Mätarna dör

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
nivaåsele
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jul 2012 16:40
Ort: Åsele

Mätarna dör

Inlägg av nivaåsele »

Hej! Niva -04 och nya spännande mysterier att lösa!

Temp.mätaren och bränslemätaren dör med jämna mellanrum och sista månaden har dom mest varit döda. Lite besvärligt speciellt med temp.mätaren då
man kör i skogsterräng vill man ha koll på temperaturen. En gång lade jag märke till att mätarna reagerade...........mätarna var döda och då slog jag av huvudbelysningen fram med knappen som sitter till höger om ratten under luftintaget....då när jag slog på belysningen igen flög mätarna igång!!?

Vad tror ni det kan vara? Jordfel? Måste man loss med instrumentpanelen och kolla eller...? Har rullat på säkringarna men i övrigt inte gjort några större efterforskningar. Tacksam för tips!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarna dör

Inlägg av rid54 »

Den generationen av mätare (jag känner inte till de äldre) har en del finesser (eller vad de kan kallas...). På min '06 brukar det bli flipperspel när jag använder blinkern, inklusive hoppande motortemp och varvtal. Alla indikeringslampor (nästan) blinkar lite svagt oxå. Det är ett jordfel, men ditt problem kan vara en förbindning till mätaren. Jag skulle tro, att det är losstagning av instrumentet som krävs för att hitta felstället. Det sägs inte vara så svårt (jag har inte kommit mig för att göra operationen ännu, för det funkar "för det mesta").
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Dr Diesel
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 sep 2013 23:41

Re: Mätarna dör

Inlägg av Dr Diesel »

Samma bekymmer här på en 06:a, har du rivit och hitta någon lösning? För kul köra just nu så vill inte börja skruva, dock lär väl besiktningen inte gå så bra om instrumenten inte fungerar?

PS.

Fanns ingenstans (eller jag hittade inte) att presentera sig. Min väg till niva var att jag i våras stod och lastade virke på en brädgård. Det kom så en "ryssligt" ful bil och parkerade jämsides mig, vet inte vad som hände men jag släppte plankan jag bar och gick till föraren i fråga som precis klivit ur bilen. Frågade kort och koncist "får jag provsitta?" vilket jag fick. Sen var det kört, sätet var obekvämt, pedalerna satt för tätt, växelspaken för kort mm mm. Trots detta så åkte jag på nivafebern, letade febrilt efter en och fann äntligen min pärla för 14dagar sedan och kan nu stolt titulera mig niva-ägare :)

sträckkörning på 60mil men en bil som protesterar i varje uppförsbacke och ogärna går över 120. backspeglarna vinkade ihärdigare än drottning Silvia medsamma nivan nådde 60km/h så för varje omkörning (jo jag fick köra om mer än stillastående ting) fick jag snurra ner rutan och hålla i spegeln för att ha koll på trafiken. Backspegeln var ur funktion då det satt en balk i taket (lastförskjutningsgaller ombyggd till LB) vilken skymde exakt all sikt. Övriga saker som inte direkt var nivans fel var att stereon som var monterad vägrade spotta ut synthskivan som råkade följa med i köpet, en låt hade relä-liknande tickanden och innan jag begrep att låten tickade och inte bilen.

Det blir aldrig tråkigt med en niva det är då säkert.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarna dör

Inlägg av rid54 »

Jahaja... välkommen i träsket brukar tydligen vara den vanliga hälsningen!

Jag har inte gjort nåt åt saken, än. Det funkar oftare än det inte funkar och det brukar gå att "väcka" systemet genom att ha blinkern på och slå lyset av och på ett par gånger. Jag har sett en beskrivning av en fix, kommer inte ihåg var. Här är annars ett bra ställe att börja leta, tror nästan allt finns där (eller så finns det här!): http://www.ladaniva.co.uk/baxter/NivaMainPage.htm
Även denna sida kan vara till hjälp:
http://www.lada.co.uk/forum/
Det jag minns är att det har att göra med jordningen av kretskortet till instrumentet (den glappar någonstans) och att det även kan vara anslutningen till någon av själva mätarna som är lite glapp. Kretskortsjorden går visst genom en eller ett par kontakter och då finns det ju punkter som kan strula. Om jag ger mig på detta lägger jag info här!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Dr Diesel
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 sep 2013 23:41

Re: Mätarna dör

Inlägg av Dr Diesel »

tror jag låter det vara så här tills jag hittar någon punkt för punkt beskrivning hur man åtgärdar. indikator för helljus och blinkers fungerar.

för halvljus så tänds en lampa i knappen så den på panelen som inte funkar den kan aldrig bli ett bekymmer i besiktning? lampan för oljetryck i motor/ motorlampa (gissar jag då jag inte har nån manual) som blinkat till nån gång den ska väl inte heller behövas då nivans motor skvallrar LJUDLIGT då den är igång :)

Får bli när man har tid dvs år 2026...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarna dör

Inlägg av rid54 »

Hm! Blinkande oljetryckslampa bör nog föranleda en undersökning... Den är röd och ser ut som en oljekanna, klassisk design, alltså. Den gula "motorelektroniklampan" tänds när tändningen slås på och ska slockna när motorn går igång. Den brukar sällan "blinka", utan tänds den får man felsöka och fixa. Oftast är det inte katastroffel, utan har ju mer med bränslestyrning och avgaskontroll att göra.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mätarna dör

Inlägg av ahlberg »

Håller med. Blinkande oljetryckslampa vid tomgång åtgärdas nästan alltid med nytt oljefilter och ett oljebyte.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Dr Diesel
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 sep 2013 23:41

Re: Mätarna dör

Inlägg av Dr Diesel »

jag beskriver nog som en kratta men ikonen som jag sett blinka till är grön och liknar en motor.

blinkar gjorde den för att därefter dog hela baletten
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mätarna dör

Inlägg av ahlberg »

Peka! :)

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Dr Diesel
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 sep 2013 23:41

Re: Mätarna dör

Inlägg av Dr Diesel »

den finns inte där

Bild

så såg den ut men var grön, jag gissar det inte är något problem för grönt är skönt? Eller har niva inte förstått det? :)

varningar brukar vara gula och röda...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarna dör

Inlägg av rid54 »

Lustigt.... Själva symbolen är ju den berömda "motorlampan", "Check Engine", "Lambdalampan" etc, men "normalt" är den ju gul. I och för sig hittar de på lite varianter i Togliatti. Sitter den längst till vänster är det nog den lampan i alla fall. Du kanske skulle försöka läsa av lite felkoder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Mätarna dör

Inlägg av Niva-rookie »

Hej!
Jag har också haft problem med diverse blinkande lampor och glatt viftande mätare på min -07:a. Jag har länge misstänkt att det är någon dålig lödning på kretskortet som orsakar det hela men aldrig orkat ta tag i det. Men nu, efter en längre tid med till större delen helmörk eller tok blinkande instrument så tog jag tag i det inför besiktningen.
Jag skruvade ut hela instrumentet enligt konstens regler:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=2529
Lossade kretskortet på baksidan. Det sitter med x antal småskruvar runt kanterna plus 6st små muttrar på (håll reda på dom pyttesmå brickorna, 2st bakom varje mutter) baksidan av temp och tank mätarna om man säger så.
Sen gick jag igenom varenda lödning på kretskortet, jag till och med tog bort en del tenn och lödde om helt. Jag tror inte ryssen som lödde min var varken duktig eller hade tillgång till bra tenn, en del lödningar bubblade det om, som om det var nått i dom som skulle koka bort.
I med instrumentet igen och första testet så fungerade allt. Det fungerade även idag, men framtiden lär väl utvisa om det var en permanent lösning eller inte.
So far so good
/Örjan
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Mätarna dör

Inlägg av Niva-rookie »

Det fungerar fortfarande :-)
Från att nästan aldrig fungera som det ska till helt felfritt.
Ca en timmes pyssel om det går smidigt att ta ur instrumentet.
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mätarna dör

Inlägg av ahlberg »

Tror vi petar in denna under mektips. Annars försvinner den i bruset. Tack!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar