Motorbyte för hemmapulare
Motorbyte för hemmapulare
Fyller på med text efterhand..
Man tager en Niva och en motor
Bekanta dig med finesser och inventarier...
Här ser vi en liten mod för att köra Biltema-filter
Coilpac och tändkablar.. en märkt för cylinder 5?
Tyvärr den ryska styrsnäckan..
Allt original under.
Fin lambda, AFS 95.
Octane adjuster.
Iskra-generatorn
Handskriven lapp i huven..
Mekanisk kylfläkt
Låt oss börja jobba, tappa kylaren på vatten
Lossa och märk upp kablar till kolpotta, CPS och coilpack
Ta bort staget
Ta bort kylarslang
Bort med expansionkärl
Bort med batteri
Spolarvästskebehållare
In i ormboet
Lyft bort ormboet
Kylare ute
Ta bort luftburken
Glöm inte att lossa ATS
Ta bort luftburk
Oops... har har det varit varmt.
Dags att ge sig på generatorn
Luftstyraren runt fläkten finns inte.. obra.
Slangen till bromsservon, var inte så fin..
Bort med den!
Lossa gasvajer och lägg till sidan
Märk upp tändkablar
Demontera colipack. Den skall flyttas till karossen.
DE tre slangarna från trottelhuset
Lambda..
...lossar med specialhylsa
Fattas en mutter?
Fattas en värmesköld?
Lossa grenrör.
Lossa bränsleledningarna
Lyft bort insuget
och avgasgrenrörer
Lilla vattenröret.
Ta bort starten
Lossa motorfäste
Lossa vattenpump
Ta bort vattenpump
Lossa andra motorfästet
Lossa framdiffens fästen
..och ett på högersidan
Lossa kopplingens slavcylinder
Förebered en lång 19-kombination
använd den till de övere bultarna till kopplingskåpan
Motorplåten. Här syns även att parallellstaget måste bort
Greppa motorn
Lirka loss gummikuddarna med en kofot
Ta bort parallellstaget
Upp!
Upp!
Tomt!
Man tager en Niva och en motor
Bekanta dig med finesser och inventarier...
Här ser vi en liten mod för att köra Biltema-filter
Coilpac och tändkablar.. en märkt för cylinder 5?
Tyvärr den ryska styrsnäckan..
Allt original under.
Fin lambda, AFS 95.
Octane adjuster.
Iskra-generatorn
Handskriven lapp i huven..
Mekanisk kylfläkt
Låt oss börja jobba, tappa kylaren på vatten
Lossa och märk upp kablar till kolpotta, CPS och coilpack
Ta bort staget
Ta bort kylarslang
Bort med expansionkärl
Bort med batteri
Spolarvästskebehållare
In i ormboet
Lyft bort ormboet
Kylare ute
Ta bort luftburken
Glöm inte att lossa ATS
Ta bort luftburk
Oops... har har det varit varmt.
Dags att ge sig på generatorn
Luftstyraren runt fläkten finns inte.. obra.
Slangen till bromsservon, var inte så fin..
Bort med den!
Lossa gasvajer och lägg till sidan
Märk upp tändkablar
Demontera colipack. Den skall flyttas till karossen.
DE tre slangarna från trottelhuset
Lambda..
...lossar med specialhylsa
Fattas en mutter?
Fattas en värmesköld?
Lossa grenrör.
Lossa bränsleledningarna
Lyft bort insuget
och avgasgrenrörer
Lilla vattenröret.
Ta bort starten
Lossa motorfäste
Lossa vattenpump
Ta bort vattenpump
Lossa andra motorfästet
Lossa framdiffens fästen
..och ett på högersidan
Lossa kopplingens slavcylinder
Förebered en lång 19-kombination
använd den till de övere bultarna till kopplingskåpan
Motorplåten. Här syns även att parallellstaget måste bort
Greppa motorn
Lirka loss gummikuddarna med en kofot
Ta bort parallellstaget
Upp!
Upp!
Tomt!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Detta var mycket intressant fina bilder och bra text. Jag blir själv sugen på att ta ur motorn nu när jag sett detta och byta alla packningar göra rent osv..
Det är inte så mycket elektronik (kabelhärva) att tänka på ?
Det är inte så mycket elektronik (kabelhärva) att tänka på ?
Re: Motorbyte för hemmapulare
Det elektriska är nog ditt minsta problem, det är inte så många sladdar ockh det går bara att sätta tillbaka på ett sätt.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Okej där ser man. Det får nog planeras in då när jag är färdig med min framdiff.. Men som sagt fina bilder för nybörjare också (: För skoj skulle du kunna peta in en lite vassare motor vilket medför massa jobb säkert men hur skulle det gå vid en eventuell bilbesiktning om man gjorde det?
Re: Motorbyte för hemmapulare
Vassare motor? Ja, de bästa exemplen på det bygger på Fiats TwinCam-spis. De flesta drömmer dock om att stoppa ner en gammal volvorova, vilket för mig är helt obegripligt eftersom ingenting passar, den är tung och stor. Originalmotorn är faktiskt riktigt bra, och det finns massor med trimgrejor. Besiktningen blir även det mycket lättare om du bygger runt VAZ-knotan.
http://www.youtube.com/watch?v=L9u-eANofUU
http://www.youtube.com/watch?v=L9u-eANofUU
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Fasen det var tufft (: 100% coolhetsfaktor ju..
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Motorbyte för hemmapulare
Kul med en guide!
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Motorbyte för hemmapulare
Som man brukar säga, "montering sker i omvänd ordning".. men, vi skall ha lite bilder och tips för montering...
Nya motorn på väg i..
Börja med att fokusera på att få ingående axel att träffa rätt i kopplingens tryckplatta..
Motorkuddarna och difffästena skall vi snart ta tag i.
Under växellådan har vi en garagedomkraft som vi har hjälp att linjera med.
Motorkuddarna är nog det svåraste.. jag testade att med spännband dra motorn i sidled..
..och sen andra hållet..
Så här ser diffästena ut. Ta gärna lite loctite.
Jag brukar känna lite sa astt jag inte klämmer något genom att ha en nycke i vevaxeln och känna att det roterar
Det är viktigt att man inte tvingar ihop motorn med lådan. Vänta och dra de fyra bultarna tills den gått ihop av sig själv. Inget våld, bara lirka..
Nya motorn på väg i..
Börja med att fokusera på att få ingående axel att träffa rätt i kopplingens tryckplatta..
Motorkuddarna och difffästena skall vi snart ta tag i.
Under växellådan har vi en garagedomkraft som vi har hjälp att linjera med.
Motorkuddarna är nog det svåraste.. jag testade att med spännband dra motorn i sidled..
..och sen andra hållet..
Så här ser diffästena ut. Ta gärna lite loctite.
Jag brukar känna lite sa astt jag inte klämmer något genom att ha en nycke i vevaxeln och känna att det roterar
Det är viktigt att man inte tvingar ihop motorn med lådan. Vänta och dra de fyra bultarna tills den gått ihop av sig själv. Inget våld, bara lirka..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Riktigt bra bildserie du har gjort! Vad väger motorn ungefär ?
Jag har en vinsch som klarar 200kg vertikalt och undrar om det skulle funka med den ?
Jag har en vinsch som klarar 200kg vertikalt och undrar om det skulle funka med den ?
Re: Motorbyte för hemmapulare
Tror inte den väger över 100... Speciellt inte om du strippar den innan du lyfter.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Fina bilder. Man blir sugen på att göra något sånt själv!
Re: Motorbyte för hemmapulare
Att göra ett motorlyft bara för att man är lite sugen på det - det är sånt som ger cred här på forumet.albin skrev:Fina bilder. Man blir sugen på att göra något sånt själv!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte för hemmapulare
Octane adjuster? Är den till för att justera tänning eller är jag ute och cyklar?
Re: Motorbyte för hemmapulare
Du cyklar. Dessutom är det inte bara att justera, du måste ha ett diagnosverktyg inkopplat för arf det skall ha effekt.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se