Sida 2 av 3

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 01:28
av Vazmannen
Halloj!

1300 motorn är ju inte dålig, enda nackdelen är att den har rem istället för kedja,,,

Menade bara att det är bättre med en större motor från början, tror nog att virre vill ha lite kräm...

så när åker du till Finland?

Kommer bilder på nyförvärvet redan ikväll?

Hälsn Jan

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 11:43
av Virre
Hahaha vilken samling sköna människor på detta forum!

Jag har faktiskt en kompis som är gift med en finska, ska se om hon kan hjälpa till med översättning osv.

Låter ju fint om det vore så simpelt att registrera den i Sverige, ska dubbelkolla med bilprovningen nu i februari när jag ändå besiktigar Nivan.
Om inte annat så är det ju faktiskt ett rätt roligt äventyr att genomföra:-)

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 11:50
av Virre
Loranga skrev:
Lenin skrev:Ska du ha en snabb bil ska du nog inte ha en gammal Lada över huvud taget.
Hade tidigare en 2106 1600DL, o den var inte att leka med vid röljusen... :mrgreen:
Fanns en anledning till att DL hade lucka för handskfacket och kurvhandtag, den var som byggd för lite inspirerad körning.[/


Kan inte sluta le åt det här. Kanske är detta det bästa och enda bilforumet med självinsikt:-)

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 13:15
av Lenin
Jag tycker att fyrväxlad låda fungerar utmärkt om man inte tänker sig semesterresor till Paris (har själv provat). Den femväxlade riskerar ju alltid uppgängad mutter på utgående axeln. Den fyrväxlade är tillförlitligare. Just nu kör jag 1600 DL i vinterföret då min andra bil (Das Auto) inte klarade kylan. Jag skulle föredra en mindre motor på vintern för det är snudd på omöjligt att köra mindre inspirerat än 18-åringarna i Volvo 740. Mina antika bakdäck tillverkade av samma material som hockeypuckar kan bidra till min slingriga framfart.

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 19:48
av ahlberg
Vill inte förstöra stämningen, men måste inte landet varit medlem i EU vid det tillfälle när bilen såldes? Finland gick in - 95. Kan ha fel..

Re: Lada 2105

Postat: 11 jan 2016 13:48
av Lenin
ahlberg skrev:Vill inte förstöra stämningen, men måste inte landet varit medlem i EU vid det tillfälle när bilen såldes? Finland gick in - 95. Kan ha fel..
Det var visst lite sånt krångel i början av vårt EU-medlemskap. Nu går det bra att importera vad som helst bara det är trafiksäkert. Jag har en 86:ans Wartburg som såldes ny i Finland. Det enda förra ägaren som importerade bilen till Sverige var tvungen att göra var att montera sidoblinkers i framskärmarna.

Re: Lada 2105

Postat: 11 jan 2016 13:50
av Lenin
Vazmannen skrev:Halloj!

1300 motorn är ju inte dålig, enda nackdelen är att den har rem istället för kedja,,,
Det finns 1300 med kedja också. Så illa är det väl inte med kamrem. Går ju tyst och fint.

Re: Lada 2105

Postat: 11 jan 2016 19:28
av Virre
Kamrem eller inte spelar ingen större roll, viktigast är att karossen hänger i hopp skapligt utan att man ser allt för mkt av naturen genom plåten.

Re: Lada 2105

Postat: 11 jan 2016 20:09
av Lenin
Virre skrev:Kamrem eller inte spelar ingen större roll, viktigast är att karossen hänger i hopp skapligt utan att man ser allt för mkt av naturen genom plåten.
Vadå? Gillar du inte naturen? :D

Re: Lada 2105

Postat: 11 jan 2016 21:20
av Virre
Jorå, väldigt mycket till och med:-).
Men just i fallet med Lada så får det gärna vara en utan större hål:-).

Har haft på tok för många bilar som naturen höll på att ta tillbaka.....

Re: Lada 2105

Postat: 12 jan 2016 20:24
av IvaniNivan
Det är nog så att vi använder våra bilar på olika vis.
Jag kan inte tänka mig att vara utan 5ans vxl för jag ligger gärna i vänsterfilen (motorvägen).
Har provat att köra på 4an ett tag men motorn varvar ihjäl då och att ha 100kmh som maxfart är inget för mig.
Motorer och växellådor och bak/framaxel är skojigt och intressant, men rost är dödstråkigt.
Kamkedja eller rem har samma funktion, ungefär som aftonbladet eller expressen.
Intressant med att kunna importera en Lada från Finland/baltikum/tyskland.
Är det nån som gjort detta och isåfall hur mkt jobb är det och vilka kostnader tillkommer?

Re: Lada 2105

Postat: 12 jan 2016 20:56
av Lenin
Att importera innebär ju naturligtvis resekostnad och uppehälle under inköpsresan. Jag snodde följande från Flashback, jag tror det stämmer ganska bra:

"Har i Sverige blir det Ursprungskontroll 600sek
Registreringsbesiktning/Vagning/Kontrollbesiktning/Registreringsskyltar ca 2500sek+kostnad att ta dig till besikning.
Du kan INTE kora dit utan giltig forsakrning. Far du kolla med ditt bolag vad de vill ha."

Minst en 2105:a har importerats till Sverige. EN ungerskregistrerad blank och elegant bil som visade sig ha diverse slitage- och rostskador under spacklet när nya ägaren skulle registrera den. Slitage och spackel kan väl förekomma på bilar i alla länder så det gäller väl som alltid vid bilköp att veta vad man ska leta efter på sin drömbil. Den ungerska Ladan saknade bakre bilbälten och fick ombesiktning på detta. Om bilen är europacertifierad (blev väl de flesta från mitten av 1990-talet) ska ingenting mer än trafikfarligheter kunna strula till det på besiktningen.
Alla som tycker att Niva är för vardaglig kan ju söka på UAZ på tori.fi... :D

Re: Lada 2105

Postat: 13 jan 2016 09:12
av Roggan
Nu går det bra att importera vad som helst bara det är trafiksäkert.
Den var lite rolig på det här forumet tyckte jag :D

Re: Lada 2105

Postat: 13 jan 2016 18:59
av swelada
Om man kan tänka sig att hoppa över den finska lakritsen och istället åka på inköpsresa till vårt södra grannland Tyskland, så finns det över 600 st Ladabilar, de flesta till småpengar, på mobile.de, allt från 2101 via Niva och Samara till de "moderna" vagnarna Priora och Kalina. Tyskland är ju dessutom välbekant lätt att importera ifrån.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/auto? ... =&zipcode=

Re: Lada 2105

Postat: 14 jan 2016 18:27
av Lenin
Tyskland är väldigt hett då bratwurst faktiskt kan vara ett mumsigare alternativ än lakrits. Frågan är: Kan man köpa bratwurst taxfree? :D