SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Lagt upp några bilder till:

http://s80.photobucket.com/albums/j171/ ... mview=grid

Samt en dansfilm som min besättning bjuder på:

http://www.youtube.com/watch?v=bd2ICkpdN0o

Och en bärgningsfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=apJyD1uSnHg

Enligt SMS-rapport från Putin (Janne) så var Olerum den mest strapatsrika körningen hittills. Tja.. nu kan han ju spänna ut vingarna fullt och låta Nivan flyga över terrängen...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

SMS-rapport från Janne/Putin som skvallrar om att även allas vår Nivanörd Håkan har bevistat SOT i Strängnäs, om jag tolkar rapporten rätt. Tuff körning för tuffa bilar.

Janne lämnar nu SOT, åker hem till Götet, och ger staffetpinnen till Nivanörden, eller är det möjligen Senihol som skall bära fanan vidare? Egentligen skulle vi ha en riktig Lada-fana nästa år, som följde med Touren!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Senihol »

Det var ju jag som höll fanan högt!
Träffade på en gåsapåg (eller Hässleholmare) i en amerikansk pickis. Han hade bara gott att säga om Nivornas framfart hittills under touren!
Underlaget idag var riktigt, riktigt kladdigt smetigt lerigt. Det märktes att det har regnat en del på sistone! Trots riktiga MT-däck med lågt tryck var det stört omöjligt att ta sig ur ett gammalt spår! Lokförarexamen är inga problem efter dagens övningar ;)

Enda missödet idag var en vattenfylld strålkastare. Nu är det bytt (jag hade en frisk på liket), så i morgon bär det av till Dalarna. Jag passar på och bevistar ett 50-års kalas istället för Stockholmskörningarna, men på måndag ska vi glida över stenar igen och på tisdag blir det premiärkörning för minstingen! (om bilen håller)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Ok - så det var dig Janne avsåg med nivanörd... Ingen Televerks-Niva på plats, alltså.. Nåja. Lycka till på måndag! Klart bilen håller.. (host) :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Putin
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jun 2009 23:45

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Putin »

Sådärja nu provar jag igen!
Jomensan,det var verkligen tre levande illustrationer till uttrycket förvåning jag varseblev på campingen!Detta plus nosen på en svart-vit Niva fick mig genast inse att jag var i hamn,vilket också visade sig stämma,tack till Herr Ahlberg med sin fantastiska besättning!!!
Min redan tidigare omfattande förvirring ökar.Med Nivanörden avser jag en trevlig kille som hette Håkan o körde en orange -88 med påmålade? traktorspår.Denne Håkan med co-driver befann sig under torsdagen i Olerum o var den enda övriga bilägare med sällsynt god smak jag såg till frånsett mig själv.Kan det vara fre Herr Senihol avser?
Nåväl, torsd var som sagt den tuffaste hittils, en värdig avslutning på en omväxlande o lärorik arbetsvecka men Laban skötte sig oklanderligt o verkar ha gått ur det hela tämligen oskadd!Fick dock skam till sägandes winschhjälp ett par gånger,mest beroende på att vi uppe på toppen blev tubbade ner i ett svart spår.Än en gång tack till alla trevliga o hjälpsamma Nivaister samt övriga fyrhjulsfolk,ingen nämd ingen glömd, som gjorde resan inte bara möjlig utan även njutbar!Under en oförglömlig kväll i Karlskrona fick jag t.o.m. färdas i en Niva med acceleration,en osannolik upplevelse,jag försäkrar!Tack Johan!
Ryska hälsningar
Janne/Putin


Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna...
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Senihol »

Under fredagens körning i Strängnäs var jag ensam Nivaryttare.
Putin och Nivanörden lämnade väl touren efter torsdagens körning i Olerum om jag har förstått det hela rätt.

Befinner mig just nu i ett BLÖTT Borlänge och väntar in måndagens övningar. Bilen håller än. :D
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Låter bra det... att bilen håller, alltså! Inte att det är blött i Borlänge. Är där i tjänsten ganska ofta - och det bästa med Borlänge är väl Jula och Biltema! Slumpade sig faktiskt så att jag var i stan den kväll Biltema hade premiär, hösten 2008. Något att ta med i memoarerna... Lycka till Senihol!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
wood patrol
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 apr 2009 16:12
Ort: Sandbäckshult ( Blomstermåla)

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av wood patrol »

ahlberg,
Så du kom hem med besättningn iaf efter mycke om och men ?? ;) höll drivaxeln hela vägen?
sj fick man insperationen tillbaka när ja kollade lite på ditt åk, så idag har det skruvats niva hela dagen :)
niva 82 a (Ylena)
Den halv döde 84 an
Land rover 61 hybrid med v8 och spiral fjädring
Och till sist, Våga vägra Jeep club Sweden !
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Vi körde hela vägen på framhjulsdrift och med tejpad drivaxel. Det kändes dock tryggt att ha din på taket, om något skulle hända. Nu är den monterad och testad - helt ok!

Dela gärna med dig av ditt bygge här, vi är många som tycker det är kul att se andra arbeta..

Tack igen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Nivanörden »

Hejhej!

Jojemänn, Visst var jag på plats i Olerum! Trevligt att träffa Janne/Putin! Det var mitt enda besök på SOTen detta året. Halt ock lerigt var det, men kul! Fick dock fältreparera min förgasare då jag saknade tomgång. Från Olerum bar det av direkt hem för att sedan jobba på fredagen och sedan åka direkt till Kättilstorpsträffen.

Dock small det till under bilen 300m hemifrån, då en bärarm bak brast vid nedväxling! :shock: Det syntes dock utmattningsskador på den. Tur att det hände där! Den gick ju lätt att svetsa ihop iofs.

Ha det gött alla andra Nivanördar!

MVH/
Håkan, the real Nivanörd!
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Putin
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jun 2009 23:45

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Putin »

Hallå Nivanörden!
Tack för senast,precis som du sa är det något speciellt med att oförhappandes stöta ihop med Nivaist när man minst anar det!Blir lite nyfiken på din fältreparation av förgas., Laban har nämligen länge haft anfall av tomgångsbortfall,ofta i dom mest olämpliga situationer.Något insidertips?
Du nämde även något om att fjädertallrikarna från en "svensk" tillverkare inte passade alls?Eller fattade jag fel?(någon gång måste det ju hända!)
Så en allmän fråga:Hur får man med en bild här på forumet?
Så en allmän fråga till:Hur får man enklast med såna här käcka återkommande slogans som ni har längst ner på era filosofiska o praktiska inlägg?
Kollektiva hälsningar!
Putin
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Bilder kan man få in på lite olika sätt, men det man måste tänka på är att vi inte lagrar själva bilden här på forumet, den måste ligga någon annanstans, tex på egen server, www.forumbilder.se eller min favvis www.photobucket.com. När man lagt upp bilden där så använder man "taggar" i sitt meddelande för att visa bilden. Snabbknapparna i meddelandeformuläret hjälper till. Kolla denna tråd för exempel: viewtopic.php?f=29&t=201&sid=828ec81aa4 ... 213a9296ee

En klämmig signatur fixas i "Kontrollpanel" > "Profil" > "Ändra signatur".
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Tror PEO var i Björnhyttan på SOT - med ny vinsch!

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Nivanörden »

Putin skrev:Hallå Nivanörden!
Tack för senast,precis som du sa är det något speciellt med att oförhappandes stöta ihop med Nivaist när man minst anar det!Blir lite nyfiken på din fältreparation av förgas., Laban har nämligen länge haft anfall av tomgångsbortfall,ofta i dom mest olämpliga situationer.Något insidertips?
Du nämde även något om att fjädertallrikarna från en "svensk" tillverkare inte passade alls?Eller fattade jag fel?(någon gång måste det ju hända!)
Så en allmän fråga:Hur får man med en bild här på forumet?
Så en allmän fråga till:Hur får man enklast med såna här käcka återkommande slogans som ni har längst ner på era filosofiska o praktiska inlägg?
Kollektiva hälsningar!
Putin
Tack sj! Kul o ses som sagt!

Det som hänt i min förgasare är att infästningen av flottören gått sönder lite grann nån gång, vilket gjort att flottören hängt på trekvart och tomgången uteblir helt. Ibland har den hoppat rätt och då funkar bilen perfekt. Det jag gjorda var att ta isär förgasaren och stadga upp fästena med Permabond (epoxi i enportionsförpackning) Viktigt att inte flottören fastnar bara. Denna härdar mycket snabbt, så lite skitprat o fika senare så kunde jag plocka i hop förknasaren med lyckat resultat. En snabbcheck innan bara så flottörnivåerna är hyfsat rätt.

Så kolla flottör och flottörventil, så de löper lätt och inte "hugger".

Angående fjädertallrik så fick jag ju ett vagt tips om att Volvo 460 skulle passa. Så jag drog ett långskott o beställde ett sådant, men det var ju inte i närheten av att vara rätt. Enklast är nog o mäta ock sedan ta sig till en butik med lite olika på lager o sedan se om man hittar nått som passar. Är man lite händig med svetsen så är det ju inga problem att modda lite heller.

Ha det gött!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Senihol »

ahlberg skrev:Tror PEO var i Björnhyttan på SOT - med ny vinsch!

Bild
Jajamänsan! Den drar lite mer än den förra också. PEO hårdtestade den i Björnhyttan :D
I Säter idag hade han med sig en passagerare också, som nu har bestämt sig för att införskaffa en ......NIVA!

Jag använde Säterkörningen till att introducera minstingen i familjen i offroadandet. Tilda 3,5 år var helt salig över att åka runt på de två motorcrossanorna på området. Dock inser man snart att fyra personer plus rejäl mellispackning tar en del plats i en Niva... Dessutom börjar konkurrensen om att få köra bilen bli kraftig. Idag körde frugan mer än jag. :shock:

Nu har jag lämnat SOT för i år, men PEO hängde på upp till Sveg för onsdagens körning, så jag hoppas vi får en liten rapport därifrån. Jag ska kolla kameran och se om det blev några bilder att förevisa.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Skriv svar