Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av ahlberg »

Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Samuel Horn
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2015 07:38

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av Samuel Horn »

Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !

Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr

Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel
Samuel Horn
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2015 07:38

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av Samuel Horn »

Samuel Horn skrev:Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !

Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr

Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel

Tröttnade på att vänta!
Köpte universal på Bitema 72354

Verkar funka.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.
Är det en absolut lösning du rekommenderar?
Gäller det både yttre och inre damaskerna?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av ahlberg »

Ja och ja. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av ahlberg »

Gjorde en liten insats iform av byte av båda damaskerna på drivaxlen höger fram. Det går ju alltid att utveckla processer så här kommer nu en förfinad modell. Tre timmar, och då gick mesta tiden åt till att rengöra knutarna från fett, grus, gräs, pinnar och annat som letat sig in innanför sprickorna i gummit.

Så här har det sett ut ett tag, den yttre röda silikondamasken har troligen träffats av en pinne medan den inre har delat på sig nära drivaxlen, orsak oklar.

Bild
Före

Bild
Vi börjar med att ta av hjulet

Bild
Dra ut övre sprinten till bromsoket

Bild
..och häng upp oket så det kommer ut vägen.

Bild
Vi lossar ok-hållaren.

Bild
..och lägger den till sidan.

Bild
Ta bort lilla navkapseln

Bild
Lossa muttern.

Bild
Lyft upp undre A-arm så pass att övre A-arm lättar från gummikudden, nu är nedre spindelbult avlastad.

Bild
Lossa de tre skruvarna som håller nedre spindelbult

Bild
Lossa nedre spindelbult från undre A-arm.

Bild
Lägg om ratten och lyft hjulspindeln tills drivaxeln går att lirka ut.

Bild
Så här..

Bild
Lossa nu nedre stördämparfästet och sänk ner nedre A-arm.

Bild
Lossa de tre muttrarna som håller framdiffens utgående lagring samt diffästet som sitter i motorfästet.

Bild
Knacka lätt på lagerhållaren så åker den ut.

Bild
Så, då kan vi flytta över till skruvstädet..

Bild
Hmm..

Bild
Hmm, hmm...

Bild
Inre knuten hålls ihop av en låsring.

Bild
..och kan sedan delas.

Bild
Yttre knuten har annan konstruktion och där krävs det att man tar ut drivaxeln först för att sedan plocka ut kulorna.

Bild
Yttre knuten hålls på plats av ett C-clip, och jag brukar använda ett grovt plattjärn och handslägga för att knacka av knuten.

Bild
Här har C-clippet släppt och knuten är på väg av.

Bild
C-clip

Bild
Nu kan man vinklar knuten rejält och pilla ut kulorna.

Bild
Det här är lite intressant. Här ser man hur kulorna i inre knuten valsat ut sina favoritspår. Det är normalt inget problem, men om man t ex höjer en bil med dessa utvalsningar kommer kulorna att ligga och rida på kanterna av spåren och det kommer att knaka när man belasta drivaxeln.

Bild
Med illa tryckluftslipen kan man runda av kanterna lite och kanske slippa en del knakande.

Bild
Även de inre kulspåren kan ha utvalsningar, men de brukar inte ha så skarpa kanter.

Bild
Efter mycket tvättande är allting rent.

Bild
Och när damaskerna är på ser det ut som om ingenting har gjorts...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av dea »

Trevligt, såg ut som det var hög tid för nytt fett :D
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av Berlina »

Som sagt.
Att betala 100kr i medlemsavgift för att få reda på varför inre knuten inte släpper ifrån diffen med några lätta milda smällar har ju sin förklaring...
Ska nu gå ut och släppa tre skruvar så kommer det nog gå lite lättare.
Bra bilder Ahlberg :)
Medlem 2019
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av Vazmannen »

Krävs ngt program för att se bilderna?

Verkade inte vara klickbara iaf.


Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
freppa
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 feb 2017 16:56
Ort: Vaxholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av freppa »

Ok, då var det dags att byta damasker. De inre är trasiga men jag tänkte byta allihop ändå.
Jag vill helst hitta några i TPE för hållbarheten. Originaldamaskerna verkar hålla en tveksam kvalitet.
Axelmåtten får jag till (mätt i de svarvade spåren för klämman):
23 mm resp 87 mm, längd ca 85 mm på inre
23 mm resp 87 mm, längd ca 105 mm på yttre

Några tips på bra damasker? Kanske från SKF eller någon mer känd leverantör.
Brukar ni återmontera koppen runt den yttre drivknuten?
Lada Niva 2010
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av niva-2121 »

Jag har dålig erfarenhet av de röda Silicondamaskerna.
Höll inte mer än runt 100 mil på min Niva M -11.
Följde Ahlbergs råd och monterade ingen klamma på delen runt axeln, så att damasken inte skulle "strama/sträckas" vid max knutvinkel.
Dock var min Niva höjd 6 cm = i högsta laget = lite för mycket.
Lada original höjningsfjädrar ledde till den höjningen.
Max flex och samtidigt max styrutslag kan ha medverkat till den korta livslängden.
Bytte åter alla 4 damaskerna.
Men den här gången till dito från Umeå Offroad.
Dom damaskerna höll trots samma utsatthet som silicondamaskerna.

Behöver väl inte berätta att bilen "kördes i skogen"(tillsammans med betydligt "moddade" andra offroadbilar).
Forumsponsor
freppa
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 feb 2017 16:56
Ort: Vaxholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av freppa »

Svarar mig själv efter lite letande.
SKF VKJP 01001 är en universaldamask som borde passa.
Den ska klara 22-39 mm på lilla diametern och 57-90 mm på första stora diametern alternativt 91-100 mm på andra steget om man väljer det.
Jag prövar och återkommer.
Lada Niva 2010
freppa
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 feb 2017 16:56
Ort: Vaxholm

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av freppa »

Det blev dessa damasker från SKF:
VKJP 1156
VKJP 01015
De passar bra men satt något slappt på axeln. Det gick dock ihop när klämman kom på plats.
BildBildBild
Lada Niva 2010
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Inlägg av niva-2121 »

freppa skrev: 28 jul 2019 21:41 Det blev dessa damasker från SKF:
VKJP 1156
VKJP 01015
De passar bra men satt något slappt på axeln. Det gick dock ihop när klämman kom på plats.
BildBildBild
Tror/vet som Ahlberg att man INTE ska ha någon klämma på den delen av drivaxeldamasken som omsluter själva drivaxeln.
Detta förlängde livslängden på mina damasker.
Forumsponsor
Skriv svar