nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av Larsson »

Alltid kul att leka lite.....

Du skulle behöva dig en stenkryparlåda..... ;-)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

jo det hadde inte varigt dumt ;) fast det får jag inte tävla med så det är bättre lära sig att köra med lite hastighet i skogen.Att krypköra på bara tomgång utan att använda kopplingen är en konst som är svår att få in när det blir lite höjd på stenar mm eftersom det är straffpoäng att rulla bakåt vilket det gärna blir när motorn dör :)
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

djsirius skrev: fast det får jag inte tävla med
VA???? Det var det dummaste jag hört på länge......Kollar de utväxlingarna på besiktningen innan tävling?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

Nopp det kan dom inte veta om man gjort,men om någon skulle lämna in en protest där någon misstänker att du har har pillat i lådan eller i axlarna,så går dom in o kollar det.
Men det gäller ju bara om man typ vinner EM eller svenska kuppen.
Man skall ju inte fuska ;)

joakim
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

Jag slutade själv att tävla pga allt klyddande med reglerna....nya regler på varje tävling....nästan.
Att man inte får göra saker som får bilens drivaxlar mm att hålla bättre är ju helt idiotiskt...
Skulle va roligt att höra motiveringen de har till denna regel...?
Om jag förstod rätt så fick man ha diffspärr/broms i en axel??? Det om nått ökar väl framkomligheten??
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av ahlberg »

Ju smalare sport - desto konstigare regler och klassindelningar...

Själv tävlar jag bara mot mig själv... det är tufft motstånd - kan jag lova!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

hej nu har jag är jag bara inne på min 2 år i sporten och tycker att reglerna nu när vi kör med samma regler som EM så tycker jag att det inte är så krångliga
nu är det orginal så det står ganska klar vad man får o inte får göra

jo jag får ha en spärr i bakaxeln men har inte satt in något än

men reglerna har inte ändrats nämvärt i år,det var en regel att man fick backa igenom portarna som missuppfattades fel mellan första tävlingen i 7-H kuppen och 1 tävlingen i svenska kuppen och det var att man inte får backa igenom så det är det vi kör på nu

så jag får se hur jag gör nästa år
ny bil eller spärr i bak axeln

joakim
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

I ditt ställe hade jag satt spärren fram.... där gör den mycket mer nytta.
All heder åt dig för att du tävlar bland de stora pågarna med din Niva.
Satt och tänkte lite på detta med reglerna.....hur noga kan de kolla vid en besiktning??
Med en Niva så måste man väl få tänja lite på vad som är strikt original??
Ett exempel: Någon lägger in en protest mot mig för att min Niva svänger för bra/snävt......?
Kan jag då "åka dit" för att ha för liten cambervinkel och för mycket castervinkel???
Finns hur mycket som helst att göra , jag hjälper gärna till med tips om du vill!
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

All hjälp är välkommen

Att ändra vinklarna är inga problem bara man inte bygger om styrningen med andra stag mm
men tyvärr får man bara sätta spärr bak

Doch så har jag hört att bakaxel är lite svag så man har risk att knäcka axeln med spärr när man kör med all kraft på bara ett hjul
Det största problemet är svängradien på den kommer inte runt riktigt på banorna utan får straffa mig med backningar
Har försökt att köra sär suzukina kör men det går int alltid dom kommer över där jag fastnar
har du sett filmen från tingsryd?

dom är inponerade hur bra den tar sig fram på banorna som sten banan på tingsryd jag trodde alldrig att jag skulle komma upp till första porten
sen att jag körde fel där jag fastnade (tog fel spår )
men annars så tycker jag att det är gör kul att tävla mest för att se att jag kommer igenom alla banor :D
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

Japp , mycket lättare att knäcka en axel om du spärrar. (Normalt sett iaf)
Därför skulle du haft en lägre utväxling , genom att kunna smyga så håller allting bättre.
Fattar inte varför det ska va så fårtryddet...Helt ärligt , skulle nån vilja lägga in en protest mot en stackars liten Niva???

Om du vill kunna svänga lite bättre så öka castervinkeln (flytta fram nedre länkarmen)
Minska cambervinkeln ( flytta ut övre länkarmen)
Minska Toe-in , testa lite toe-out istället...
Du kan oxå slipa av nån mm på styrstoppen....(pitmanarmen)
OBS! Detta är mina egna funderingar och upp till var och en att testa...Kan dock säja så mycket att denna inställning av framvagnen är INTE att rekomendera för landsväg...Och som vanligt: Vet man inte vad man gör så låt hellre bli. Skyll inte på mig om det går åt h**vete.

Du kan oxå flytta in kofångarna så de hamnar 5-20 mm från karossen , ser mycket trevligare ut + att man "kommer runt" lite bättre i skogen.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

såg inte att du han svara men se nedan


om jag vill minska svängradien vad är bästa knepet då ?
för jag kommer inta att köra på väg men den skall ju kunna ta sig mellan banorna ifall det är asfalt där
ORT-TO 5.1 Styrinrättning
Styrbegränsningsskruvar får demonteras.

mer står det inte om styrningen

vad kan man då gära,finns det styr begränsningar på nivan?
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

om man skulle köra med med toe in ist ökar inte det svängradien pg av att ytterhjulet svänger mer ?

det är nog inte troligt att någon skulle lämna in en anmälan så som jag kör ny kommit 5 i varje tävling
men det skulle nog vara skillnad om jag skulle vinna varja tävling.
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

djsirius skrev:om man skulle köra med med toe in ist ökar inte det svängradien pg av att ytterhjulet svänger mer ?
Jo , därför ska du testa toe-out istället...
Styrbegränsningen på Nivan är 2 "klackar" på pitmanarmen , slipa ner dessa lite. Undvik att gasa fullt om du svänger max.
Styrbegränsningsskruvar finns ej på Nivan.
Dessa modifieringar är inga problem att köra på vägen med , speciellt inte i lägre fart.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av djsirius »

då skall jag kolla på det med klackarna,gör det mycket att slipa dom eller är det maginelt?


joakim
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nivajockes tävlingar med Niva 86'a

Inlägg av NivaMicke »

djsirius skrev:då skall jag kolla på det med klackarna,gör det mycket att slipa dom eller är det maginelt?


joakim
Nja , lite här och lite där.... du vet själv hur trångt det är i banorna... Nån gång kan det vara på gränsen att du slipper en backning...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Skriv svar