Ventiljustering
Postat: 16 feb 2013 17:39
Att justera ventiler regelbundet är kritiskt för att undvika sönderbrända ventiltallrikar. För stort spel kanske inte skadar motorn men den blir tröttare och det väsnas. Det farliga är om spelet blir för litet (vilket kan hända när ventilen efterhand "knackar in" ventilsätet i toppen). När inte spelet är tillräckligt får inte ventilen landa i sitt säte som den skall. Det innebär inte bara att det läcker het förbränningsgas förbi ventilen utan även att ventilen inte kan leda bort värmen till ventilsätet och vidare till kylvattnet. Ventilen blir för varm och smälter/spricker.
Vi har sett en och annan topp passera förbi här på forumet med sönderbrända ventiler.
Nyare Niva kan ha hydraulisk ventiljustering - men det är ganska vanligt att den krånglar och att man byter tillbaka till mekanisk. Så, det kan vara värt att undersöka hur det ser ut under ventilkåpan.
Jag justerar ventiler en gång om året och passar samtidigt på att kolla stift och att spänna kamkedjan.
Skaffa er ett brett 0,15 bladmått, det gör proceduren mycket enklare. När ni justerar kan det vara lite svårt att känna om bladmåttet går lagom trögt. Jag brukar köra in bladmåttet så långt det går och sedan bedöma hur trögt det är att dra ut det.
Byta ventilkåpspackning behövs normalt inte. Tänk bara på att bara dra muttrarna så att de "sitter fast" - drar man för hårt deformeras ventilkåpan och har det inte läckt innan så gör det det då! Tänk "skruvmejsel med tumme-pekfinger" så är ni på rätt spår.
Börja med att ta ut stiften, det gör det lättare att dra runt motorn.
Lossa muttrarna till ventilkåpan
Lossa slangarna som går över ventilkåpan.
Det är trångt i bakkant på ventilkåpan, för att få av den måste man lossa bränsleslangarna
Man behöver ett brett bladmått 0,15 mm, en 13- och en 17-nyckel. Att försöka med ett vanligt smalt bladmått är svårt, eftersom vippan då gärna vippar i sidled
Tänk på att inte dra ventilkåpsmuttrarna mer bara så att de sitter fast. Deformerar man kåpan läcker det..
För att dra runt motorn hissar jag upp ett hjul lite och lägger i en växel
För att hitta rätt läge för kammen när man skall justera kör jag efter en gamma tumregel.
När 1:an vippar (båda vipporna rör sig) - justera 4:an
4:an vippar - justera 1:an
2:an vippar - justera 3:an
3:an vippar - justera 2:an
Så här ser det ut när man har bladmåttet mellan nock och vippa
Vi har sett en och annan topp passera förbi här på forumet med sönderbrända ventiler.
Nyare Niva kan ha hydraulisk ventiljustering - men det är ganska vanligt att den krånglar och att man byter tillbaka till mekanisk. Så, det kan vara värt att undersöka hur det ser ut under ventilkåpan.
Jag justerar ventiler en gång om året och passar samtidigt på att kolla stift och att spänna kamkedjan.
Skaffa er ett brett 0,15 bladmått, det gör proceduren mycket enklare. När ni justerar kan det vara lite svårt att känna om bladmåttet går lagom trögt. Jag brukar köra in bladmåttet så långt det går och sedan bedöma hur trögt det är att dra ut det.
Byta ventilkåpspackning behövs normalt inte. Tänk bara på att bara dra muttrarna så att de "sitter fast" - drar man för hårt deformeras ventilkåpan och har det inte läckt innan så gör det det då! Tänk "skruvmejsel med tumme-pekfinger" så är ni på rätt spår.
Börja med att ta ut stiften, det gör det lättare att dra runt motorn.
Lossa muttrarna till ventilkåpan
Lossa slangarna som går över ventilkåpan.
Det är trångt i bakkant på ventilkåpan, för att få av den måste man lossa bränsleslangarna
Man behöver ett brett bladmått 0,15 mm, en 13- och en 17-nyckel. Att försöka med ett vanligt smalt bladmått är svårt, eftersom vippan då gärna vippar i sidled
Tänk på att inte dra ventilkåpsmuttrarna mer bara så att de sitter fast. Deformerar man kåpan läcker det..
För att dra runt motorn hissar jag upp ett hjul lite och lägger i en växel
För att hitta rätt läge för kammen när man skall justera kör jag efter en gamma tumregel.
När 1:an vippar (båda vipporna rör sig) - justera 4:an
4:an vippar - justera 1:an
2:an vippar - justera 3:an
3:an vippar - justera 2:an
Så här ser det ut när man har bladmåttet mellan nock och vippa