Sida 1 av 1

Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 21 dec 2008 22:50
av ahlberg
Så här kan du kolla om muttern till medbringaren på utgående axeln har lossnat. Det är MYCKET vanligt. Kontrollen kan göras utan att lossa mer än kåporna runt växelspakarna.

http://www.youtube.com/watch?v=ZEOAYWYkPag

OM du har glapp - är det lite mer pyssel, lossa de 6 M12 bultarna, de 4 M8 muttrarna till knuten och sedan sänker du ner f-lådan lite med en domkraft (du behöver inte lossa fram- och bakkardan) När du sänkt lådan en 10-15 cm kan man lirka ut mellanaxeln. Därefter lossar man muttern helt, rengör mutter och gängor, Loctite:ar och monterar tillbaka. Dra åt rejält!

Att köra med glapp förkortar växellådans livslängd radikalt. Snart börjar femman hoppa, synkringar och kopplingshylsor äts ner och tillslut krasar det till i bakänden på lådan..

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 26 sep 2009 13:45
av Liffride
Och jag antar att om det ser ut sådär så är muttern lös?

Mvh

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 26 sep 2009 18:07
av ahlberg
Ja, det är inte helt enkelt att se.. men man får bända lite fram och tillbaka tills man är säker.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 feb 2010 01:35
av svedlund
hallå.
såg ni prata lite om växlar som hoppa ur när de börjar glappa. har precis inhandlat min niva och märkte ju ganska fort när jag väl fick igång den att de fattades en växel, det kan alltså vara förklaringen till varför femman är ett "friläge" på niven?

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 feb 2010 07:14
av Larsson
Att femmans växel lagt av är ganska vanligt.....tyvärr.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 feb 2010 12:05
av svedlund
okej, men kan den strejka fast de inte är glappar? renovera eller leta ny låda vad är enklast/billigast?

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 feb 2010 16:02
av ahlberg
Den har nog varit glapp nång gång i bilens historia, och nu är alla splinesen slut. Att renovera kostar 2-4000 tkr i delar - en bättre beg en tusing, kanske... Ge inga stora pengar om du inte är säker på att den är bra.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 12 feb 2010 16:56
av svedlund
okej. ja men då tackar jag så länge, får ta mig en kik på de i helgen och kanske börja leta efter låda då..

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 nov 2012 08:51
av TREATALADA
Vilken loctite e att föredra? Har för mig att det finns många sorters hållfasthetsgrad med olika färgkoder.
Kan jag se om växellådan har skadats genom att tömma lådan på oljan och sila innehållet.
Vissa bilar har magnetisk oljeplugg där det mesta av ev. spån fastnar, så även Nivan?
Stora och många spån och ev. kuggar=haveri=isärtagning... :roll:
Mvh Leif

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 11 nov 2012 18:18
av ahlberg
Ja, det skall finnas en magnetplugg. Att sila oljan är även det en bra ide. Färgen på oljan kan avslöja om dina synkringar får stryk - bronsfärgad olja är ett tecken på detta. Alla partiklar du kan identifiera ger dig tips om hur det ser ut på insidan.

Vilken mutterlåsning du använder är inte så högtidligt - det viktiga är att du inte bara litar på original låsbleck. Locitite eller Clas Olsson - båda funkar.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 13 dec 2015 10:54
av ahlberg
*bump* Kan vara av intresse för nytillkomna medlemmar..

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 15 feb 2016 14:09
av wadsbo
Kanske dum fråga men exakt vilka bultar och muttrar är det som ska lossas för att komma åt muttern på utgående axel?
/wadsbo.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 15 feb 2016 14:26
av ahlberg
Muttern sitter liksom "mitt i" hardyskivan, så för att komma åt måste fördelningslådan ner. Skivan kan sitta kvar i antingen växellådan eller mellanaxeln. Finns lite olika angreppsätt, och inget är helt smärtfritt. Brukar kosta lite skinn på knogarna.. 19 mm spärringnyckel underlättar mycket..

Det sitter 6 långa M12-bultar i skivan. Hälften måste bort och sedan måste lådorna isär ca en dm innan man kan sänka ner f-lådan.

Personligen rekommenderar jag att byta skivan, när man ändå har isär paketet.

Re: Kolla om du har lös mutter på utgående axel

Postat: 15 feb 2016 21:19
av wadsbo
OK. Tack för förtydligande! Är väl absolut vettigt att byta hardy när man ändå har skrapat av skinnet på väl valda knogar
/Wadsbo