Inget tips, utan önskan att få, om rundvals

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Inget tips, utan önskan att få, om rundvals

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Det verkar vara många här som både har tillgång till-och jobbar med saker som hör till mekanisk verkstad. Iaf, jag har handlat en rundvals på blocket. Den har en konstig axel som man kan föra sidledes och få att snurra tillsammans med valsarna. Men jag fattar inte vad den har för funktion! Hoppas jag får till bilden.
När man för den blå axeln åt höger hakar det röda kugghjulet tag och börjar snurra med.
Men vad gör axeln? På märkskylten står bara Luna. Ingen modellbeteckning =>svårgooglat.

Bild

https://goo.gl/photos/CXFdciyq72LJTKRx9
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Inget tips, utan önskan att få, om rundvals

Inlägg av niva-2121 »

Lite svårt att se, men om det finns 2 valsar undertill är detta ett hjälpmedel för att valsa plåt till exempelvis cylindrar.
Forumsponsor
Alf
Inlägg: 115
Blev medlem: 13 mar 2010 11:12
Ort: Uppsala

Re: Inget tips, utan önskan att få, om rundvals

Inlägg av Alf »

Ingen expert på rundvalsar men en snabb koll på internet visade att veven ibland sitter på den axeln med blå pil.
Blir ju lite mer lättvevat om det är nåt trögt som ska genom valsarna då.

/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Inget tips, utan önskan att få, om rundvals

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ja! Jag fick också upp massa bilder på google bildsök, men tänkte inte på att kolla på veven. Det sitter en liten tvärpinne längst till H på den blå axeln, som veven skall haka fast i. Man för alltså axeln åt höger så att kugghjulet till V går i ingrepp, byter plats på veven så blir det lättare att veva när man har bred plåt med hög sträckgräns.
Det här hade jag sent listat ut om ingen hade berättat för mig! :oops:
Tack!

Jag håller på att göra en rejäl träklubba. Trots att virket har legat i ett år under tak sprack klubbhuvet direkt när jag svarvade bort barken och tog in den i stugvärmen.
Så nu har jag rundvalsat ringar av smalt plattjärn att krympa på huvet så att den håller ihop. Valsen gör goda, perfekt runda ringar. :)

https://goo.gl/photos/5AwYDYF7Te1eHbsQ6

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar