Demontera växellåda

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Demontera växellåda

Inlägg av ahlberg »

Att demontera en växellåda ur en Lada Niva 1600.
Beskrivningen nedan gäller en Niva 1600 -94 men är troligen ganska användbar till de flesta Niva,möjligen undantaget Dieseln.

Verktyg som behövs:

Garagedomkraft
Pallbockar
Normal 1/2"-hylsnyckelsats
Extra 25cm lång 1/2"-förlängare
Ledhandtag 1/2" (för lite extra kraft)
Normal blocknyckelsats
Skruvmejslar
Kofot eller bräckjärn
PolygripWD40 eller liknande
Lysrörslampa

Börja med att lyfta upp Nivan i framänden och placera den på två pallbockar helst vid domkraftfästena för att de inte skall vara ivägen senare. Lyft så högt som möjligt, det underlättar längre fram. Börja sedan inne i bilen med att ta bort locket över växelspakarna

Bild
Under detta finner du två mindre lock som håller damaskerna. Gänga loss knopparna och dra bort damaskerna. Notera vilka hål det sitter skruvar i och vilka som skall vara tomma. Eller kolla här:

Bild

Bild

Vi fortsätter inne i bilen med att lossa de tre YTTRE M6-muttarna som håller växelspaken. De tre inre SKALL inte röras - om du lossar dem ramlar skruvarna ned i lådan och det är inget kul alls. Så, aluminiumlocket skall upp, inte bara plåttriangeln. När de tre yttre är lossade, kolla en extra gång att lådan ligger i friläge och sedan dra spaken upp ur lådan. Tryck in en lase i hålet för att hålla undan småfåglar och möss.

Bild
I det bakre hålet, där låg-hög och diffspärrspakarna kommer upp hittar vi även kontakterna för diffspärrlampan på panelen. Lossa sladdarna.

Bild

Under bilen plockar vi nu bort eventuella hasplåtar, krängningshämmare och annat skrot. Efter det lossar vi främre och bakre kardan från fördelningslådan. Den främre måste plockas bort helt medan den bakre kan hänga kvar. Det rekommenderas dock att binda upp den för att få den ur vägen.

Bild
Bild
Bild
Nu är det dags att dela mellaxeln som går mellan växellåda och fördelningslåda. Där sitter en vanlig kardanknut och jag tycker det är enklast att dela där.

Bild

Förresten, lika bra att lossa backljuskontakten på högersidan när vi ändå håller på.

Bild

Kopplingens slavcylinder lossas med två M8-bult och en fjäder. Lossa inga slangar. Låt den bara hänga lite till sidan. Hastighetsmätarwiren lossas och binds till sidan, akta lilla brickan!

Bild

Nu kan det väl vara dags att sänka ner fördelningslådan - stöd med domkraften och lossa de fyra M8-muttrarna som håller upphängningsgummina. Sänk ner fördelningslådan.

Bild

I bakgrunden syns katalysatorn, den är i vägen för växelådans bakre fäste och måste demonteras. Även värmeskölden skall tas bort.

Bild

Starmotorn sitter skruvad genom kopplingskåpan och dessa skruvar måste tas bort. Man KAN välja att låta starten "hänga" i motorrummet, men varför inte passa på att rengöra och smörja upp den. Vill man ta ut starten är det 100 gånger lättare om man lossar avgassystemets främre rör och viker det åt sidan. Därefter är det en baggis att lossa startens värmesköld och lyfte den rätt upp.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dags att krypa under igen och lossa plåten som skyddar svänghjulets undre del. Den sitter med fyra M6-or och när dessa lossats är plåten fri i underkant, vilket räcker för våra behov.

Bild

Vi riggar nu garagedomkraften under växellådans oljesump som stöd och säkerhet. Så lossar vi med hylsa 19mm de fyra stora bultar som håller ihop kopplingskåpa med motorblock. De två nedre är enkla. Den övre vänstra går med kombinationen hylsa-universalled-kortförlängare-långförlängare-ledhandtag.

Den besvärligaste är den övre högra. Börja med att lossa bulten som går genom bakre växellådsgummit. Därefter lossa den lilla tvärbalken som bakre växellådsupphängingen satt i. Tvinga därefter växellådan åt vänster med milt våld och en kofot. Kila med en träbit. Nu har du fått lite mer spelrum för att komma åt den sista bulten. Ta fram den extra 25cm förlängaren och sikta in hela paketet (som nu nästa är en meter långt) mot den sista bulten.<br><br>Nu skall allt vara lossat. Kolla att domkraften stöder utan att lyfta. Med lite försiktigt lirkande kan vi nu dela motorn från kopplingskåpan och samtidigt som vi sänker drar vi den bakåt tills den är fri från ingående axel.

Bild

Bild

Sådärja! Tre timmar tog det och lite senare var den även grovrengjord och intagen i källaren för renovering!

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
nivafan
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 maj 2009 07:15
Ort: Grytgöl

Re: Demontera växellåda

Inlägg av nivafan »

Hej vilken liten bricka menar du jag hade ingen vid hastighetsmätarvajern? :?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Demontera växellåda

Inlägg av ahlberg »

Jadu... om du inte hade en bricka som hängde kvar på den lilla tappen som driver hastighetsmätaren - så var det väl någon stjärnmekaniker före dig som fubblat bort den. Jag vet inte hur viktig den är.. kanske inga problem att köra utan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
chriss
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 feb 2011 18:37

Re: Demontera växellåda

Inlägg av chriss »

Tack för bilder och beskrivning!
Har just köpt en niva med växellådsbekymmer så tänker plocka ned den och göra en liten koll.
Kommer underlätta enormt med en beskrivning!
Skriv svar