Söker en niva !:)

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
renthal
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jun 2016 23:02
Ort: kramfors

Söker en niva !:)

Inlägg av renthal »

Som rubriken lyder så har jag fastnat för en niva !
Så söker en besiktad / obesiktad
Om obesiktad helst ingen jag behöver 20 kvadrat plåt gärna !;)
Insprut motorn
Baksäte ska finnas !
Sen är det mesta fritt fram ! Bor i västernorrland kan åka enbit om den är besiktad !
Pris 25 max
Gärna billigare !
Ska gå som till från jobbet och skogen då barna saknar jeepen !
Så är den höjd är det plus !
Senast redigerad av renthal den 24 aug 2020 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av niva-2121 »

Om du ställer som krav ABS så får du leta från och med årsmodell 2012.
För 25.000:- får du knappast en Niva 2012 eller nyare.
Tror du får betala minst det dubbla.
Vill du ha en höjd bil får du i budgeten räkna med begränsad livslängd på damasker och yttre drivaxelknutar.

Lycka till med "eftersöket". :D
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av ahlberg »

Här har vi en som hävdar att han har ABS på en 05:a. Bör nog dubbelkollas..

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 7/91491722
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev: 24 aug 2020 11:10 Här har vi en som hävdar att han har ABS på en 05:a. Bör nog dubbelkollas..

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 7/91491722
Min sent uttagna Niva M 2011 hade INTE ABS.
Därpå grundar jag mitt påstående att ABS kom 2012.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av ahlberg »

Eftermarknad? :D Nä, jag håller med, det är troligen fel.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av SA4AQS »

Kollade 3 st reg nummer och blocket sa att alla hade ABS i sin auto genererade utrustningslista, så det är troligen fel.
Mitt reg nummer kunde den inte hämta troligen för att min är importerad.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av niva-2121 »

SA4AQS skrev: 24 aug 2020 14:37 Kollade 3 st reg nummer och blocket sa att alla hade ABS i sin auto genererade utrustningslista, så det är troligen fel.
Mitt reg nummer kunde den inte hämta troligen för att min är importerad.
Jag kontaktade en av annonsörerna av ren nyfikenhet.
Han påstod att ABS måste Blocket ha lagt till på eget bevåg, för hans bil hade inte ABS-bromsar och han hade inte skrivit det i sitt manus.
Lite märkligt att Blocket själva lägger till(för att fylla ut annonsen?).
Då kan man undra över annat som uppges i annonserna.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av niva-2121 »

Ett annat "organ" vars uppgifter man får ta med en nypa salt är autouncle.
På min bil står t ex 16" fälgar och 17" däck.
I verkligheten 15" både fälgar och däck.
Har i ett flertal fall påtalat de och andra fel för autouncle.
Dom har tackat för påpekandet men inte gjort någon rättelse.
Forumsponsor
renthal
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jun 2016 23:02
Ort: kramfors

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av renthal »

Då kapar jag bort abs från annonsen :lol: :lol: en utan abs då !;)
renthal
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jun 2016 23:02
Ort: kramfors

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av renthal »

niva-2121 skrev: 24 aug 2020 08:00 Om du ställer som krav ABS så får du leta från och med årsmodell 2012.
För 25.000:- får du knappast en Niva 2012 eller nyare.
Tror du får betala minst det dubbla.
Vill du ha en höjd bil får du i budgeten räkna med begränsad livslängd på damasker och yttre drivaxelknutar.

Lycka till med "eftersöket". :D
Haha jo jag vet att det sliter ! Hade 4.5" på jeepen , budgeten är inköp av bil sen får det bli en ny budget då regeringen är nöjd över bilen ! Det är då man smyger in skugg budget för ändamåls enligt offroad körning ! 8-)
renthal
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jun 2016 23:02
Ort: kramfors

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av renthal »

SA4AQS skrev: 24 aug 2020 14:37 Kollade 3 st reg nummer och blocket sa att alla hade ABS i sin auto genererade utrustningslista, så det är troligen fel.
Mitt reg nummer kunde den inte hämta troligen för att min är importerad.
Ja när jag sökte så såg jag flera därav abs specen !:P men nu vet ja att min pris bild inte uppnår riktigt dit !;)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av rid54 »

Min Niva köptes mars 2012, tillverkad 2011-11. Den har ABS. Jag hade tidigare även en 2006 utan ABS. Personligen är jag uppvuxen utan ABS óch tyckte inte att 2006'an var problematisk, så länge man håller bromsfoten under kontroll och bromsregulatorn bak är i fungerande skick. Bromsarna har funkat utmärkt på båda vagnarna.

Jag vill även nämna en detalj som ibland dyker upp i "recensioner" av Niva i en del texter - att den skulle vara "vinglig" och ha odisktinkt styrning. Mina bilar har/hade original hjulupphängning och originalhjul, de har inte varit det minsta vingliga eller odistinkta, tvärtom lätta att hålla kursen med och med lätt kontrollerbar styrning. Problem med den avdelningen hänger nog ihop med höjning, och däck/hjul med avvikande diameter och/eller offset. Att sådana ingrepp påverkar styrgeometrin är inte en nyhet; olika bilmodeller är olika känsliga.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av maggan »

Har en gammal travare från 94, inte højd men med allt før stora dæck og helt fel offset.
Inte vinglig och vældigt lættkjørd och direkt i styringen, så de påståendena ær ingenting jag kan relatera till.
Nu ær ju en Niva långt från tysk kvalitet, både nær det kommer till kvalitet på delar och hur de blir satt sammen på fabriken.
Vill tro at det er som på alla bilar att dårliga hjulinstællnigar och utslitna bussningar i framvagnen ofta kan vare en bidragande orsak.

ABS och styrservo har jag klarat meg helt fint utan :) servo skulle kunna vara skjønt nær man skal fickparkera men det er inte ett problem att man behøver anvæda båda hænderna på ratten istællet før bara en.
ABS kan vara bra att ha nær man ær oførsiktig och det er vældigt halt. Brosarna ær bra på Nivan og med goda vinterdæck så er den lættkjørd på de flesta underlag. Jag kjør dubbfritt och har någon enstaka gång nær man underskattar væglaget och det er isigt upplevt skæmmande situasjoner nær
man panikbromsar och låser hjulene enklare en man førvæntar.

Tror de flesta blir bættre førare nær tænkandet måste utføras mellan ratten och stolsryggen istællet før i ECU'n. Man blir mera uppmærksam på bilen och vægførhållandena. Man lær seg fort att kjøra utan ABS och tillpassar hastigheten.

Lykka til med letandet👍
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
renthal
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jun 2016 23:02
Ort: kramfors

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av renthal »

jooo nå lär ja hitta en tillslut ! hade planer för ett par år sedan redan att skaffa , men 2 barn som hade bilbarnstolar så vart det för trångt :lol: men nu åker båda på puffar vilket gör att jag äntligen kan följa min tanke ! har en vän som åkt niva och han kom fram överallt där jag kom fram med jeepen , där av varför jag vill ha en niva slippa stor och bullig bil i skogen ! :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Söker en niva !:)

Inlägg av niva-2121 »

renthal skrev: 26 aug 2020 10:09 jooo nå lär ja hitta en tillslut ! hade planer för ett par år sedan redan att skaffa , men 2 barn som hade bilbarnstolar så vart det för trångt :lol: men nu åker båda på puffar vilket gör att jag äntligen kan följa min tanke ! har en vän som åkt niva och han kom fram överallt där jag kom fram med jeepen , där av varför jag vill ha en niva slippa stor och bullig bil i skogen ! :D
Säger ingenting om Nivan - snarare om Jeepen! :lol: :lol: :lol:
Forumsponsor
Skriv svar