Söker Niva i norr KÖPT!

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
zzzack
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 apr 2020 22:20

Söker Niva i norr KÖPT!

Inlägg av zzzack »

Hej
Ny på det här forumet. Jag har gjort mig av med min upprostade gamla Pajero och försöker nu hitta en Niva istället. Trodde att det skulle finnas en hel del äldre men det verkar svårt att hinna en. Hoppas att den här tråden kan ge nåt. Hör gärna av er om ni har nåt i norra delen av landet.
Senast redigerad av zzzack den 25 jul 2020 23:39, redigerad totalt 1 gånger.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Nivor på Blocket.se, Ebay, mm.

Inlägg av Grinolle »

zzzack skrev: 22 apr 2020 22:36 Hej
Ny på det här forumet. Jag har gjort mig av med min upprostade gamla Pajero och försöker nu hitta en Niva istället. Trodde att det skulle finnas en hel del äldre men det verkar svårt att hinna en. Hoppas att den här tråden kan ge nåt. Hör gärna av er om ni har nåt i norra delen av landet.
Välkommen! Som ett rent råd, för bästa genomslag, gör en köpesannons här på forumet och specificera åtminstone någorlunda vilket prisspann du kan tänka dig.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
zzzack
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 apr 2020 22:20

Re: Nivor på Blocket.se, Ebay, mm.

Inlägg av zzzack »

Grinolle skrev: 23 apr 2020 21:56
zzzack skrev: 22 apr 2020 22:36 Hej
Ny på det här forumet. Jag har gjort mig av med min upprostade gamla Pajero och försöker nu hitta en Niva istället. Trodde att det skulle finnas en hel del äldre men det verkar svårt att hinna en. Hoppas att den här tråden kan ge nåt. Hör gärna av er om ni har nåt i norra delen av landet.
Välkommen! Som ett rent råd, för bästa genomslag, gör en köpesannons här på forumet och specificera åtminstone någorlunda vilket prisspann du kan tänka dig.

Anders Olsson
Absolut men jag vill försöka lära mig lite först. Har inte koll på hur de förändrats genom åren.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nivor på Blocket.se, Ebay, mm.

Inlägg av niva-2121 »

zzzack skrev: 23 apr 2020 22:22
Grinolle skrev: 23 apr 2020 21:56
zzzack skrev: 22 apr 2020 22:36 Hej
Ny på det här forumet. Jag har gjort mig av med min upprostade gamla Pajero och försöker nu hitta en Niva istället. Trodde att det skulle finnas en hel del äldre men det verkar svårt att hinna en. Hoppas att den här tråden kan ge nåt. Hör gärna av er om ni har nåt i norra delen av landet.
Välkommen! Som ett rent råd, för bästa genomslag, gör en köpesannons här på forumet och specificera åtminstone någorlunda vilket prisspann du kan tänka dig.

Anders Olsson
Absolut men jag vill försöka lära mig lite först. Har inte koll på hur de förändrats genom åren.
Några "milstolpar" är:
Stora bakluckan ersätter lilla.
Fischerrutorna i dörrarna försvinner och det blir "hela" rutor.
5-växlade växellådan ersätter den 4-växlade.
ABS-bromsar (så att den lastkännande ventilen utgår)
Stora kylaren (så att man inte kan veva igång motorn p g a a den nya kylaren bygger neråt)
Inspruningssystemet ersätter förgasare - bättre "insprut" ju nyare bil/motor.
Körergonomin/stolarna bättre med åren.

Andra får komplettera listan.
Forumsponsor
zzzack
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 apr 2020 22:20

Re: Nivor på Blocket.se, Ebay, mm.

Inlägg av zzzack »

niva-2121 skrev: 24 apr 2020 08:06
zzzack skrev: 23 apr 2020 22:22
Grinolle skrev: 23 apr 2020 21:56

Välkommen! Som ett rent råd, för bästa genomslag, gör en köpesannons här på forumet och specificera åtminstone någorlunda vilket prisspann du kan tänka dig.

Anders Olsson
Absolut men jag vill försöka lära mig lite först. Har inte koll på hur de förändrats genom åren.
Några "milstolpar" är:
Stora bakluckan ersätter lilla.
Fischerrutorna i dörrarna försvinner och det blir "hela" rutor.
5-växlade växellådan ersätter den 4-växlade.
ABS-bromsar (så att den lastkännande ventilen utgår)
Stora kylaren (så att man inte kan veva igång motorn p g a a den nya kylaren bygger neråt)
Inspruningssystemet ersätter förgasare - bättre "insprut" ju nyare bil/motor.
Körergonomin/stolarna bättre med åren.

Andra får komplettera listan.
Växellådan och styrservo var det som jag försökte hitta årtal på men alla andra förändringar är ju mycket intressanta. Det gäller ju att hitta en nivå där man vet vad man får och kan bedöma om det blir nån affär.
Känner nån till årtalen på de här uppdateringarna så vore det guld värt.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Söker Niva i norr

Inlägg av Berlina »

Nytt servosystem är väl ca 10 loppor ?
4 eller 5 växlar löser du med beg låda för några tusenlappar.
Handla efter kunskap istället. Billig=mycket jobb.
Lycka till
Medlem 2019
Skriv svar