Gjorde en liten insats iform av byte av båda damaskerna på drivaxlen höger fram. Det går ju alltid att utveckla processer så här kommer nu en förfinad modell. Tre timmar, och då gick mesta tiden åt till att rengöra knutarna från fett, grus, gräs, pinnar och annat som letat sig in innanför sprickorna i gummit.
Så här har det sett ut ett tag, den yttre röda silikondamasken har troligen träffats av en pinne medan den inre har delat på sig nära drivaxlen, orsak oklar.
Före
Vi börjar med att ta av hjulet
Dra ut övre sprinten till bromsoket
..och häng upp oket så det kommer ut vägen.
Vi lossar ok-hållaren.
..och lägger den till sidan.
Ta bort lilla navkapseln
Lossa muttern.
Lyft upp undre A-arm så pass att övre A-arm lättar från gummikudden, nu är nedre spindelbult avlastad.
Lossa de tre skruvarna som håller nedre spindelbult
Lossa nedre spindelbult från undre A-arm.
Lägg om ratten och lyft hjulspindeln tills drivaxeln går att lirka ut.
Så här..
Lossa nu nedre stördämparfästet och sänk ner nedre A-arm.
Lossa de tre muttrarna som håller framdiffens utgående lagring samt diffästet som sitter i motorfästet.
Knacka lätt på lagerhållaren så åker den ut.
Så, då kan vi flytta över till skruvstädet..
Hmm..
Hmm, hmm...
Inre knuten hålls ihop av en låsring.
..och kan sedan delas.
Yttre knuten har annan konstruktion och där krävs det att man tar ut drivaxeln först för att sedan plocka ut kulorna.
Yttre knuten hålls på plats av ett C-clip, och jag brukar använda ett grovt plattjärn och handslägga för att knacka av knuten.
Här har C-clippet släppt och knuten är på väg av.
C-clip
Nu kan man vinklar knuten rejält och pilla ut kulorna.
Det här är lite intressant. Här ser man hur kulorna i inre knuten valsat ut sina favoritspår. Det är normalt inget problem, men om man t ex höjer en bil med dessa utvalsningar kommer kulorna att ligga och rida på kanterna av spåren och det kommer att knaka när man belasta drivaxeln.
Med illa tryckluftslipen kan man runda av kanterna lite och kanske slippa en del knakande.
Även de inre kulspåren kan ha utvalsningar, men de brukar inte ha så skarpa kanter.
Efter mycket tvättande är allting rent.
Och när damaskerna är på ser det ut som om ingenting har gjorts...