Allmänna körningar och äventyr!

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Allmänna körningar och äventyr!

Inlägg av Jens.H »

Tänkte vi kunde ha en tråd där alla kan skriva om sina turer och eskapader som samtidigt kan ge tips till övriga medlemmar vart det finns fina marker och vägar att köra på.Låter det som en dum ide?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Allmänna körningar och äventyr!

Inlägg av AlterEgo »

God idé!

Jag kan börja med att tipsa om terrängspåret på Öland. Det är fyra mil mycket naturskön mellan Äleklinta och Byxelkrok. Att kalla det terrängspår är kanske lite att ta i, jag var där för några veckor sedan och det är numera en grusväg av det mer välskötta slaget. Även om det inte är så stor körmässig utmaning är det ändå en trevlig upplevelse väl värd att genomföra. Räkna med att det tar några timmars körtid.
Träsktroll wannabe
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Allmänna körningar och äventyr!

Inlägg av Jens.H »

Roligt att hör...fyll gärna på med bilder så att vi har en liten multimedia bank att kika på för att få lite extra inspiration i det kommande höstmörkret ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Allmänna körningar och äventyr!

Inlägg av AlterEgo »

Jag kan också tipsa om Vägverkets tjänst "Mina enskilda statsbidragsvägar". Där finns massor av grusvägar utmärka som är privata men uppbär bidrag så att dom skall hållas öppna för allmänheten. Dom skall inte vara bommade eller skyltade med infartsförbud. Vi har en sådan väg vid sommarstugan.

https://evv.vv.se/Public/AF13/Map.aspx

Annars är det generellt så att man får köra på en väg om det inte står någon skylt som säger annat eller att den är bommad eller vägen uppenbarligen bara gå in till en tomt är det fritt fram att köra där. Vad som är att betrakta som väg är lite svårare att defniniera. Min tolkning är att den skall vara anlagd som väg (skotarspår är alltså inte en väg) och se någorlunda använd ut. Är den igenväxt är det ingen väg längre. Om man stöter på någon sur markägare eller någon annan som inte tycker man skall köra där kan man ju spela lite dum och sen köra ut igen, då kommer man undan med mycket...
Träsktroll wannabe
Skriv svar