Vånga 6/2

Här kan du diskutera träffar, tävlingar mm och lägga upp bilder
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Vånga 6/2

Inlägg av Tobbe »

Lowflyingflatiron skrev:Känns som den saknar attityd bland alla höga jeepar och toyotor med däckdimetioner som börjar på >30"
Hur var framkomligheten jämfört med de andra bilarna? Gjorde Nivan bort sig?
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Vånga 6/2

Inlägg av AlterEgo »

Tobbe skrev:
Lowflyingflatiron skrev:Känns som den saknar attityd bland alla höga jeepar och toyotor med däckdimetioner som börjar på >30"
Hur var framkomligheten jämfört med de andra bilarna? Gjorde Nivan bort sig?
Troligtvis inte...
Träsktroll wannabe
Lowflyingflatiron
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 okt 2010 11:00
Ort: Södra Vankiva

Re: Vånga 6/2

Inlägg av Lowflyingflatiron »

[img]https://cid-6ee7f54434a18e82.office.liv ... A18E82!363[/img]

https://cid-6ee7f54434a18e82.office.liv ... A18E82!363

Vet inte om ni kan se någon av länkarna. Inte konstigt att jeepen tappade bakre drivaxeln
De hoppade med bilen, den skulle haft vingar. Gjorde 4hjulslyft flera meter upp i luften. Helt galet....
Att styla en Lada, är som att sminka en gris!

/ NIVA 1,9 D
Lowflyingflatiron
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 okt 2010 11:00
Ort: Södra Vankiva

Re: Vånga 6/2

Inlägg av Lowflyingflatiron »

Tobbe skrev:
Lowflyingflatiron skrev:Känns som den saknar attityd bland alla höga jeepar och toyotor med däckdimetioner som börjar på >30"
Hur var framkomligheten jämfört med de andra bilarna? Gjorde Nivan bort sig?
Eftersom jag är nybörjare på det här med 4x4 och bara varit på 2 träffar tidigare, med då med en Ford f150 med 390cui +4vxl man 38,5" hjul och hästantal i flera hundra. Så blev detta helt anorlunda körstil.
Jag försökte till början med att vålda fram bilen, men det gav med sig att rätt växel/varvtal och plasering gav bäst resultat.
Hade "vägdäck" så när snön kom under hjulen så blev det spinn.

Positivt med nivan är axelavståndet samt att den är smal, blev mycket imponerad av dieselns kraft i lågt varvtal vid riktigt branta backar.

Med bättre grepp i däcken hade framkomligheten varit bättre i snö och branta sandbackar.
Sen väljer man själv HUR man ska ta sig fram, när jag "våldade" fram bilen så var det ändå ljusår ifrån hur de i den flygande jeepen tog sig fram. Där var det full gas och luftfärder som i actionrullar. Man kör olika vågat.....
Att styla en Lada, är som att sminka en gris!

/ NIVA 1,9 D
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Vånga 6/2

Inlägg av Tobbe »

Nu blir jag riktigt sugen på att se blider på den där jeepen :) Tyvärr kom jag inte åt bilderna du länkade till. Kommer till en sida som säger "Den här mappen kanske inte delas med dig. Det verkar som om du inte har behörighet att komma åt vånga"
Lowflyingflatiron
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 okt 2010 11:00
Ort: Södra Vankiva

Re: Vånga 6/2

Inlägg av Lowflyingflatiron »

Bild

Höger framhjul gick igenom isen
Bild
Att styla en Lada, är som att sminka en gris!

/ NIVA 1,9 D
Skriv svar