Bygg din egen startvev!

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Bygg din egen startvev!

Inlägg av ahlberg »

Lite rundjärn 16mm, en lång M8-bult, en bit gummislang och ett skruvstycke att bocka i - det är allt som krävs.

http://ladaniva.kicks-ass.net/niva/crankstarter.pdf

Lite kuriosa om ritningen: Måtten togs ursprungligen av Nivanörden, en vev provbockades av undertecknad, informationen spreds vidare till Difflock.com i form av ett foto med inritade mått och där tog Booneylander (turboniva.ca) hand om den i AutoCad och gjorde själva ritningen. Måtten justerades några gånger och nu ser den ut som i bilagan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av Morehk »

ingen som har ritning på denna vev?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Ett tips är att välja något hårt järn som bara sjutton. Både i veven och i sprinten.
Jag har slitit ut min vev efter en vinter med halvtrasslig startfunktion, vilket resulterat i flitig användning av veven.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av ahlberg »

Har du slitit ut ett 16 mm rundjärn med dina bara händer? :shock:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Slitaget består alltså av att sprinten har böjt sig och hålet den sitter i har blivit större och lite ovalt. I andra änden där man vevar är det som nytt! :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av AlterEgo »

Jag hade gärna haft en vev men tyvärr så saknar min 05:a både hålen i stötfångaren och frontplåten liksom klykan på vevaxelremskivan.

Jag har ju vev till några av traktorerna, men att veva igång en BM Victor (2-cylindrig direktinsprutad diesel på 2.24 liter) är inte det första man provar när man skall starta... Fotogenarna jag har är ju lite lätthanterligare på den punkten. Dom här gamla grejorna är annars ganska tunga pjäser, i synnerhet de lågvarviga dieslarna. En kompis till mig skulle få ett svänghjul till en BM Boxer skickat till sig med Bussgods men dom vägrade ta det då det vägde 140 kg... Ett sånt som börjar kasa runt i bagageutrymmet på en buss kan nog ställa till med lite oreda,för att inte tala om hur man skall lyckas lyfta in det.
Träsktroll wannabe
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av blyoxid »

Är det svårt att fixa vevfunktionen på en lite för ny Niva?
Det känns som en väldigt exklusiv funktion.
Annars får man skaffa en till lite äldre bil och veva på ibland. :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av niva-2121 »

Passar "startklon" från en -95 1600-motor på en -11 1700-motor?
I så fall så.......
Bara köpa loss den, stötfångaren & veven från en bil som bara står.
Vilken nyckelvidd på "startklon" samt tips hur den demonteras utan blodvite o s v.

B t w så har min 2CV startvev, kombinerad med 19 mm hylsa för hjulmuttrar, domkraft & skärmdemontering. ;)
Forumsponsor
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av Markus Almroth »

Jag tror man måste byta kylare också, men är inte säker.

I vilket fall rekommenderar jag att glödga stångjärnet innan ni böjer med någon form av brännare. Det blir _mycket_ snyggare krökningar. (mycket)

Klykan bör passa utan problem.

/M
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av niva-2121 »

niva-2121 skrev:Passar "startklon" från en -95 1600-motor på en -11 1700-motor?
Vilken nyckelvidd på "startklon" samt tips hur den demonteras utan blodvite o s v.
Tacksam för svar. Det är väääääldigt trångt :cry: så jag tror det behövs en stor ringnyckel. Men vilken nyckevidd. :roll:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygg din egen startvev!

Inlägg av niva-2121 »

Markus Almroth skrev:Jag tror man måste byta kylare också, men är inte säker.
Varför? :?:
Är de nyare bilarnas kylare större och går längre ner så att veven inte går fri under nyare bilars kylare? :roll:
Forumsponsor
Skriv svar