Hardyskivor - olika kvaliteter - tips !

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Lindberg
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jul 2012 09:20

Hardyskivor - olika kvaliteter - tips !

Inlägg av Lindberg »

Jag har nu testat ett par Hardyskivor:

1. Den som satt i min 97 TBI, gick sönder då jag bogserade en Avalanche, troligen original
(det var en kul syn tyckte många, på flera sätt, en bil var trasig och en funkade, en var jättelite och en var enorm)

2. Ny från Cars & Parts:
http://www.ebay.de/itm/Gelenkwellensche ... 2311600f45
Denna gick sönder efter en kort tids körning, en del släpvagnskörning förekom dock inte tok-tungt, gissade på otur ....

3. En ny likadan från Cars & Parts, gick direkt efter 1 vecka vid en släpvagnskörning med lite tyngre lass.

4. Stor funderare då jag misstänkte att kvaliteten inte var den bästa (rysk eller i sämsta fall kina tillverkning i rysk kartong).
Sökte efter passande från andra bilmärken (Fiat i första hand), fann en från Fiat 124 Spider som är identisk och med "Sehr gute Qualität Made in Italy !":
http://www.ebay.de/itm/Hardyscheibe-Fia ... 461085f887
Det finns fler Fiat shoppar på ebay som säljer Italien-tillverkade hardyskivor till Fiat 124 Spider....

Resultat: kört i 3 månader med massvis av släpvagnsturer och full packning utan problem, jämn gång och en del mindre vibrationer försvann.

Slutsats: tveksam kvalitet på de ryska (kinesiska?) som säljs på Niva shopparna, klart bättre kvalitet på Italien tillverkade skivor till 124 Spider.

Partnummer på Fiat 124 Spider hardyskiva: Fiat # 4516801, men kolla noga att den är tillverkad i Italien !

Hoppas detta kan vara användbart ....
Lindberg
Niva 1997 1,7i TBI
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hardyskivor - olika kvaliteter - tips !

Inlägg av Larsson »

Bra tips!

Vet att jag själv har en Italiensk skiva i min bil (köpt via finland) och den har hållt bra i många år nu.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar