Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av ahlberg »

Bild
Motor.

Bild
Ställ in på ÖDP, enligt märkena

Bild
..och märke.

Bild
Fäll ut låsbrickan och lossa kedjehjulet.

Bild
LADA universalinstrument Nr 2121.355454.66443243.323565

Bild
Lossa kamaxeln

Bild
Passa på att kolla nockarna

Bild
Lyft upp vipparmarna och lossa högra raden av pinnbultar (för att komma åt bättre)

Bild
Säkra vevaxeln - när du sätter tryckluft i cylindrarna vill du inte att det skall börja snurra.

Bild
Svetsa ihop ett gammalt tändstift med en tryckluftnippel och trycksätt med ungefär 1 kPa. Bygg en fjäderkomprimerare av valfritt skrot (återfinns oftast under arbetsbänken. Min består bla av 16mm gängstång, ett gammalt TV-antennrör och en stump profilrör.

Bild
Tryck ner, lossa knasterna med en magnetplock

Bild
Lirka loss gamla tätningen

Bild
Kan sitta rätt hårt

Bild
Montera den nya. Går bra att knacka på kanterna lite försiktigt med en dorn - eller leta upp ett litet rör att driva med.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av ranger »

Jag har lärt mig att man ska använda någon form av skydd över ventilskaftet för att undvika att skära sönder dom nya tätningarna mot knasterspåren. Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ? Annars kan jag bara ge beröm för dina fantastiska mektips med bra dokumentation och förklaring.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av ahlberg »

ranger skrev:Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ?
Tack, tack... Plasthatt känns ju inte som äkta ryssmek - här kör vi in den utan skydd. Får väl se hur det håller...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av Nivanörden »

ranger skrev:Jag har lärt mig att man ska använda någon form av skydd över ventilskaftet för att undvika att skära sönder dom nya tätningarna mot knasterspåren. Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ? Annars kan jag bara ge beröm för dina fantastiska mektips med bra dokumentation och förklaring.
X2

Håller med till 100 %, ser snyggt ut!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av Markus Almroth »

I vilket skick var de gamla?

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av ahlberg »

Markus Almroth skrev:I vilket skick var de gamla?

/M
Svårt att säga, jag kan skicka över dem till dig för bedömning.. :) De kändes ganska stela - men för övrigt vet jag inte hur man ser om de är slitna eller ej? Jag bytte eftersom jag visste motorn tog olja, stiften var sotiga och ventiltätningarna är ett känt problem.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)

Inlägg av Markus Almroth »

Man brukar känna om de glappar mot ventilskaftet när man tar loss dem.

Men det märks inte alltid heller. Är de stela, så har de ju gjort sitt även om de skulle råka vara täta ett tag till...

Vi får hoppas att inte oljeförbrukningen är ngt obskyrt följdfel då :-) Det lär väl varit ganska lågt oljetryck mot slutet misstänker jag... Det talar väl i och för sig för ventiltätningarna med tanke på att stiften var sotiga.

/M
Skriv svar