Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav ahlberg » 29 dec 2014 10:54

Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4754
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav Samuel Horn » 21 aug 2015 08:14

Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !

Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr

Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel
Samuel Horn
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2015 07:38

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav Samuel Horn » 26 aug 2015 15:54

Samuel Horn skrev:Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !

Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr

Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel



Tröttnade på att vänta!
Köpte universal på Bitema 72354

Verkar funka.
Samuel Horn
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2015 07:38

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav niva-2121 » 26 aug 2015 16:54

ahlberg skrev:Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.

Är det en absolut lösning du rekommenderar?
Gäller det både yttre och inre damaskerna?
Forumsponsor
niva-2121
 
Inlägg: 1247
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav ahlberg » 29 aug 2015 08:31

Ja och ja. :)
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4754
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav ahlberg » 18 dec 2016 19:10

Gjorde en liten insats iform av byte av båda damaskerna på drivaxlen höger fram. Det går ju alltid att utveckla processer så här kommer nu en förfinad modell. Tre timmar, och då gick mesta tiden åt till att rengöra knutarna från fett, grus, gräs, pinnar och annat som letat sig in innanför sprickorna i gummit.

Så här har det sett ut ett tag, den yttre röda silikondamasken har troligen träffats av en pinne medan den inre har delat på sig nära drivaxlen, orsak oklar.

Bild
Före

Bild
Vi börjar med att ta av hjulet

Bild
Dra ut övre sprinten till bromsoket

Bild
..och häng upp oket så det kommer ut vägen.

Bild
Vi lossar ok-hållaren.

Bild
..och lägger den till sidan.

Bild
Ta bort lilla navkapseln

Bild
Lossa muttern.

Bild
Lyft upp undre A-arm så pass att övre A-arm lättar från gummikudden, nu är nedre spindelbult avlastad.

Bild
Lossa de tre skruvarna som håller nedre spindelbult

Bild
Lossa nedre spindelbult från undre A-arm.

Bild
Lägg om ratten och lyft hjulspindeln tills drivaxeln går att lirka ut.

Bild
Så här..

Bild
Lossa nu nedre stördämparfästet och sänk ner nedre A-arm.

Bild
Lossa de tre muttrarna som håller framdiffens utgående lagring samt diffästet som sitter i motorfästet.

Bild
Knacka lätt på lagerhållaren så åker den ut.

Bild
Så, då kan vi flytta över till skruvstädet..

Bild
Hmm..

Bild
Hmm, hmm...

Bild
Inre knuten hålls ihop av en låsring.

Bild
..och kan sedan delas.

Bild
Yttre knuten har annan konstruktion och där krävs det att man tar ut drivaxeln först för att sedan plocka ut kulorna.

Bild
Yttre knuten hålls på plats av ett C-clip, och jag brukar använda ett grovt plattjärn och handslägga för att knacka av knuten.

Bild
Här har C-clippet släppt och knuten är på väg av.

Bild
C-clip

Bild
Nu kan man vinklar knuten rejält och pilla ut kulorna.

Bild
Det här är lite intressant. Här ser man hur kulorna i inre knuten valsat ut sina favoritspår. Det är normalt inget problem, men om man t ex höjer en bil med dessa utvalsningar kommer kulorna att ligga och rida på kanterna av spåren och det kommer att knaka när man belasta drivaxeln.

Bild
Med illa tryckluftslipen kan man runda av kanterna lite och kanske slippa en del knakande.

Bild
Även de inre kulspåren kan ha utvalsningar, men de brukar inte ha så skarpa kanter.

Bild
Efter mycket tvättande är allting rent.

Bild
Och när damaskerna är på ser det ut som om ingenting har gjorts...
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4754
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav dea » 19 dec 2016 18:27

Trevligt, såg ut som det var hög tid för nytt fett :D
dea
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 feb 2014 23:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav Berlina » 29 jun 2017 18:12

Som sagt.
Att betala 100kr i medlemsavgift för att få reda på varför inre knuten inte släpper ifrån diffen med några lätta milda smällar har ju sin förklaring...
Ska nu gå ut och släppa tre skruvar så kommer det nog gå lite lättare.
Bra bilder Ahlberg :)
Medlem 2017
Berlina
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 01 feb 2017 14:01
Ort: Ringarum

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav Vazmannen » 04 jul 2017 10:55

Krävs ngt program för att se bilderna?

Verkade inte vara klickbara iaf.


Hälsn Jan
Vazmannen
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inläggav ahlberg » 04 jul 2017 19:41

/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4754
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Föregående

Återgå till Mektips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst