Fixa "toastad" AFR-box

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
2104
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jan 2009 00:44
Ort: Upplands-Väsby

Fixa "toastad" AFR-box

Inlägg av 2104 »

Hejsan!

Jag är ny här.
Jag har ingen Niva (än:), men två st 2104, så jag kanske kan få vara med på ett hörn i alla fall?

Den ena är en -95a med insprutning. (GM tror jag. Läste något här om Bosch. Finns Lada med Bosch insprut också?)
Den andra har jag ärvt efter pappa och är en -94a men vad jag antar är vad ni kallar skräckisförgasaren.

När pappa hade haft 94an några år gick AFR-boxen sönder och bytes på verkstad.
En månad efter att garantin på den nya boxen gick ut gick den sönder igen.
Jag sa åt farsan att vi skulle skruva upp och titta i boxen innan han betalade en massa pengar för en ny.

Jag vet inte om det är samma box som ni har i Nivorna men precis som ahlberg skriver i
http://www.youtube.com/watch?v=tIOCuVeLvLs så finns inget som helst skydd mot kortslutning.
Det som gick sönder inne i AFRen var en klent dimensionerad transistor, BD136, helt utan kylning.
Den tål max 1,5A och det är inte mycket mer än vad magnetvetilen drar. Det var inte svårt att se
vad som var fel för den hade smällt hål i plastkapseln.

Vill man byta transistorn är det bara att köpa en ny på Elfa för en tia. (Och det är inte billigt för den transistorn.)
Man kan lika gärna ta en BD138 eller BD140 som är precis samma fast den tål lite högre spänning.
Det är bara att löda bort den gamla och sätta dit den nya. Det enda man behöver tänka på är att sätta den åt samma håll.

Orsaken till att ARF-boxen gick sönder var en intermittent kortslutning inne i magnetvetilen, så jag har gjort operationen
ett par tre gånger.

Vet ni om AFR-boxen är unik för Sverige-Ladorna?
Om jag inte minns fel stod det "Industrielektronik, Växjö" eller något sådant på kretskortet.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fixa "toastad" AFR-box

Inlägg av ahlberg »

Boxen är utvecklad och tillverkad i Sverige, av ett företag som hette AxTec, en del av dåvarande Axsson-Jonsson. De är inte Sverigeunika utan återfinns bl a UK, Kanada och Frankrike. AFR-boxen är byggd för att möta avgaskraven US-83.

Jag har rostat ett par transistorer med... Känsliga grejor, men lätta att fixa igen.

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
2104
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jan 2009 00:44
Ort: Upplands-Väsby

Re: Fixa "toastad" AFR-box

Inlägg av 2104 »

Chysst!
Var har du hittat schemat?

Det ser ju ut som om man har någon sorts övervakning av spänningen till magnetventilerna och CHECK ENG lampan via CPU3-CPU5, men varför?
Man verkar ju inte undvika att bränna BD136orna. Försöker man stänga av dem, men misslyckas vid kortslutning?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fixa "toastad" AFR-box

Inlägg av ahlberg »

Schemat låg på nån rysk site... Den tredje transistorn har vad jag begriper som enda uppgift att tända CE-lampan om nån av de två "ordinarie" inte levererar spänning till ventilerna som de skall.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar