Sida 2 av 3

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 24 jun 2013 22:01
av Evil__Knievel
Okej ja jag hoppas de :-) jag har en 06:a så de borde väl vara hydraulisk där med ?? Någon som vet ??

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 24 jun 2013 23:06
av rid54
Ja, den har hydraulisk spännare och hydrauliska ventillyftare. Det kom med motorn som kallas 21214-10 (individuell insprutning).
Mvh

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 25 jun 2013 16:25
av Evil__Knievel
Tack! Då slipper jag fundera mer på det!

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 08:29
av Busta_Hymen
Förstår inte riktigt varför man måste dra runt motorn flera varv. Borde det inte räcka med en kugg eller två? Kedjan sträcks ju på bägge sidor så fort man börjar vrida. Eller har jag missat nåt?

/Marcus

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 09:01
av rid54
Det är väl bara ena sidan som sträcks av att motorn dras runt. Jag skulle tro att det finns en tanke om att hela kedjan ska gå runt ett varv, för säkerhets skull.

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 09:05
av Busta_Hymen
Sant, det är ju naturligtvis bara den dragna sidan som sträcks, men den andra spänns ju av spännaren. Tycker det känns tryggare att dra åt spännaren medans man håller kedjan i spänn så att säga, snarare än att knuffa bilen och sen dra åt (det borde väl öka risken att den går tillbaks). Därav min undran :)

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 09:42
av rid54
Hmm... har inte tänkt så mycket på det, bortskämd med hydraulisk kedjespännare som jag är. Kanske nån med mer erfarenhet av den äldre motorn kan bidra här. Hursom, i boken står det så här:

Loosen nut 1 (Fig.2-56) of the tensioner. This releases rod 3
and the chain is tightened by means of shoe 7 (Fig.2-55) which
is loaded by spring 7 (Fig.2-56).
Turn the crankshaft 1-1.5 turns progressively. By doing that,
the tensioner spring, operating the shoe, automatically adjusts the
chain tension.
Tighten tensioner nut 1, this results in rod 3 clamped by collets
8; during engine operation plunger 6 is effected only by
spring 4. The spring releases the plunger from rod 3 head, so that
the clearance between them is filled with oil that acts as a
damper when the chain strikes.

När man lossar spärrmuttern släpper man fram spännaren, som drivs av en fjäder, så att ev. slack tas upp. När muttern dras åt, fastnar spännaren i det nya läget. Spännkraften kommer då från en annan, mindre fjäder, som pressar glidskon mot kedjan. Det uppstår då ett litet glapp mellan spännarstången och den "kolv" som trycker på glidskon; detta glapp fylls med motorolja som tjänar som "stötdämpning". Som jag tolkar det ska det alltså inte bli helt stumt i spännapparaten efter justeringen.

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 18:02
av Busta_Hymen
Uppdatering:

Jag justerade just kedjan med "min" metod, och kall (nåja, jag körde en sväng runt trädgården och hämtade en hink plommon) motor, och den blev tyst(are)! Vet inte om det är perfekt, eftersom jag inte hört någon annan Nivamotor än min. Men jag har mer eller mindre empiriska bevis på att det iaf blev bättre, då jag numera hör att lagret på ingående axeln rasslar samt att jag hör soppapumpen med motorn på tomgång. Inget av det gjorde jag innan, så jag åstadkom iaf en förbättring även om det kanske inte är perfekt ;)

Som bonus la halvljusautomatiken ner efter operationen. Den funkade när jag svängde upp mot verkstadsdörren, det såg jag eftersom jag reagerade på att den vänstra strålkastaren pekar avsevärt högre än den högra. Efteråt fick jag slå på brytaren om jag ville ha ljus. Nivan är en förunderlig skapelse! :D

Förresten, anledningen att jag gjorde som jag gjorde är att jag inte har någon hylsa till remskivemuttern. Jag får dra runt eländet med rörtång, och det är jävligt trist eftersom vevaxelgivaren och fläktkåpan sitter i vägen. Blir c:a 1 grad mellan varje omtag.

/Marcus

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 20:29
av rid54
Om du har Mixon halvljusautomatik (slår till ett par sekunder efter motorstart) så kolla att generatorn laddar ordentligt. Automatiken går på batterispänning >13 V (c:a). Annars är det väl nåt relä eller nån säkring...

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 09 sep 2015 21:24
av Busta_Hymen
Aaah, tack! Det ska jag kolla imorrn. Jag körde bara tillbaks från verkstaden till huset efter operationen, kom kanske inte upp i tillräckligt varvtal. Helt otroligt vad ni vet här på forumet :)

/Marcus

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 10 sep 2015 19:10
av ahlberg
Dra runt motorn kan du göra genom att lägga i femman, lyfta ett framhjul någon millimeter från marken och snurra på hjulet. Behövs ingen rörtång.

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 10 sep 2015 20:20
av Busta_Hymen
Sant! Kan ju dra runt den ett par varv på det viset, och sen liksom "hålla emot" med rörtången samtidigt som jag drar åt spännaren. Men jag förstår fortfarande inte varför det är nödvändigt att dra runt motorn så mycket.

Nu måste jag först och främst fokusera på att få hem bilen och byta generator. Den tog fyr tidigare idag varpå batteriet drog ur, så nu står kärran hos lanthandlarn :)

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 11 sep 2015 07:28
av ahlberg
Nej, det där med att dra runt ett par varv känns lite överflödigt. Är där slack så kommer det fram efter en grads vridning på vevaxeln.. Kan jag tycka.. Om det inte är nymonterade grejer - då kan jag förstå att man vill låta det sätta sig lite.

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 25 jul 2017 15:07
av NEO
Tänkte ge mig på detta men har några frågor.

För att spänna måste kåpan framför kedjan bort?
För att kåpan ska bort måste remhjulet bort?
För att remhjulet ska bort måste kylaren bort?

Moment och håll på gänga på remhjulet?

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Postat: 25 jul 2017 17:38
av ahlberg
Inget behöver monteras bort, bara lossa, dra ett varv och spänn.