SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
Peo
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2009 19:51
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Peo »

Senihol skrev:
ahlberg skrev:Tror PEO var i Björnhyttan på SOT - med ny vinsch!

Bild
Jajamänsan! Den drar lite mer än den förra också. PEO hårdtestade den i Björnhyttan :D
I Säter idag hade han med sig en passagerare också, som nu har bestämt sig för att införskaffa en ......NIVA!

Nu har jag lämnat SOT för i år, men PEO hängde på upp till Sveg för onsdagens körning, så jag hoppas vi får en liten rapport därifrån. Jag ska kolla kameran och se om det blev några bilder att förevisa.
Jodå stämmer aldeles utmärkt att jag forsatte till Sveg.
Vinschen fick testas lite till i sveg då jag fick dra upp en Landrover Discovery ur ett lerhål inte bara en utan två gånger, jag var dock tvungen att knyta fast nivan i en stor och tung Jeep för att inte glida iväg. :)

Det gick ryckten om att det var ytterligare en niva som hade tänkt dyka upp där men som inte vågade komma då han trodde att det skulle vara för svårt för den. Jag kan dock stolt säga att det lät som om niva var den bilen som alla var imponerad av.

Teknikbanan var ganska rolig dock anpassad för Landrovers så inte allt för avancerad alltså. :D
Offroad körningen tillbaka till campen var lite för mycket Green Laning för min smak det var lite sämre skogsväg (Forcerbar med vanlig bil du inte är rädd om lacken på) med ett par blöta platser efter.

Men på det stora hela en alldeles utmärkt dag med riktigt god Älgfärslimpa med potatis och sås till lunch.

och nu har även jag lämnat SOT:en så vi får hoppas att någon annan tar över niva flaggan i Hammarstrand så att det faktiskt har varit en niva med på alla platserna i år.
bamsejon
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jul 2009 14:55

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av bamsejon »

Senihol skrev:
ahlberg skrev:Tror PEO var i Björnhyttan på SOT - med ny vinsch!

Bild
Jajamänsan! Den drar lite mer än den förra också. PEO hårdtestade den i Björnhyttan :D
I Säter idag hade han med sig en passagerare också, som nu har bestämt sig för att införskaffa en ......NIVA!
Jajamensan!

Passageran här!

Håller på med hårda förhandlingar med frugan, någon som har en niva i Dalarna att sälja så säg till! Hittade en på blocket i Jönköping för 1500:-, för den prislappen är det lättare att förhandla, om än säkerligen mer jobb och mek :)

Satan vilken rolig liten bil det är, grymt imponerad, satt med leende upp till öronen både i Säter och i Sveg!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Välkommen i klubben!

Japp, det är svårt att inte tycka om de små krabaterna...

Håll oss uppdaterade om dina inköpsplaner.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Nivamasen »

Om du som ville ha tag i en niva är boende i säter, kanske du skulle välja en med snorkel monterad på då halva stan riskerar att flyta bort med översvämningen... :lol:

/Jonas
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Nivamasen »

Eller varför inte den här -95 i säter http://www.blocket.se/dalarna/Niva_2249 ... m?ca=6&w=2
/Jonas
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Gällivare och Kiruna kommer nog att få besök av norrmannen Aman med sin TD-niva med Scandinaviens mest uppsågade hjulhus! Nån mer?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Larsson »

Var sugen på att köra SOT i Gällivare tidigare......men det blir inte..... :(

Aman kommer...han har begärt att få mitt telefonnummer (ifall han behöver reservdelar).
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Putin
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jun 2009 23:45

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Putin »

Hallå i aftonen!
Detta är ju helt fantastiskt,här dyker den ena Nivaisten efter den andra upp under touren,t.o.m. ännu en som har insett vad bilkörning egentligen handlar om!(Hoppas bara inte en viss svartvit vagn käkar upp alla drivaxlar på begagnatmarknaden.) Börjar förstå Hr Ahlbergs flaggide´,tänk om en Nivaflagga kunde placeras på nån bergstopp i Kiruna varje år som en liten hyllning till den ryska ingenjörskonsten!
Tack förresten för instruktionerna,ska se om jag så småningom kan lyckas få hit några bilder på Laban så omvärlden kan njuta av hans lyster o harmoniska kaross.
Nivanörden,tack för ett lysande referat av din upptäcktsfärd i den ryska tvåvåningsförgasaren,verkar som jag får göra en liknande djupdykning i en ännu okänd värld.Som Nivaägare färdas man inte bara vägledes,detta är ju även en tidsmaskin där man kan uppleva hur det måste varit på 50 o 60-talen där man kunde bestämma vart man skulle men inte när man skulle vara framme!?
Hälsningar från Väst
Putin
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Putin skrev:Hoppas bara inte en viss svartvit vagn käkar upp alla drivaxlar på begagnatmarknaden
...vill du antyda något med detta utspel/påhopp??

:lol:

Förresten, har du gjort något åt Trädkramaren du har i fronten än? :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Larsson »

"AMan" är på väg mot Gällivare.......lite lätta problem med hjulinställningen, annars går det bra........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Peo
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2009 19:51
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Peo »

Och här kommer iallafall en bild från sveg som visar hur man ska göra för att få en Landrover ägare att känna sig besvärad för andra gången på 15 minuter. :)

Bild
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Senihol »

Lite bilder från Björnhyttan och Säter:

PEO vill testa sin nya vinsch
Bild

PEO testar sin nya vinsch
Bild

En stämningsfull bild från safarin
Bild

Premiäroffroad för minstingen. Perfekt med Säters motocrossbana, även om jag inte hade velat åka tgb 903 i en del backar.
Bild

Först så går det upp
Bild

Och sen går det ner!
Bild

Efter en sån upplevelse smakar det bra med lite mat!
Bild

PEO: Jag har ditt paket i bilen. Glömde posta det sist jag var till byn.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av ahlberg »

Ser bra ut Senihol! Uppfostrar du kidsen rätt och tränar dem flitigt kan du, precis som jag, ha en vältrimmad och lojal besättning om några år!

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Putin
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jun 2009 23:45

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Putin »

ahlberg skrev:
Putin skrev:Hoppas bara inte en viss svartvit vagn käkar upp alla drivaxlar på begagnatmarknaden
...vill du antyda något med detta utspel/påhopp??
:lol:

Förresten, har du gjort något åt Trädkramaren du har i fronten än? :mrgreen:
Antyda!?Absolut inte,det är förmodligen resterna av en traumatisk barndom som spökar igen...
Angående trädkramaren,har prioriterat andra lysande förbättringar t.ex. sandstegar eftersom jag väntar på ritningar från det ryska kofångarforskningsinstitutet,tror dom har semester nu!
Snygga bilder Hr Senihol,själv kom jag ner i träsket försent för att få med uppfostringsaspekten men lycka till.
Lägg märke till hur Hr Ahlbergs drillade besättning t.o.m. äter i givakt,så det verkar fungera!
Gryningshäsningar
Putin
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: SOT 2009 Sweden Offroad Tour

Inlägg av Senihol »

PEO du har PM!!!
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Skriv svar