Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av rid54 »

Jag hade en sedelärande upplevelse idag.

Normalt kollar jag vätskor nån gång per vecka, beroende på körandet. Kylvätska kollas vid dessa tillfällen genom studium av nivån i expansionskärlet. Så även idag på morgonen när resa anträddes. Efter 17 av 22 mil blr motorn oväntat varm, efter en stund går fläktarna igång. Stannar, kollar vätskenivå - helt OK. Kör vidare med full värme och kupèfläkt (fast det inte alls behövs för komforten, kan jag säga). Till slut, med 20 km kvar, var jag tvungen att köra av vägen, in på en skogsväg och slå ifrån. Kollar nivån i expansionskärlet, den är stabil inom rimlig gränser. Tar det lugnt en stund och öppnar sedan kylarlocket. Uppenbar vätskebrist. Det går i typ 2,5 liter (motorn igång och het). Jag noterar då en fin fontäneffekt från vattenpumpens remskiva, en liten gloria av fina droppar som kastas ut i omgivningen. Stänger av motorn, varvid det noteras att det typ rinner från vattenpumpens axel. På platsen finns lägligt nog ett antal avlagda tomflaskor (nåt suspekt rosévin) och en pöl smältvatten. Toppar upp, tar med två "pavor vatten" och ger järnet mot resans mål. Precis vid framkomsten började tempen gå upp igen, men fram kom jag.

Det är lurigt när det uppstår vissa typer av läckor i kylsystemet. Att expansionkärlet är fyllt till rätt nivå är inte en indikation att helt lita på, det kan vara lågt i systemet ändå. Principen är ju att när vattnet blir varmt och expanderar trycks det ut i kärlet, genom en sorts ventil i kylarlocket som ska hålla nån ATÖ i systemet. När motorn svalnar, ska vätskan sugas tillbaka från kärlet. Om det finns nån liten läcka, typ vid vattenpumpsaxeln, kan man förlora vätska där (rätt sakta till en början) och när motorn svalnar kan det hända att luft sugs in genom den läckan, i stället för att ta vätska från kärlet. Man tappar alltså kylvätska utan att det syns i expansionskärlet.

Ni som upplever att motorn blir mystiskt varm, kolla för säkerhets skull i själva kylaren då och då, det kan vara brist utan att det syns i expansionskärlet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av rid54 »

Fortsättningen består av en kort reparationsbeskrivning.

Jag hade en vattenpump i gömmorna, tack och lov. Tog loss luftkanalen mellan filter och insugningsgrenröret, vevaxelgivare, remmar, vattenpumpens remskiva och vattenpumpens framgavel (med axel och impeller). Gaveln bär generatorns fäste med långhål och det måste flyttas över till nya gaveln. Skrapade bort gammal packning, satte dit den nya och drog fast den nya framgaveln med måttlig kraft. Remmarna sätts tillbaka i ordningen generatorrem, vevaxelgivare, servopumpsrem, annars blir det onödigt trångt att komma åt. Jag behövde inte lossa några kylslangar. Hittills verkar det lyckat, motorn kyls som den ska och det läcker inte. Bilen är en Niva 2006.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av dea »

Skönt att det löste sig :D uppmärksamt att du upptäckte det i tillräcklig tid så det inte blev några följdfrågor av för hög temp
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av rid54 »

Tack... Jag har ett trauma pga ouppmärksamhet på motortempen med en tidigare bil, så jag brukar försöka hålla koll. Det intressanta är kanske möjligheten att missa vätskeförlust (om man bara tittar på expansionskärlet), och att det går att byta den sårbara delen av vattenpumpen utan att ta bort kylaren vilket kändes rätt skönt. Oftast behöver man väl inte byta själva pumphuset, egentligen? Där finns ju inga slitdelar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av Berlina »

Bra jobbat.
Finns det någon känsla/erfarenhet angående livslängd på vattenpumpens täthet.?
Tanken slog mig att vissa bilmärken brukar man byta vattenpumpen ihop med någon serviceintervall på kamrem.?
Lever den 8-10000 mil?
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller

Inlägg av rid54 »

Min bil hade gått 12.100 mil när pumpen gav upp. Rätt säker på att det var originalpumpen. Bilar med kamrem brukar ha vattenpumpbyte inkluderat i kamremsbytet (vilket ska äga rum med nåt visst intervall 10.000 mil eller så). Har för mig att jag hört nåt om förbättring av Nivans v-pump under senare år, men har inga detaljer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar