Spänna kamkedja - hur funkar det?

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Användarvisningsbild
NEO
Inlägg: 87
Blev medlem: 10 dec 2008 07:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av NEO » 25 jul 2017 20:27

ahlberg skrev:Inget behöver monteras bort, bara lossa, dra ett varv och spänn.
oH! Ha! Kanon! Tackar! trodde man var tvungen att se kedjan för att se att det bidde rätt. De kan de, de där ryssarna. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.

Användarvisningsbild
NEO
Inlägg: 87
Blev medlem: 10 dec 2008 07:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av NEO » 30 jul 2017 14:42

Har gjort detta nu enligt.

* Köra bilen varm
* Ställa i nedförsbacke
* I med femman
* Ur med tändstiften
* Lossa spännaren
* Rulla framåt
* Dra åt.

Det jag saknade var ett tydligt klicke-di-klonk när jag släppte spännaren. Hörs inte det tydligt när allt är ihopmonterat? Vågade inte snurra ut bulten helt då jag var osäker på om något kunde släppa. Men skulle säga att jag släppte den så pass att det kändes bra mentalt och den snurrade lätt. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1015
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av rid54 » 01 aug 2017 22:13

Om man tittar på illustrationerna och instruktionerna i verkstadshandboken, så är instruktionen om att dra runt motorn sakta inte obegripliga. Det som kallas "tensioner shoe" ska trycka in kedjan på den obelastade sidan om vevaxeldrevet, när spärren är släppt . Fjädern jobbar då mot en obelastad del av kedjan. Om man drar runt motorn med startmotorn, eller rullar bilen för fort, kommer det inte att skapas rätt "slack" i kedjebukten, så att tryckskon kan trycka in kedjan på rätt sätt. Det viktiga är att tryckskon kommer in i sitt bästa läge med hjälp av tryckfjädern, så att man kan låsa spännaren sedan. Går det runt "för fort" kan det bli så att anordningen inte hinner med eller att det skapas oväntade spänningar i den slaka delen av kedjan. Detta kan vara ett fall av att det är bäst att följa instruktionerna....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4894
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av ahlberg » 02 aug 2017 07:57

Precis som Rid54 förklarar vill man genom att rotera motorn få slacket där spännaren sitter, inte på "andra sidan". Muttern du lossar fungerar som justeringen på ett mikrofonstativ, den klämmer om en axel. Axeln är fjäderbelastad och när du lossar "klämman" skall den åka fram mot kedjan. Sedan låser du den med muttern igen. Är du osäker så går det att skruva ut hela spännaren, den sitter med en M8. Men en lös kedja brukar ge sig tillkänna genom att det rasslar. Är det tyst och lugnt i framkant på motorn så kan du också vara lugn. Tror jag. :)

Bild
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av Sjobbe » 08 sep 2018 21:55

Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?

niva-2121
Inlägg: 1357
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Strängnäs

Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?

Inlägg av niva-2121 » 09 sep 2018 08:27

Sjobbe skrev:Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
Tror du bara kan veva åt ett håll.
Annars rappar veven över i vevaxelklon.
Forumsponsor

Skriv svar