Sida 1 av 1

Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 05 dec 2016 21:57
av Olle
Hej! Är i behov av en diffklump eller en hel bakaxel till en -87a
Tack på förhand, Olle

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 05 dec 2016 22:37
av ahlberg
Om du inte tänker flytta över dreven så är det smart att räkna kuggarna på kronhjulet, det finns åtminstone tre utväxlingar att välja på..

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 05 dec 2016 23:04
av Olle
Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 06 dec 2016 08:15
av niva-2121
Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!

Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.

Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 06 dec 2016 08:50
av ahlberg
niva-2121 skrev:
Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!

Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.

Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.
Någonstans här måste du nog dividera med 2, eftersom differentialen multiplicerar med 2.. men annars var det rätt! :mrgreen:

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 06 dec 2016 19:07
av Olle
Eller snurra fem varv? =)

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Postat: 28 dec 2016 22:09
av Olle
Nu har jag fått tag i en annan axel men utväxlingen är 4,3 på den istället för 4,1 så därför skulle jag byta framklump också för att få samma utväxling. Tyvärr så var fästena trasiga på den nya klumpen så det blev till att flytta över innehållet till mitt gamla hus. Detta visade sig vara lite krångligt, åtminstone för mig som inte gjort det förut, så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att justera alla spel i lager o drev? Har läst verkstadshandböckerna som finns länkade till på Baxters men blir ändå inte riktigt klok på förspänningen..