Tips vid köp av bromscylinder

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av henke »

Kanske lite onödigt att starta en tråd om just detta, men det kanske alltid någon som vill/behöver veta. Annars är det ju kunglig fakta att skryta med vid nästa krogbesök.

Efter att bromspedalen försvann ner i golvet utan minsta förändring i fart, påbörjades idag felsökning av vad som ... öh.. kunde vara fel.
En pöl vätska runt ena bakdäcket drog misstankarna till sig direkt. Hjul och bromstrumma for väck av bara farten, en ledsen hjulcylinder hade kräkts. Först tänkte jag vinterkräksjukan, sedan stack jag till Meca i hopp om under. De hade ju naturligtvis inget hemma, de rabblade dock upp vilka övriga modeller den satt på, bla. Fiat Ritmo.

Tro det eller ej, men biltema har hjulcylindrar till Ritmo, 69:-, som hittat.

Montering och luftning gick som på räls, nu bromsar hon som aldrig förr!

MODERERAT: Bra tips! Flyttat till "Mektips". /ahlberg
Nivapilot
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av Lenin »

Jag tittade i en gammal lista: Ritmo ska ha diameter 19,05 och Niva 20,64 millimeters diameter i hjulcylindern. Min teori: Båda hjulcylindrarna bör bytas vid byte till Ritmo-cylindrar så att det inte blir sneddragning.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av ahlberg »

Kan även vara intressant att veta om de har självjustering eller ej.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av henke »

Ja, kolvarna var ju en smula mindre i diameter än nivans. Självjustering kan jag inte uttala mig om :)
Ett byte av båda sidor kanske är att rekomendera.
Calle
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 dec 2008 11:11

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av Calle »

Japp byte på bägge sidor om storleken är olika... Läste detta i skolan i veckan.. Är diametern större blir också kraften ut på kolven större aven om trycket är det samma in i bägge kolvarna.
Karin
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 dec 2008 18:04

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av Karin »

Såg tippset och åkte som en oljad blixt till biltema,då den fanns kvar på sidan.
Men den hadde utgått,så jag la en beställning på 2st och hoppas på att den finns kvar på centrallagret
joakim
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Tips vid köp av bromscylinder

Inlägg av Andreas »

Annars har ju mekonomen hjulcylindrar bak för 80-90:-/st, som dom beställer hem på 1 dag. Har just bytt till såna själv.
Skriv svar