Förgasar renovering (1976-1987)

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.

Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Larsson » 29 jan 2009 14:03

Har renoverat en förgasare till den nya motorn jag håller på att bygga och har tagit en massa bilder under renoveringen.

Tänkte att det kan vara bra för den som ger sig på att renovera en sån här gasare.

Det finns några olika gasare men själva planingen (som är det viktiga) är densamma på alla modeller.

Bild
Utgångs objektet........

Bild
Plockat isär hela gasaren och glasblästrat alla komponenter.

Bild
När alla packningar är borta och förgasaren är alldeles ren ser man tydligt att mellersta "lagret" av förgasaren är skev........och behöver planas.

Bild
Även ovansidan av det mellersta "lagret" har skadats av att tidigare ägare dragit åt skruvarna för hårt.

Bild
En annan vinkel....för att se hur det kan se ut.

Bild
Dessa små rör måste man ta bort för att kunna plana ordentligt.

Bild
Går bra med en liten tång men var försiktig....särskilt med det större röret som har väldigt tunna väggar.

Moderator edit: Se även Josanivski-metoden: http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=248&p=5724&sid=b6893ed7ea7fe784400019945b84317d&sid=b6893ed7ea7fe784400019945b84317d#p5724

Bild
För att plana använder jag en kvalitets skärbräda från Överskottsbolaget och sandpapper.

Bild
Det tog inte mycket när jag började plana ovansidan........

Bild
Efter en bra stunds gnuggande ser undersidan ut så här......

Bild
När jag planat bägge sidor av det mellersta "lagret" ser det ut så här.....lite bättre eller hur?

Bild
En annan vinkel för att se hur det ska se ut......

Bild
Tätt runtom....både upptill och nertill.

Bild
Det är fortfarande inte riktigt plant mellan översta "lagret" och mellan "lagret".......

Bild
Det är översta lagret som är lite skevt, och här kan man inte plana som den andra delen så jag använder filen försiktigt.......

Bild
Akta dessa "ringar" som finns på tre ställen......de är där för att täta lite extra mot packingen.

Bild
Så där......nu skall vi testa igen (ursäkta den dåliga bilden)

Bild
Nu ser det bättre ut!

Bild
En annan vinkel....

Bild
När planingen är klar kan vi börja montera ihop den igen.......med nya packningar och vissa skruvar utbytta mot nya.

Bild
Och efter lite pillande så börjar den vara färdig.....

Bild
Lite fler bilder för att se hur allt sitter....

Bild
Färdig!!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1801
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Larsson » 13 okt 2009 13:08

Bild
Hade problem med att få bilen och gå bra med denna gasare och det visade sig att jag slarvat lite. :?

Begrep mig inte på hur jag skulle få ur "Emulsions rören" när jag hade isär gasarn och renoverade den.......så jag rengjorde aldrig dem mer än genom att blåsa med tryckluft.

Förgasaren är glasblästrad så det hade nog letat sig lite blästermedel in i dessa rör (se 2101-1107343 på bilden (4:e raden uppifrån till höger)).

Knepet för att få upp dem är att vrida i en M4 gängtapp några varv och sedan dra upp rören med gängtappen.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1801
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Widmark » 14 okt 2009 20:16

Jag brukar använda en lämplig storlek på träskruv eller plåtskruv för att få upp emulsionrören. Ibland kan de sitta som bara den.
Användarvisningsbild
Widmark
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 22:07

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Larsson » 14 okt 2009 21:46

Widmark skrev:Jag brukar använda en lämplig storlek på träskruv eller plåtskruv för att få upp emulsionrören. Ibland kan de sitta som bara den.


Funkar nog lika bra......principen är ju densamma.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1801
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Widmark » 15 okt 2009 20:32

Larsson skrev:Funkar nog lika bra......principen är ju densamma.


Jepp. När de sitter hårt brukar jag använda en tång om skruven. Då kan de komma som ett skott, man får se upp lite så man slipper krypa runt på garagegolvet och leta ;)

För att slippa en sådan angenäm upplevese igen har jag börjat bända med tången mot godset i förgasaren istället för att bara dra i skurven, då kommer inte röret så långt om de lossnat plötsligt :mrgreen:

Är det nåt skräp i röret eller där det sitter så brukar det kunna bli rättså underliga fel, kan vara svårt att kommaunderfund med. Jag har bytt rör några gånger när jag laborerat med M85, smalare rör har fungerat bättre för mig.
Användarvisningsbild
Widmark
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 22:07

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav jannebmw » 16 okt 2009 08:04

ska nog ta bort mina o kolla har lite underliga fel
bilen går ryckigt ojämn tomgång o lite till
jannebmw
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 21:01
Ort: anderstorp

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav jannebmw » 16 okt 2009 12:33

en fråga vad har den lilla saken med en kontakt på för funktion 2102-1107420 längst ner till höger på bilden?
likadant med skruven med fjäder runt om med vacumslang inunder (brevid bensiningången)vad skall hända om man skruvar på den?
jannebmw
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 21:01
Ort: anderstorp

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Larsson » 16 okt 2009 13:14

"Ploppen" med el-kabel brukar benämnas "Fuel cut of valve" så det är väl det den gör när man slår av tändningen.

Den andra justerskruven med fjäder är till att justera tomgången i det sk. "Snabbtomgångs systemet"
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1801
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Widmark » 16 okt 2009 18:58

Larsson skrev:"Ploppen" med el-kabel brukar benämnas "Fuel cut of valve" så det är väl det den gör när man slår av tändningen.


Exakt. det är en magnetventil som har en fjäder i sig. När man slår på tändningen ska den få +12 volt i ledningen, då trycker magneten ihop fjädern och öppnar en kanal till tomgångsmunstycket. Kärvar ventilen eller den blir utan ström/dålig jord så öppnar den aldrig, då brukar man få lynnig tomgång. Går bilen helt värdelöst på tomgång eller inte på tomgång alls kan den ventilen vara en kandidat. Man kan plocka ur nålen med fjäder och allt ur den, då är man säker på att den är öppen.

Skruva ur hela ventilen så sitter det ett munstycke av mässing i änden på den (tomgångsmunstycket). Det munstycket kan man ta loss, det är bara intryckt. Innanför finns en nål med fjäder. Plocka ur nål o fjäder, stoppa tillbaka munstycket och skruva i ventilen igen. Dra inte åt för hårt, tänk på att godset är lite klent. Det kan dra in tjuvluft vid ventilen där, det råkade jag ut för när gängorna var dåliga på en förgasare. Då blir det också väldigt fel på tomgången. Oringen på ventilen kan också vara skadad, då är det lätt hänt att det tjuvluftar. Byt oringen om den ser tveksam ut. Ibland har jag haft lite tätning på gängorna, men det är nog för det mesta inte nödvändigt.

Att den stänger när man slår av tändingen är väl för att det inte ska droppa bränsle den vägen ner in i insuget och möjligen glödtända. Jag har plockan bort nålen på min förgasare och aldrig haft några problem. Dock kör ju jag på E85 och har typ noll sot.
Användarvisningsbild
Widmark
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 22:07

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Josanivski » 08 dec 2009 16:15

Ett litet tips när ni ska dra ur dom små mässingsrören, och dom sitter fast. Börja med rostolja, knacka FÖRSIKTIGT på röret.
Bild
Dra i en M3 gängtapp,
Bild
skruva i en M3 skruv,
Bild
kläm FÖRSIKTIGT, (lika försiktigt som igelkottar parar sig!), och lirka lite.
Jag värmde även lite på aluminiumet runt röret med en tändare.
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Användarvisningsbild
Josanivski
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 02 dec 2008 22:15
Ort: Granhultsås

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Josanivski » 17 feb 2010 20:17

När man nu har lyckats pilla ihop sin gasare, hur justerar man in den igen, fins det någon grundinställning
så man har nåt att utgå ifrån??
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Användarvisningsbild
Josanivski
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 02 dec 2008 22:15
Ort: Granhultsås

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Larsson » 17 feb 2010 21:20

Tomgången justerar du ju in med örat + varvräknaren........CO halten måste du nästan ställa med en mätare.

Har för mig att det finns nån beskrivning där man ska skruva in CO skruven tills bilen börjar gå sämre på tomgång, och sedan skruva ut den försiktigt tills den precis börjar gå bra igen.

(OBS, har för mig att det stod så..är inte säker) :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1801
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav Josanivski » 17 feb 2010 22:10

Tack. Det var ungefär så jag gjorde, men hon gick fortfarande inte på tomgång. Men det löste sig med en annan tomgångsventil! :o
Tänk vad lite elrktronik kan ställa till med... :lol:
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Användarvisningsbild
Josanivski
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 02 dec 2008 22:15
Ort: Granhultsås

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav svensvarvare » 17 mar 2010 23:29

tjusigt jobbat...
på min nyligen införskaffade rääcer sitter det en bonn meckad weber av okännt ursprung som går allmänt dåligt (svårstartad,ojämn tomgång,hackar vid gasppådrag etc)
och det är som så att jag har en orginal gasare av ovan nämnd modell liggandes som säkert skulle behöva sig en genomgång men har lite funderingar kring detta...

Vart köper man renoveringssats med packningar etc?
Är glasbläster att föredra eller går de likväl med vanlig bläster?
Finns det några bra ritningar/bilder att tillgå på hur allt ska vara inkopplat och se ut?
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
svensvarvare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 19:38
Ort: norrköping

Re: Förgasar renovering (1976-1987)

Inläggav SmygeBosse » 16 jul 2010 22:29

Mycket pedagogiskt, tror jag kan klara detta! Glasblästring - gör man det själv eller lämnar man det till något företag??
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
SmygeBosse
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn

Nästa

Återgå till Mektips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst