ringnycklar, en domkraft och eventuellt en polygrip är vad som behövs för att mäta och justera:
Bild

I instruktionsboken finns följande fakta:
Bild

Eftersom alla inte åker med originaldäck och fälg får man räkna lite för att översätta "5mm" till något som passar bättre. Mer universellt är att använda grader för att ange Toe som en vinkel. Vi får ta fram lite mattekunskaper och använda Sinus och sånt skoj! Bilden nedan visar vinkeln man vill åt och hur man kan räkna ut det

Bild

Mätt på kanten av en 16" fälg ger 5mm en vinkel på ca 0.7 grader om man sätter in värdena i formeln ovan. Eftersom jag varit snäll och gjort det, så är det inget man behöver bekymra sig om! ;)

För att lugna alla som blir gröna i ansiktet av att räkna, så kan jag lugna er med att man behöver inte bry sig om detta. Vi vill ju bara ha ett enkelt sätt att mäta och det får bli på däcksmönstret. Men för att få ett korrekt värde får vi då skala om instruktionsbokens värde (5mm) när vi nu mäter på något som har större diameter än originalfälgens 16".

För att kunna mäta på bilen är detta en lämplig metodik:

- Se till att bilen står plant och går att rulla framåt/bakåt.

- Ställ ratten i "rakt-fram-läge"

- Mät hjulets diameter så noga det går

- Nu är det dags att genomföra lite räkning med hjälp av infon i instruktionsboken och den hjuldiameter som mätts upp. Det vi räknar ut är helt enkelt (hjulets diameter / originalfälgens diameter) * Toe. I mitt fall var däcken 775mm höga, En 16" fälg är 25,4*16 = 406mm och Toe ska enligt uppgift vara 5 mm. Detta ger 775/406*5 = 9.5 mm, dvs ca 10 mm toe in, mätt på däckets slitbana.

- Placera försiktigt ett häftstift i framkant på varje framhjul, på ett avstånd av halva hjuldiametern över marken.
Bild

- Mät avståndet mellan dem (här kan det behövas hjälp med att hålla)
Bild

-Rulla sedan bilen bakåt (för att inte köra över stiften) ett halvt hjulvarv och mät igen
Bild

Om allt är frid och fröjd så är måttet i framkant ca 10mm mindre än det bakre måttet. Om inte så gör man såhär för att justera:
- Lossa skruvarna som klämmer ihop justeringen på styrstagen:
Bild

- Beroende på om vi har för mycket eller för lite Toe in så förlängs eller förkortas stagen genom att vida på skarvhylsan(För mycket Toe in = förkorta stagen, för lite Toe in = Förläng stagen) Se till att göra lika mycket på båda sidor av bilen (till exempel 1/4 varv i taget). Den korta styrleden är "rättgängad", så genom att titta på den kan man tänka på vilket håll man ska skruva för att det ska bli rätt.
Bild

- Gunga sedan bilen och rulla fram och tillbaka lite (utan att köra över häftstiften) och mät toe igen.

- Fortsätt justera tills det blir bra! :D

Lycka till!!!
MVH/
Håkan :D

(Allt sker på egen risk och jag tar inget ansvar för eventuella skador på bil eller person. Är man osäker så vänder man sig istället till en verkstad!)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut