Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av AlterEgo »

Jag tänkte ge en teoretisk genomgång av Motronic-systemet som sitter i nyare Nivor (även kallat MPI, Boschsprut, m.m.).

Grovt sett är det uppbyggt så att det sitter en bränslepump i tanken som orkar leverera både högt tryck och stort flöde. Via ett filter matar den fuelrailen (vilken egentligen bara är ett rör med ett hår för varje insprutare, i Nivans fall fyra stycken) på vilken insprutarna sitter. Insprutarna är egentligen bara elektrisk styrda ventiler som med hög tidsprecision kan öppna eller stänga bränsletillförseln. I andra änden på fuelrailen sitter en bränsletrycksregulator som skall se till att trycket i fuelrailen är konstant. Mängden insprutat bränsle avgörs alltså av hur länge insprutaren håller öppet.

Bränslemängden regleras beroende på ett antal faktorer.

Det sitter en luftmassemätare mellan luftfiltret och insuget. Dess konstruktion är egentligen lika underlig som underfundig, det går en platinatråd i den som hettas upp till ungefär 150 grader (det kan säkert variera från modell till modell) genom att man drar ström genom den, när motorn går suger den luft genom LMM:en som skulle kyla av tråden. Genom att variera strömmen ser systemet till att hålla tråden på samma temperatur och då blir strömförbrukningen ett bra mått på hur mycket luft som sugs in. Naturligtvis sitter en tempgivare också där som mäter hur varm den inkommande luften är.

OK, då vet man hur mycket luft som sugits in. Normal bränsle/luftblandning ligger på 14.7:1, d.v.s 14.7 viktandelar luft till 1 viktandel bensin, så genom att veta luftmängden från LMM:en skulle systemet kunna räkna ut bränslemängden och pytsa in det. Men så enkelt är det naturligtvis inte... En kall motor behöver fetare blandning och därför finns det en tempgivare så att systemet kan kompensera för det. Sen sitter det en katalysator också och för att den skall kunna göra det den skall måste syrehalten i avgaserna vara korrekt. Det är lambdasonden som mäter det, och mätvärdet från den påverkar också bränslemängden. Det finns en uppsjö av andra givare också,av dom som påverkar bränslemängden utöver de tidigare nämnda är det väl spjällägesgivaren (som egentligen mäter hur tung högerfot man har) som har mest att säga till om. EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) pytsar in en portion avgaser i insugsluften för att få ner syrehalten i bränsle/luftblandningen (vilket ger renare avgaser) och det måste motorstyrningen också kompensera för.

Men för att få en välfungerande motor med bra avgasrening måste man mickla med tändförställningen också. På gammeldags mopedmotorer ställde man tändningen genom att vrida hela tändplattan. På lite mer avancerade grejor, typ äldre bilmotorer, varieras förtändningen beroende på undertrycket i insuget. På förgasarmotorer är tändförställningen helt skild från bränsleblandningssystemet (förgasaren), det sitter en vakuumklocka på fördelaren som sköter jobbet. På modernare grejor skötes även detta av insprutningen. Lite grovt kan man säga att ur både effekt- och avgasreningssynpunkt skall tändningen ligga så tidigt som möjligt och mer tidigt vid högre varv än vid lägre. Ligger den för tidigt kommer motorn att knacka (spika) och det mår den inte bra av. Därför sitter det en sensor som känner av om det håller på att hända. En annan förutsättning för att tändningen (och bränsleinsprutningen också) skall lyckas pricka rätt är att den vet var kolvarna befinner sig och därför sitter den en vevaxelgivare, oftast i sprängkåpan, som pratar om för motorstyrningen när en viss del av svänghjulet passerar.

Systemet har en lampa på instrumentpanelen som tänds när systemet tycker att nåt är galet. "Check engine" heter den visst. Alla vet väl att den finns där, men man vill inte se den... Om den ändå skulle lysa så kan systemet tack och lov tala om vad det tycker är galet. Ett trick för att få reda på det är att ansluta en OBD-läsare (On Board Diagnostics) till ett uttag som sitter bakom den luckan som sitter till vänster vid fötterna, fäst med två skruvar. Det finns mycket information att plocka ut... Man kan läsa en del på http://www.obd-codes.com/ och http://www.obdii.com/. Systemet har dessutom självtester på de flesta av sensorerna och grejorna. Om t.ex. vevaxelgivaren ger upp kommer bilen inte att starta eftersom motorstyrningen tycker att motorn står still, därför är det konstruerat så att systemet skall kunna känna av en defekt givare. Man skall också ha i åtanke att systemet inte kan känna av allt som händer inuti motorn. Man kan väl säga att systemet fungerar väldigt bra så länge allt är i ordning och väldigt dåligt om fel grej lägger av.

Annars kommer här en förklaring av olika felkoder man kan få ut ur en OBD2-kontakt och hur dom är uppbyggda. Notera att alla felkoder inte tänder CE-lampan och vissa koder lär aldrig dyka upp på en Niva eftersom den t.ex. varken har turbo eller 12 cylindrar (även om en Niva med det under huven hade varit lite intressant).
The first alpha character identifies the system generating the code

# P = Powertrain
# B = Body
# C = Chassis
# U = Undefined

The second digit says if the code is generic - same for all OBD-II systems - or manufacturer specific
# 0 = Generic (zero)
# 1 = Enhanced (manufacturer specific)

The third digit is sub-system type for that code
# 1 = Emission Management (Fuel or Air)
# 2 = Injector Circuit (Fuel or Air)
# 3 = Ignition or Misfire
# 4 = Emission Control
# 5 = Vehicle Speed & Idle Control
# 6 = Computer & Output Circuit
# 7 = Transmission
# 8 = Transmission
# 9 = Reserved
# 0 = Reserved

P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open
P0003 Fuel Volume Regulator Control Circuit Low
P0002 Fuel Volume Regulator Control Circuit Range/Performance
P0004 Fuel Volume Regulator Control Circuit High
P0005 Fuel Shutoff Valve C ontrol Circuit/Open
P0006 Fuel Shutoff Valve C ontrol Circuit Low
P0007 Fuel Shutoff Valve C ontrol Circuit H igh
P0008 Engine Position System Performance (Bank1)
P0009 Engine Position System Performance (Bank2)
P0010 A Camshaft Position Actuator Circuit (Bank1)
P0011 A Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)
P0012 A Camshaft Position - Timing O ver-Retarded (Bank 1)
P0013 B Camshaft Position - Actuator Circuit (Bank1)
P0014 B Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)
P0015 B Camshaft Position - Timing O ver-Retarded (Bank 1)
P0016 Crankshaft Position Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor A)
P0017 Crankshaft Position Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor B)
P0018 Crankshaft Position Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor A)
P0019 Crankshaft Position Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor B)
P0020 A Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 2)
P0021 A Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 2)
P0022 A Camshaft Position - Timing O ver-Retarded (Bank 2)
P0023 B Camshaft Position - Actuator Circuit (Bank 2)
P0024 B Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 2)
P0025 B Camshaft Position - Timing O ver-Retarded (Bank 2)
P0026 Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 1)
P0027 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 1)
P0028 Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 2)
P0029 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 2)
P0030 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1)
P0031 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)
P0032 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1)
P0033 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit
P0034 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit Low
P0035 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit High
P0036 HO2S Heater Control C ircuit (Bank 1 Sensor 2)
P0037 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 2)
P0038 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 2)
P0039 Turbo/Super Charger Bypass Valve Control Circuit Range/Performance
P0040 O2 Sensor Signals Swapped Bank 1 Sensor 1/ Bank 2 Sensor 1
P0041 O2 Sensor Signals Swapped Bank 1 Sensor 2/ Bank 2 Sensor 2
P0042 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 3)
P0043 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 3)
P0044 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 3)
P0045 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit/Open
P0046 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Range/Performance
P0047 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Low
P0048 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit High
P0049 Turbo/Super Charger Turbine Overspeed
P0050 HO2S Heater Control Circuit (Bank 2 Sensor 1)
P0051 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 1)
P0052 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 1)
P0053 HO2S Heater Resistance (Bank 1 Sensor 1)
P0054 HO2S Heater Resistance (Bank 1 Sensor 2)
P0055 HO2S Heater Resistance (Bank 1 Sensor 3)
P0056 HO2S Heater Control Circuit (Bank 2 Sensor 2)
P0057 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 2)
P0058 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 2)
P0059 HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 1)
P0060 HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 2)
P0061 HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 3)
P0062 HO2S Heater Control C ircuit (Bank 2 Sensor 3)
P0063 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 3)
P0064 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 3)
P0065 Air Assisted Injector Control Range/Performance
P0066 Air Assisted Injector Control Circuit or Circuit Low
P0067 Air Assisted Injector Control Circuit High
P0068 MAP/MAF Throttle Position Correlation
P0069 Manifold Absolute Pressure Barometric Pressure Correlation
P0070 Ambient Air Temperature Sensor Circuit
P0071 Ambient Air Temperature Sensor Range/Performance
P0072 Ambient Air Temperature Sensor C ircuit Low
P0073 Ambient Air Temperature Sensor Circuit High
P0074 Ambient Air Temperature Sensor Circuit Intermittent
P0075 Intake Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)
P0076 Intake Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 1)
P0077 Intake Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 1)
P0078 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)
P0079 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 1)
P0080 Exhaust Valve C ontrol Solenoid C ircuit High (Bank 1)
P0081 Intake Valve Control Solenoid Circuit (Bank 2)
P0082 Intake Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 2)
P0083 Intake Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 2)
P0084 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit (Bank 2)
P0085 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 2)
P0086 Exhaust Valve C ontrol Solenoid C ircuit High (Bank 2)
P0087 Fuel Rail/System Pressure - Too Low
P0088 Fuel Rail/System Pressure - Too High
P0089 Fuel Pressure Regulator 1 Performance
P0090 Fuel Pressure Regulator 1 C ontrol Circuit
P0091 Fuel Pressure Regulator 1 C ontrol Circuit Low
P0092 Fuel Pressure Regulator 1 C ontrol Circuit High
P0093 Fuel System Leak Detected Large Leak
P0094 Fuel System Leak Detected Small Leak
P0095 Intake Air Temperature Sensor 2 C ircuit
P0096 Intake Air Temperature Sensor 2 C ircuit Range/Performance
P0097 Intake Air Temperature Sensor 2 C ircuit Low
P0098 Intake Air Temperature Sensor 2 Circuit High
P0099 Intake Air Temperature Sensor 2 C ircuit Intermittent/Erratic
P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction
P0101 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem
P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input
P0103 Mass or Volume Air Flow Circuit High Input
P0104 Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent
P0105 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Malfunction
P0106 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem
P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input
P0108 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input
P0109 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Intermittent
P0110 Intake Air Temperature Circuit Malfunction
P0111 Intake Air Temperature Circuit Range/Performance Problem
P0112 Intake Air Temperature Circuit Low Input
P0113 Intake Air Temperature Circuit High Input
P0114 Intake Air Temperature Circuit Intermittent
P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction
P0116 Engine Coolant Temperature Circuit Range/Performance Problem
P0117 Engine Coolant Temperature Circuit Low Input
P0118 Engine Coolant Temperature Circuit High Input
P0119 Engine Coolant Temperature Circuit Intermittent
P0120 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction
P0121 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
P0122 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Low Input
P0123 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit High Input
P0124 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent
P0125 Insufficient Coolant Temperature for Closed Loop Fuel Control; ECT Excessive Time to Closed Loop Fuel Control
P0126 Insufficient Coolant Temperature for Stable Operation
P0128 Coolant Thermostat Malfunction
P0129 Barometric Pressure Too Low
P0130 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P0131 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)
P0132 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1)
P0133 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 1)
P0134 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P0136 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0137 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 2)
P0138 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 2)
P0139 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)
P0140 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 2)
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0142 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 3)
P0143 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 3)
P0144 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 3)
P0145 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 3)
P0146 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 3)
P0147 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 3)
P0150 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 1)
P0151 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 1)
P0152 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)
P0153 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 1)
P0154 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 1)
P0155 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 1)
P0156 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2)
P0157 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 2)
P0158 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 2)
P0159 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 2)
P0160 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 2)
P0161 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2)
P0162 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 3)
P0163 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 3)
P0164 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 3)
P0165 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 3)
P0166 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 3)
P0167 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 3)
P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0171 Fuel Trim too Lean (Bank 1)
P0172 Fuel Trim too Rich (Bank 1)
P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 2)
P0174 Fuel Trim too Lean (Bank 2)
P0175 Fuel Trim too Rich (Bank 2)
P0176 Fuel Composition Sensor Circuit Malfunction
P0177 Fuel Composition Sensor Circuit Range/Performance
P0178 Fuel Composition Sensor Circuit Low Input
P0179 Fuel Composition Sensor Circuit High Input
P0180 Fuel Temperature Sensor A Circuit Malfunction
P0181 Fuel Temperature Sensor A Circuit Range/Performance
P0182 Fuel Temperature Sensor A Circuit Low Input
P0183 Fuel Temperature Sensor A Circuit High Input
P0184 Fuel Temperature Sensor A Circuit Intermittent
P0185 Fuel Temperature Sensor B Circuit Malfunction
P0186 Fuel Temperature Sensor B Circuit Range/Performance
P0187 Fuel Temperature Sensor B Circuit Low Input
P0188 Fuel Temperature Sensor B Circuit High Input
P0189 Fuel Temperature Sensor B Circuit Intermittent
P0190 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0192 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Low Input
P0193 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Input
P0194 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Intermittent
P0195 Engine Oil Temperature Sensor Malfunction
P0196 Engine Oil Temperature Sensor Range/Performance
P0197 Engine Oil Temperature Sensor Low
P0198 Engine Oil Temperature Sensor High
P0199 Engine Oil Temperature Sensor Intermittent
P0200 Injector Circuit Malfunction
P0201 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 1
P0202 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2
P0203 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 3
P0204 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 4
P0205 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 5
P0206 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 6
P0207 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 7
P0208 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 8
P0209 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 9
P0210 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 10
P0211 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 11
P0212 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 12
P0213 Cold Start Injector 1 Malfunction
P0214 Cold Start Injector 2 Malfunction
P0215 Engine Shutoff Solenoid Malfunction
P0216 Injection Timing Control Circuit Malfunction
P0217 Engine Overtemp Condition
P0218 Transmission Over Temperature Condition
P0219 Engine Overspeed Condition
P0220 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Malfunction
P0221 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Range/Performance Problem
P0222 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Low Input
P0223 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit High Input
P0224 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Intermittent
P0225 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Malfunction
P0226 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Range/Performance Problem
P0227 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Low Input
P0228 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit High Input
P0229 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Intermittent
P0230 Fuel Pump Primary Circuit Malfunction
P0231 Fuel Pump Secondary Circuit Low
P0232 Fuel Pump Secondary Circuit High
P0233 Fuel Pump Secondary Circuit Intermittent
P0234 Engine Overboost Condition
P0235 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Malfunction
P0236 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Range/Performance
P0237 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Low
P0238 Turbocharger Boost Sensor A Circuit High
P0239 Turbocharger Boost Sensor B Malfunction
P0240 Turbocharger Boost Sensor B Circuit Range/Performance
P0241 Turbocharger Boost Sensor B Circuit Low
P0242 Turbocharger Boost Sensor B Circuit High
P0243 Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction
P0244 Turbocharger Wastegate Solenoid A Range/Performance
P0245 Turbocharger Wastegate Solenoid A Low
P0246 Turbocharger Wastegate Solenoid A High
P0247 Turbocharger Wastegate Solenoid B Malfunction
P0248 Turbocharger Wastegate Solenoid B Range/Performance
P0249 Turbocharger Wastegate Solenoid B Low
P0250 Turbocharger Wastegate Solenoid B High
P0251 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Malfunction (Cam/Rotor/Injector)
P0252 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Range/Performance (Cam/Rotor/Injector)
P0253 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Low (Cam/Rotor/Injector)
P0254 Injection Pump Fuel Metering Control "A" High (Cam/Rotor/Injector)
P0255 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Intermittent (Cam/Rotor/Injector)
P0256 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Malfunction (Cam/Rotor/Injector)
P0257 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Range/Performance (Cam/Rotor/Injector)
P0258 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Low (Cam/Rotor/Injector)
P0259 Injection Pump Fuel Metering Control "B" High (Cam/Rotor/Injector)
P0260 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Intermittent (Cam/Rotor/Injector)
P0261 Cylinder 1 Injector Circuit Low
P0262 Cylinder 1 Injector Circuit High
P0263 Cylinder 1 Contribution/Balance Fault
P0264 Cylinder 2 Injector Circuit Low
P0265 Cylinder 2 Injector Circuit High
P0266 Cylinder 2 Contribution/Balance Fault
P0267 Cylinder 3 Injector Circuit Low
P0268 Cylinder 3 Injector Circuit High
P0269 Cylinder 3 Contribution/Balance Fault
P0270 Cylinder 4 Injector Circuit Low
P0271 Cylinder 4 Injector Circuit High
P0272 Cylinder 4 Contribution/Balance Fault
P0273 Cylinder 5 Injector Circuit Low
P0274 Cylinder 5 Injector Circuit High
P0275 Cylinder 5 Contribution/Balance Fault
P0276 Cylinder 6 Injector Circuit Low
P0277 Cylinder 6 Injector Circuit High
P0278 Cylinder 6 Contribution/Balance Fault
P0279 Cylinder 7 Injector Circuit Low
P0280 Cylinder 7 Injector Circuit High
P0281 Cylinder 7 Contribution/Balance Fault
P0282 Cylinder 8 Injector Circuit Low
P0283 Cylinder 8 Injector Circuit High
P0284 Cylinder 8 Contribution/Balance Fault
P0285 Cylinder 9 Injector Circuit Low
P0286 Cylinder 9 Injector Circuit High
P0287 Cylinder 9 Contribution/Balance Fault
P0288 Cylinder 10 Injector Circuit Low
P0289 Cylinder 10 Injector Circuit High
P0290 Cylinder 10 Contribution/Balance Fault
P0291 Cylinder 11 Injector Circuit Low
P0292 Cylinder 11 Injector Circuit High
P0293 Cylinder 11 Contribution/Balance Fault
P0294 Cylinder 12 Injector Circuit Low
P0295 Cylinder 12 Injector Circuit High
P0296 Cylinder 12 Contribution/Range Fault
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected
P0305 Cylinder 5 Misfire Detected
P0306 Cylinder 6 Misfire Detected
P0307 Cylinder 7 Misfire Detected
P0308 Cylinder 8 Misfire Detected
P0309 Cylinder 9 Misfire Detected
P0310 Cylinder 10 Misfire Detected
P0311 Cylinder 11 Misfire Detected
P0312 Cylinder 12 Misfire Detected
P0320 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Malfunction
P0321 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Range/Performance
P0322 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit No Signal
P0323 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Intermittent
P0325 Knock Sensor 1 Circuit Malfunction (Bank 1 or Single Sensor)
P0326 Knock Sensor 1 Circuit Range/Performance (Bank 1 or Single Sensor)
P0327 Knock Sensor 1 Circuit Low Input (Bank 1 or Single Sensor)
P0328 Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor)
P0329 Knock Sensor 1 Circuit Intermittent (Bank 1 or Single Sensor)
P0330 Knock Sensor 2 Circuit Malfunction (Bank 2)
P0331 Knock Sensor 2 Circuit Range/Performance (Bank 2)
P0332 Knock Sensor 2 Circuit Low Input (Bank 2)
P0333 Knock Sensor 2 Circuit High Input (Bank 2)
P0334 Knock Sensor 2 Circuit Intermittent (Bank 2)
P0335 Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction
P0336 Crankshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance
P0337 Crankshaft Position Sensor A Circuit Low Input
P0338 Crankshaft Position Sensor A Circuit High Input
P0339 Crankshaft Position Sensor A Circuit Intermittent
P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction
P0341 Camshaft Position Sensor Circuit Range/Performance
P0342 Camshaft Position Sensor Circuit Low Input
P0343 Camshaft Position Sensor Circuit High Input
P0344 Camshaft Position Sensor Circuit Intermittent
P0350 Ignition Coil Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0351 Ignition Coil A Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0352 Ignition Coil B Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0353 Ignition Coil C Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0354 Ignition Coil D Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0355 Ignition Coil E Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0356 Ignition Coil F Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0357 Ignition Coil G Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0358 Ignition Coil H Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0359 Ignition Coil I Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0360 Ignition Coil J Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0361 Ignition Coil K Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0362 Ignition Coil L Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0370 Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0371 Timing Reference High Resolution Signal A Too Many Pulses
P0372 Timing Reference High Resolution Signal A Too Few Pulses
P0373 Timing Reference High Resolution Signal A Intermittent/Erratic Pulses
P0374 Timing Reference High Resolution Signal A No Pulses
P0375 Timing Reference High Resolution Signal B Malfunction
P0376 Timing Reference High Resolution Signal B Too Many Pulses
P0377 Timing Reference High Resolution Signal B Too Few Pulses
P0378 Timing Reference High Resolution Signal B Intermittent/Erratic Pulses
P0379 Timing Reference High Resolution Signal B No Pulses
P0380 Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
P0381 Glow Plug/Heater Indicator Circuit Malfunction
P0382 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction
P0385 Crankshaft Position Sensor B Circuit Malfunction
P0386 Crankshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance
P0387 Crankshaft Position Sensor B Circuit Low Input
P0388 Crankshaft Position Sensor B Circuit High Input
P0389 Crankshaft Position Sensor B Circuit Intermittent
P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction
P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
P0403 Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction
P0404 Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance
P0405 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low
P0406 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High
P0407 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low
P0408 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High
P0410 Secondary Air Injection System Malfunction
P0411 Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Malfunction
P0413 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Open
P0414 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Shorted
P0415 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Malfunction
P0416 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Open
P0417 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Shorted
P0418 Secondary Air Injection System Relay "A" Circuit Malfunction
P0419 Secondary Air Injection System Relay "B" Circuit Malfunction
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0421 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0422 Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0423 Heated Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0424 Heated Catalyst Temperature Below Threshold (Bank 1)
P0426 Catalyst Temperature Sensor Range/Performance (Bank 1)
P0427 Catalyst Temperature Sensor Low Input (Bank 1)
P0428 Catalyst Temperature Sensor High Input (Bank 1)
P0430 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0431 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0432 Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0433 Heated Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0434 Heated Catalyst Temperature Below Threshold (Bank 2)
P0436 Catalyst Temperature Sensor Range/Performance (Bank 2)
P0437 Catalyst Temperature Sensor Low Input (Bank 2)
P0438 Catalyst Temperature Sensor High Input (Bank 2)
P0440 Evaporative Emission Control System Malfunction
P0441 Evaporative Emission Control System Incorrect Purge Flow
P0442 Evaporative Emission Control System Leak Detected (small leak)
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Malfunction
P0444 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Open
P0445 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted
P0446 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction
P0447 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Open
P0448 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Shorted
P0449 Evaporative Emission Control System Vent Valve/Solenoid Circuit Malfunction
P0450 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Malfunction
P0451 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Range/Performance
P0452 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Low Input
P0453 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor High Input
P0454 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Intermittent
P0455 Evaporative Emission Control System Leak Detected (gross leak)
P0460 Fuel Level Sensor Circuit Malfunction
P0461 Fuel Level Sensor Circuit Range/Performance
P0462 Fuel Level Sensor Circuit Low Input
P0463 Fuel Level Sensor Circuit High Input
P0464 Fuel Level Sensor Circuit Intermittent
P0465 Purge Flow Sensor Circuit Malfunction
P0466 Purge Flow Sensor Circuit Range/Performance
P0467 Purge Flow Sensor Circuit Low Input
P0468 Purge Flow Sensor Circuit High Input
P0469 Purge Flow Sensor Circuit Intermittent
P0470 Exhaust Pressure Sensor Malfunction
P0471 Exhaust Pressure Sensor Range/Performance
P0472 Exhaust Pressure Sensor Low
P0473 Exhaust Pressure Sensor High
P0474 Exhaust Pressure Sensor Intermittent
P0475 Exhaust Pressure Control Valve Malfunction
P0476 Exhaust Pressure Control Valve Range/Performance
P0477 Exhaust Pressure Control Valve Low
P0478 Exhaust Pressure Control Valve High
P0479 Exhaust Pressure Control Valve Intermittent
P0480 Cooling Fan 1 Control Circuit Malfunction
P0481 Cooling Fan 2 Control Circuit Malfunction
P0482 Cooling Fan 3 Control Circuit Malfunction
P0483 Cooling Fan Rationality Check Malfunction
P0484 Cooling Fan Circuit Over Current
P0485 Cooling Fan Power/Ground Circuit Malfunction
P0500 Vehicle Speed Sensor Malfunction
P0501 Vehicle Speed Sensor Range/Performance
P0502 Vehicle Speed Sensor Low Input
P0503 Vehicle Speed Sensor Intermittent/Erratic/High
P0505 Idle Control System Malfunction
P0506 Idle Control System RPM Lower Than Expected
P0507 Idle Control System RPM Higher Than Expected
P0510 Closed Throttle Position Switch Malfunction
P0520 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Malfunction
P0521 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Range/Performance
P0522 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Low Voltage
P0523 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit High Voltage
P0530 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0531 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0532 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Low Input
P0533 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit High Input
P0534 Air Conditioner Refrigerant Charge Loss
P0550 Power Steering Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0551 Power Steering Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0552 Power Steering Pressure Sensor Circuit Low Input
P0553 Power Steering Pressure Sensor Circuit High Input
P0554 Power Steering Pressure Sensor Circuit Intermittent
P0560 System Voltage Malfunction
P0561 System Voltage Unstable
P0562 System Voltage Low
P0562 A/C pressure sensor low voltage(Chrysler)
P0563 System Voltage High
P0565 Cruise Control On Signal Malfunction
P0566 Cruise Control Off Signal Malfunction
P0567 Cruise Control Resume Signal Malfunction
P0568 Cruise Control Set Signal Malfunction
P0569 Cruise Control Coast Signal Malfunction
P0570 Cruise Control Accel Signal Malfunction
P0571 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Malfunction
P0572 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Low
P0573 Cruise Control/Brake Switch A Circuit High
P0574 Cruise Control Related Malfunction
P0575 Cruise Control Related Malfunction
P0576 Cruise Control Related Malfunction
P0576 Cruise Control Related Malfunction
P0578 Cruise Control Related Malfunction
P0579 Cruise Control Related Malfunction
P0580 Cruise Control Related Malfunction
P0600 Serial Communication Link Malfunction
P0601 Control Module Read Only Memory(ROM)
P0602 Control Module Programming Error
P0603 Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error
P0604 Internal Control Module Random Access Memory (RAM) Error
P0605 Internal Control Module Read Only Memory (ROM) Error
P0606 PCM Processor Fault
P0608 Control Module VSS Output "A" Malfunction
P0609 Control Module VSS Output "B" Malfunction
P0620 Generator Control Circuit Malfunction
P0621 Generator Lamp "L" Control Circuit Malfunction
P0622 Generator Field "F" Control Circuit Malfunction
P0650 Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit Malfunction
P0654 Engine RPM Output Circuit Malfunction
P0655 Engine Hot Lamp Output Control Circuit Malfucntion
Senast redigerad av ahlberg den 13 jun 2010 08:22, redigerad totalt 3 gång.
Anledning: Tagit bort benämningen "GM-sprut" som refererar till ett helt annat system.
Träsktroll wannabe
Alf
Inlägg: 115
Blev medlem: 13 mar 2010 11:12
Ort: Uppsala

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av Alf »

TOPPBETYG!!!!!!!!!!!!!

För att göra det hela komplett vore det fint med en bild på motorn där alla olika sensorer är utritade ;-)

/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av Larsson »

Kanon inlägg!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av AlterEgo »

Vilket år kom Bosch-sprutet?
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av ahlberg »

Det är strålande att du bygger en tråd om MPI-sprutet, men för att undvika förvirring, kan vi inte hålla TBI/GM/Rochester/KalleAnka/spjällhus-sprutet i en annan tråd? Jag tror de flesta som säger GM-sprut menar just det, och inte Bosch.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:Det är strålande att du bygger en tråd om MPI-sprutet, men för att undvika förvirring, kan vi inte hålla TBI/GM/Rochester/KalleAnka/spjällhus-sprutet i en annan tråd? Jag tror de flesta som säger GM-sprut menar just det, och inte Bosch.
Absolut. Det var lite därför jag frågade om årsmodell. Det hade varit bra med en bild på ett TBI-sprut så att man enkelt kan se om den här tråden är tillämplig. En niva med Motoronic ser ut såhär under huven, sett från vänster:
Bild

Lada och GM är ju lite hopsyltade även efter TBI-tiden. Det finns ju en lite uppsminkad Niva som säljs som Chevrolet. Vad jag skulle vilja komma över är en lista på Nivaspecifika P1***-koder. Den här listan gäller för GM-produkter med Motronic i allmänhet. Den är i alla fall det bästa jag sett. Hela Ford-koncernen (Ford, Lincoln, Mercury) har samma tillverkarspecifika koder oavsett märke liksom Mopar (kallas det fortfarande så?, ingående märken är iaf Jeep, Plymouth, Jeep, Dodge) och VAG (VW, Audi, Skoda, Seat). Därför antar jag att GM-MPI-koderna är användbara till Niva också.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av ahlberg »

Så här ser GM-sprutet ut.

Bild

Och här finns en bra beskrivning: http://www.ladaniva.co.uk/lada/niva_tbi.pdf

Och kompletta manualer, på engelska: http://www.ladaniva.co.uk/index.html#Manuals
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av BRO »

Tänkte lägga upp lite bilder på Boschsprutet.

Fuelpress regulator och Fuel test port. Bakkant mot torpedväggen.
Bild

Throttle pos sensor, Air valve och CTS.

Bild

Purge solenoid.

Bild

Coolant temp/Oil press, bakre delen av motorn vä sida.

Bild

Rough road sensor.

Bild

Camshaft pos sensor, framkant på toppen.

Bild

Mass airflow/Inlet temp.

Bild

Crankshaft pos sensor.

Bild

Injectors.

Bild

En jag inte kunde ta bild på är Knock sensorn. PÅ min sitter den mellan grenröret och blocket. Går en svart lite grövre kabel dit.

Hoppas det är till någon nytta.

(Bild ändrad)
Senast redigerad av BRO den 15 aug 2010 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av ahlberg »

Snyggt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av AlterEgo »

Bra med bilder, men det som anges som "oil press 1" är kylvätsketempgivaren.
Träsktroll wannabe
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av BRO »

Ok, det är alltså olika till mätaren och ecu:n(CTS) alltså?
Förklarar en del, fick inte ihop det med två oljetrycksgivare. :oops:
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av BRO »

Lite saker jag fått reda på medan jag hållit på min ryckiga niva.
CTS och vevaxelgivare böts utan succé.
Min billiga OBD kabel visar på misständning, men när den väl är varm är det inga problem.
För det första, börja med det billigaste, som t ex tändkablar. Inte en massa sensorer i blindo, såvida du inte har fått den analyserad vad gäller felkoder och liknande.
Läste Alteregos tråd, där han hade testat med bl annat kablar och så hoppade jag över det....dumt. Större delen av mina problem försvann efter att jag sent omsider bytt dom. Fortfarande inte helt bra dock.
Fick tag i en kille på Bosch Sverige och frågade honom om just resistansen i kablarna eftersom jag tyckte mina skiljde sig så mycket(4-9kohm).
Dom nya var ännu värre!! Men han sa att det inte spelar så stor roll, p g a att det inte går så hög ström igenom dom. Bara dom är hela.
Blomsprutetricket: När det är lite mörkare ute eller i ett garage du kan mörklägga, starta bilen och spreja tänddelarna med en fin dimma vatten, så syns överslag ganska väl.

Mätte även bränsletrycket, ska ligga på 2,8-3,2 bar, också enligt Bosch.
Använde denna jag köpte på Verktygsboden.se för 300kr(Obs! Enhets frakt på 250kr! Så passa på och köp en billyft på samma gång :) )
Bild
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av BRO »

Sent om sider en liten uppdatering....
Min lite ryckiga Niva har nu stannat helt. Jag provade med att byta bränsletrycksregulatorn men den gick allt sämre, så jag bytte tillbaka och efter det så går inte bränsle pumpen alls :evil: .
Nu har dom ju inget direkt med varandra och göra så jag tänkte titta till ECU kontakten som var lite grönärgig när jag köpte bilen.....den var nu full i vatten och två pinnar har korroderat av!!!! Inte undra på att jag hade lite lustiga indikeringar, imob'en krånglade med när jag försökte starta den.
Det har förmodligen saknats styrsignaler från motorns sensorer till ECU'n lite till och från.
Ny är beställd av Nordic och här kommer ett tips till alla som har MPI Nivor med ECU'n monterad fram på vänster sida i kupe'n:
Täck över kontakten(För den sitter ju naturligtvis uppåt) med någon gummi bit eller plast bit, helt enkelt ett "regnskydd" så att säga.
Förslagsvis lätta lite på dom två muttrar som håller den och kläm fast skyddet bakom ecu'n och låt det hänga över den.
Låt den även täcka en bit av kabelstammen som går till ECU'n. Jag tänkte ta lite bilder nästa vecka när jag monterar ihop den.
Jag har inte kunnat se varifrån vattnet kommer, för det är inga mängder men det hamnar precis där det inte ska och det rinner inte ut därifrån.
Ljudisoleringen som sitter runt den är torr
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av BRO »

Nya ECU'n monterad lite löst. Jag hade en -10 ECU monterad i min bil(hittade lite repor på baksidan av boxen :? Undrar vad den varit med om).
Nordic hade en -20 på lager och med lite konfererande på e-mail med hans leverantörer, så kom vi fram till att det borde fungera.
Alla Bosch nummer ovanför streckkoden är likadana. Ska även så vara på -30.

Gamla
Bild

Nya ECU'n monterad lite löst. Kontakten ovanpå är märkt med en grön OK lapp :lol: , och i bortre/inre ändan där kabelstammen kommer upp så finns det en lås anordning som man får skjuta framåt 2-3 cm för att få loss kontakten.
Bild

En uppklippt påse från ELFA får agera skydd, säkringshållare och OBD uttag bortskruvad för att underlätta lite.
Bild

Den "harmoniska" kabeldragningen återställd
Bild

Bilen går nu mycket bättre än den någonsin gjort. Problemen kom med största sannolikhet från att ECU'n inte hade kontakt eller dålig kontakt med vissa givare. Kom ihåg och lyfta av Plus kabeln om ni ska mecka med denna.

Nu ska vi bara se om detta hjälper.......

Mvh

Roger
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motronic, Boschsprut, MPI etc.

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar