Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Motor.
Ställ in på ÖDP, enligt märkena
..och märke.
Fäll ut låsbrickan och lossa kedjehjulet.
LADA universalinstrument Nr 2121.355454.66443243.323565
Lossa kamaxeln
Passa på att kolla nockarna
Lyft upp vipparmarna och lossa högra raden av pinnbultar (för att komma åt bättre)
Säkra vevaxeln - när du sätter tryckluft i cylindrarna vill du inte att det skall börja snurra.
Svetsa ihop ett gammalt tändstift med en tryckluftnippel och trycksätt med ungefär 1 kPa. Bygg en fjäderkomprimerare av valfritt skrot (återfinns oftast under arbetsbänken. Min består bla av 16mm gängstång, ett gammalt TV-antennrör och en stump profilrör.
Tryck ner, lossa knasterna med en magnetplock
Lirka loss gamla tätningen
Kan sitta rätt hårt
Montera den nya. Går bra att knacka på kanterna lite försiktigt med en dorn - eller leta upp ett litet rör att driva med.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Jag har lärt mig att man ska använda någon form av skydd över ventilskaftet för att undvika att skära sönder dom nya tätningarna mot knasterspåren. Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ? Annars kan jag bara ge beröm för dina fantastiska mektips med bra dokumentation och förklaring.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Tack, tack... Plasthatt känns ju inte som äkta ryssmek - här kör vi in den utan skydd. Får väl se hur det håller...ranger skrev:Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
X2ranger skrev:Jag har lärt mig att man ska använda någon form av skydd över ventilskaftet för att undvika att skära sönder dom nya tätningarna mot knasterspåren. Brukar det inte följa med en liten plasthatt när man köper nya tätningar ? Annars kan jag bara ge beröm för dina fantastiska mektips med bra dokumentation och förklaring.
Håller med till 100 %, ser snyggt ut!
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
I vilket skick var de gamla?
/M
/M
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Svårt att säga, jag kan skicka över dem till dig för bedömning.. De kändes ganska stela - men för övrigt vet jag inte hur man ser om de är slitna eller ej? Jag bytte eftersom jag visste motorn tog olja, stiften var sotiga och ventiltätningarna är ett känt problem.Markus Almroth skrev:I vilket skick var de gamla?
/M
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Byta ventiltätningar (utan att demontera toppen)
Man brukar känna om de glappar mot ventilskaftet när man tar loss dem.
Men det märks inte alltid heller. Är de stela, så har de ju gjort sitt även om de skulle råka vara täta ett tag till...
Vi får hoppas att inte oljeförbrukningen är ngt obskyrt följdfel då Det lär väl varit ganska lågt oljetryck mot slutet misstänker jag... Det talar väl i och för sig för ventiltätningarna med tanke på att stiften var sotiga.
/M
Men det märks inte alltid heller. Är de stela, så har de ju gjort sitt även om de skulle råka vara täta ett tag till...
Vi får hoppas att inte oljeförbrukningen är ngt obskyrt följdfel då Det lär väl varit ganska lågt oljetryck mot slutet misstänker jag... Det talar väl i och för sig för ventiltätningarna med tanke på att stiften var sotiga.
/M