Meningen var att jag skulle byta solenoid eftersom starten tvekar ibland. Det blev värre efter senaste baden i Ökna och jag var ganska säker på att felet låg i solenoiden. I reserervdelslådan ligger alltid en ny solenoid och väntar - det händer ju att de går sönder. I detta fallet visade sig det dock vara en solenoid som inte passar - så jag var tvungen att öppna den krånglande magneten och se om det gick att laga. Normal är det bättre att byta hela magneten. Men, det gick att fixa till - det blev inte perfekt, fortfarande missar starten ibland - men mycket bättre än tidigare.
Jag rekommenderar att ta fram den lilla 1/4"-hylsnyckelsatsen, det är trångt.
Glöm inte värmeskölden - den behövs!
Glöm inte montera kablarna innan du sätter tillbaka starten - det är nästan omöjligt efteråt.
Börja med att lossa en batterikabel.
Ta bort värmeskölden (2*M8, 1*M6)
Nu kan man se starten.
Lossa de tre M8 bultarna och dra starmotorn bakåt och tills du ser de två elanslutningarna. Lossa dessa.
För sedan starten framåt igen och lyft upp den mellan grenör och torpedvägg.
På operationsbordet:
Solenoid från lilla 1600-starten passar, men lite tajt att få kablarna att räcka.
Här kommer plusmenyn - jag har öppnat magneten och orsaken till att starten tvekar ibland är ganska tydlig
Byta startmotor (med plusmeny)
Byta startmotor (med plusmeny)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se