Det är rätt vanligt att oljetrycksmätaren iknappt gör något utslag på de tidiga Lada bilarna.
Nedan visas information om hur du utför en kalibrering av din oljetrycksmätare.
Jag gjorde den enklare kalibreringen där man ställer nålen så att den visar mitt på "0" när tändningen är på.
Skruva isär hela mätarn. Glaset på mätaren kan vara lite pilligt att få bort.
Löd dit en "100 Ohm pot" mellan jord och lindningen på mätarn.
OBS!
Glöm inte att sätta en jordkabel mellan mätare och mätarhus...annars funkar det inte (svart tjock kabel på denna bild)
Klart för test!
Ut i bilen, på med tändningen och vrid på "potten" tills mätarnålen står mitt på "0". Mät sedan motståndet på trimpotten och sätt dit ett fast motstånd med samma värde.
OBS! Tänk på att hålla mätaren i ungefär samma vinkel som den sitter monterad i bilen....för att få bästa resultat.
Min första mätning blev 99.1 Ohm
Den andra blev 88.4 Ohm
Det diffar en del med andra ord........medelvärdet av de två mätningarna blir 93.75 Ohm.
Monterade dit en 82+10 Ohm = 92 Ohm
Efter kalibreringen hoppar mätaren fram till "0" när man slår på tändningen och det syns på mätaren att man har oljetryck........och det känns ganska bra.
Kalibrera oljetrycksmätaren
Kalibrera oljetrycksmätaren
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.