2 st Lada 2104, 1500 och 1700i, hela eller i delar
Postat: 15 apr 2017 20:38
Hej!
Kopplingen har plötsligt börjat slira på min 2104, och pedalen känns mer lätt-trampad än vanligt.
Spelet vid slav-cylindern är OK dock.
Men om man petar bort gummit vid manöverarmen och stoppar in pekfingret där får man betydligt mer
olja på fingret än jag tror att man ska få.
Packbox vid vid vevaxel eller ingående axel till växellåda kaputt?
Hur som helst, idag känns problemet större än vad jag vill ge mig i kast med.
Därför är jag nu mottaglig för bud från 0 SEK och uppåt (vid kundens avhämtning) på följande:
1 st LADA 2104 årsmodell 1994, 1500cc. Strax över 10 000 mil.
Hyggligt skick frånsett kopplingsproblemet.
Brukar klara besikting i stort sett felfritt.
Skräckförgasare. Fyra st extra begagnade original Solex type F 12V magnetventiler (från två Samara-förgasare som också) medföljer.
Några helt odugliga ryska pirat-magnetventiler följer också.
1 st LADA 2104 årsmodell 1995, 1700cc. Ca 23 000 mil. Med GM's TBI "förgasare".
Helt rostfri på väldigt få och små ställen.
Har stått stilla som reservdelsbil i ca 7 år.
Det jag minns är bortplockat är strålkastare, baklysen (finns dock kvar) och lite plast och gummidetaljer.
Avställdes pga mekaniska motorproblem.
All motorstyrnings-elektronik bör finnas kvar och fungerade för 7 år sedan (ev frånsett lambdasond).
En del hamstrade 2104 reservdelar och annat, Bl.a.
Oljefilter
Luftfilter
Bromsslangar
Avgassystem
Bromsbelägg
Lada original bladmått för ventiljustering
Kamkedja
Engelsk Haynes Lada 1200, 1300, 1500 & 1600 1974-1983 Owners Workshop Manual
Svensk REPARATIONSHANDBOK VAZ(LADA) 1972-1981 (oklar utgivare, typ Haynes fast lite mer kortfattad)
+ Eventuellt lite annat småplock som jag inte kommer på nu.
Några delar passar NIVA, andra inte.
Jag behöver pga detta en ny helst fungerande andrabil, som kan ingå i affären.
Alla förslag beaktas.
Bilarna finns i Stockholm/Norrtälje-trakten.
Jag har ingen brådska så långsam affär går bra.
(Men om det väntas FÖR länge KAN det hända att min aversion mot nya bilar tar
överhanden så att jag spottar i nävarna och tar tag i kopplings-eländet i alla fall. )
Svara här i tråden vid intresse.
Kopplingen har plötsligt börjat slira på min 2104, och pedalen känns mer lätt-trampad än vanligt.
Spelet vid slav-cylindern är OK dock.
Men om man petar bort gummit vid manöverarmen och stoppar in pekfingret där får man betydligt mer
olja på fingret än jag tror att man ska få.
Packbox vid vid vevaxel eller ingående axel till växellåda kaputt?
Hur som helst, idag känns problemet större än vad jag vill ge mig i kast med.
Därför är jag nu mottaglig för bud från 0 SEK och uppåt (vid kundens avhämtning) på följande:
1 st LADA 2104 årsmodell 1994, 1500cc. Strax över 10 000 mil.
Hyggligt skick frånsett kopplingsproblemet.
Brukar klara besikting i stort sett felfritt.
Skräckförgasare. Fyra st extra begagnade original Solex type F 12V magnetventiler (från två Samara-förgasare som också) medföljer.
Några helt odugliga ryska pirat-magnetventiler följer också.
1 st LADA 2104 årsmodell 1995, 1700cc. Ca 23 000 mil. Med GM's TBI "förgasare".
Helt rostfri på väldigt få och små ställen.
Har stått stilla som reservdelsbil i ca 7 år.
Det jag minns är bortplockat är strålkastare, baklysen (finns dock kvar) och lite plast och gummidetaljer.
Avställdes pga mekaniska motorproblem.
All motorstyrnings-elektronik bör finnas kvar och fungerade för 7 år sedan (ev frånsett lambdasond).
En del hamstrade 2104 reservdelar och annat, Bl.a.
Oljefilter
Luftfilter
Bromsslangar
Avgassystem
Bromsbelägg
Lada original bladmått för ventiljustering
Kamkedja
Engelsk Haynes Lada 1200, 1300, 1500 & 1600 1974-1983 Owners Workshop Manual
Svensk REPARATIONSHANDBOK VAZ(LADA) 1972-1981 (oklar utgivare, typ Haynes fast lite mer kortfattad)
+ Eventuellt lite annat småplock som jag inte kommer på nu.
Några delar passar NIVA, andra inte.
Jag behöver pga detta en ny helst fungerande andrabil, som kan ingå i affären.
Alla förslag beaktas.
Bilarna finns i Stockholm/Norrtälje-trakten.
Jag har ingen brådska så långsam affär går bra.
(Men om det väntas FÖR länge KAN det hända att min aversion mot nya bilar tar
överhanden så att jag spottar i nävarna och tar tag i kopplings-eländet i alla fall. )
Svara här i tråden vid intresse.