Två metoder att byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Två metoder att byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Här beskrivs hur du byter vattenpump på två sätt. Första metoden monterar man bort hela pumpen. Den andra varianten går ut på att man tar bort kylaren och bara byter den främre halvan av pumphuset.
De första stegen är samma som för fläktremsbyte.
Hade en bättre begagnad vattenpump i bra-och-ha-högen. (en ny är på väg från Lada-world, men SOT börjar om några dagar och jag vill inte hamna i tidsnöd)
Börja med att lossa tre slangklämmor och ta loss lilla ormboet med termostaten. Spara kylväskan.
Lossa generatorns justerskruv.
Luftsstyrningen till fläkten sitter med tre skruvar.
Notera spåret...
..som skall träs över denna plåtkant. Viktigt för att inte luftstyrningen skall matta ut sina skruvfästen.
Lossa generatorns spännanordning
TB/MPI: Lossa CPS, Vevaxelgivare.
Nu går det att ta bort fläktremmen.
Lossa muttrarna till röret som går till kupévärmen. M6.
Vattenpumpen sitter med tre M8, 13 mm
De nedersta tas enklast med spärskaft med lilla förlängaren.
Dra pumpen framåt så den släpper från värmeröret.
Flytta över remhjul, fläkt, mm
Hugg en ny packning.
Monteras i omvänd ordning.
LUFTNING: Lada-motorn är lite svårluftad. Många tror de har fyllt och ger sig iväg med bara halvfullt kylsystem. Öppna locket på kylaren (INTE expansionskärlet). Starta motorn, låt den gå på tomgång. Fyll kylvätska direkt i kylaren. Vänta. Vänta. När motorn är 90 grader (10 min) börjar vattnet cirkulera i kylaren och du kan komplettera efterhand som nivån sjunker. När det inte längre kommer bubblor - sätt på locket och toppa upp expansionkärlet. Ha koll på nivån i KYLAREN de närmsta dagarna
Så här så det gamla pumphuset ut..
Metod 2:
Tror inte det behövs så mycket förklaring, ta bort kylaren och grillen och jobba framifrån.
De första stegen är samma som för fläktremsbyte.
Hade en bättre begagnad vattenpump i bra-och-ha-högen. (en ny är på väg från Lada-world, men SOT börjar om några dagar och jag vill inte hamna i tidsnöd)
Börja med att lossa tre slangklämmor och ta loss lilla ormboet med termostaten. Spara kylväskan.
Lossa generatorns justerskruv.
Luftsstyrningen till fläkten sitter med tre skruvar.
Notera spåret...
..som skall träs över denna plåtkant. Viktigt för att inte luftstyrningen skall matta ut sina skruvfästen.
Lossa generatorns spännanordning
TB/MPI: Lossa CPS, Vevaxelgivare.
Nu går det att ta bort fläktremmen.
Lossa muttrarna till röret som går till kupévärmen. M6.
Vattenpumpen sitter med tre M8, 13 mm
De nedersta tas enklast med spärskaft med lilla förlängaren.
Dra pumpen framåt så den släpper från värmeröret.
Flytta över remhjul, fläkt, mm
Hugg en ny packning.
Monteras i omvänd ordning.
LUFTNING: Lada-motorn är lite svårluftad. Många tror de har fyllt och ger sig iväg med bara halvfullt kylsystem. Öppna locket på kylaren (INTE expansionskärlet). Starta motorn, låt den gå på tomgång. Fyll kylvätska direkt i kylaren. Vänta. Vänta. När motorn är 90 grader (10 min) börjar vattnet cirkulera i kylaren och du kan komplettera efterhand som nivån sjunker. När det inte längre kommer bubblor - sätt på locket och toppa upp expansionkärlet. Ha koll på nivån i KYLAREN de närmsta dagarna
Så här så det gamla pumphuset ut..
Metod 2:
Tror inte det behövs så mycket förklaring, ta bort kylaren och grillen och jobba framifrån.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Helt suveränt dokumenterat som vanligt Ahlberg!
Applåder och hejjarop för dina mektips!
Applåder och hejjarop för dina mektips!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: Byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Tack!
Funderade lite på om man skulle kunna byta på ett ännu smidigare sätt, framifrån. Tappa vatten, ta bort kylaren, lossa de fyra bultarna som håller främre halvan av vattenpumpen (som innehåller lagringen och pumphjulet). Borde vara ännu bättre.. Färre slangar, färre packningar att labba med.
Funderade lite på om man skulle kunna byta på ett ännu smidigare sätt, framifrån. Tappa vatten, ta bort kylaren, lossa de fyra bultarna som håller främre halvan av vattenpumpen (som innehåller lagringen och pumphjulet). Borde vara ännu bättre.. Färre slangar, färre packningar att labba med.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Hur mycket stryk kan pumphuset tåla utan att man behöver byta det månntro?
Har ett riktigt ras på vattenpumpen så huset lär nog ha fått sig någon repa (körde 8km hem med oväsen).
Har ett riktigt ras på vattenpumpen så huset lär nog ha fått sig någon repa (körde 8km hem med oväsen).
Niva-05
Niva-81
Volvo 240-81
Niva-81
Volvo 240-81
Re: Byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Min gissning är att det kommer att funka. Denna typ av pump är ganska förlåtande.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Raset gick bra.
Det är tydligen fiber skovlar på lite nyare pumpar.
Men dom var inre vackra kan jag informera om.
Det är tydligen fiber skovlar på lite nyare pumpar.
Men dom var inre vackra kan jag informera om.
Niva-05
Niva-81
Volvo 240-81
Niva-81
Volvo 240-81
Re: Två metoder att vattenpump (även fläktremsbyte)
*bump* Har lagt till lite bilder från "titthålsmetoden"
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Två metoder att byta vattenpump (även fläktremsbyte)
Har bytt vattenpump på min -10 efter 4600mil
Gick lätt att byta men att lufta gick sämre innan
jag kom på att övre kylarslangen hänger ner lite på mitten
Så bara man lyfte upp den så försvann luften
Gick lätt att byta men att lufta gick sämre innan
jag kom på att övre kylarslangen hänger ner lite på mitten
Så bara man lyfte upp den så försvann luften