Markaryd 15 Nov 2008

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Markaryd 15 Nov 2008

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Markaryd 15 Nov 2008

Inlägg av ahlberg »

Sådärja! Traryd mörkerkörning avklarad!

Efter att pysslat på kvällarna hela veckan med justeringen av f-lådan blev det till slut resultat på lördag förmiddag - jag kunde trycka gasen i botten utan att det lät som om lådan skulle komma farande genom plåten i kardantunneln. Att dela på bultförbandet till f-lådan och mycket försiktigt se åt vilket håll flänsarna avviker indikerade till slut att det var ett sidfel på en eller två millimeter. Orsaken till sidfelet var tidigare nämnda f-lådefästen i skrynklig golvplåt - den hade mått bra av att förstärkas - kanske ett vinter projekt?

På lördagens eftermiddag gav vi oss i alla fall iväg, med undertecknad bakom ratten och dotter med tjejkompis som vinschslavar. De hade varit med innan och var rejält förväntansfulla på vad kvällen skulle ge. Sist vi körde hände "allt", vi fick ta till både vinsch, hi-lift, plankor och dessutom byta hjul pga av punktering mitt i ett dynghål. Jag kände mig ganska säker på att även denna körning skulle bli händelserik - Traryd har några tuffa slingor och allt regnande på sistone borde göra det ännu knepigare.

Det var ett 20-tal bilar på plats - de flesta ganska extrema, men även några som såg ut som om de skulle kunna klara en Bilprovning efter endast någon enstaka dag i garaget dök upp. En gul Niva, som tidigare delat garage med Popnit skickade upp röksignaler på samlingsplatsen redan innan körningen börjat - den kokte samtidigt som motorn fick i sig ungefär dubbelt så mycket bensin som den borde - ägaren verkade dock ha läget under kontroll och när körningen började gav den sig iväg tillsammans med några Suki och en KC.

Mörket föll, men det var stjärnklart,i alla fall lite till och från. Att kunna se trädsiluetterna mot en himlen underlättade navigeringen. Temat för kvällen var tipsrunda och vi styrde mot en grupp av tipskontroller där vi visste det var någorlunda framkomligt. Vi körde ensamma eftersom vi visste vi inte skulle kunna hänga med "monsterbilarna" och vi ville inte blir söndervinschade heller. Det fanns mycket vatten i skogen men Nivan hittade lite fäste här och där och vi tog oss fram till kontrollerna en efter en. Flera gånger fick vi vända pga alltför mycket vatten och vinschen fick jobba hårt. Den lilla skit-vinschen från Jula gjorde sitt jobb bra och vi höll oss rullande fram till åtta-tiden. Då och då stötte vi på små karavaner i skogen, vi pratade lite om bilar, däckstorlek och dynga.

Vid ett tillfälle där vi just backat ur en slinga kom gruppen med bla Popnit, KCn och den gula Nivan förbi oss där vi stod och intog en fika på motorhuven. Nivan med uppskurna skärmar och 255-or? tog sig fram fint, mycket tack vare en tung gasfot och mycket vilja. Vi kunde höra VAZ-motorn på fullvarv under säkert en kvart efter att karavanen försvunnit in i skogen.

Vi skumpade vidare, hittade ett par sköna slingor i lite mer höglänt terräng och vi trivdes i största allmänhet. Bilen gick fint, diffspärr och gas och vi for upp för de branta och hala backarna. Ni vet hur det är, hornen växer, självförtroendet byggs på och snart var vi ju ute i spår som var totalt vattenfyllda. Lite blandad teknik, ett hjul uppe på kanten, lite chansningar och lite rå kontakt med stock och sten så kom vi i alla fall igenom och kunde rulla in till korvgrillningen endast fem minuter försenade. Kändes lite kaxigt, och ovant.

Den gula Nivan hade inte tagit sig runt utan fastnat utan drivning i vattenfylld svacka inte långt från samlingsplatsen. Han var osäker på vad som gått sönder, den drev lite grann, men inte tillräckligt. Efter grillningen blev han bärgad och faktiskt hade den fått drivningen tillbaka då - kanske hade han överhettat kopplingen?

Vid nio-tiden var PUX med besättning nöjd och vi ställde nosen på den blåbrokiga i rikning söderut och rullade hemåt. Bilen var hel och oskadd, bara smutsig och fylld med dynga undertill. Med en kopp kaffe i ena handen, en rysk bakelitratt i andra och till tonerna av dotterns R&B-cd blandat med surret från motorn gled vi fram på route 117 genom Göinge-skogarna och rullade in på gårdsplanen efter en timme. Trötta och nöjda - fulla med intryck. Offroad är äventyr, att känna att man lever, att testa gränser. Vi behöver det.

Årets sista körning avklarad - nu inväntar vi vintern och vad den kan erbjuda!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar