Sida 1 av 3

Lada 2105

Postat: 17 dec 2015 20:41
av Virre
Letar efter en 2105 som ännu inte har gått rostdöden till mötes.
Nästan allt av intresse om pengarna är rätt för rätt objekt dvs.

Re: Lada 2105

Postat: 20 dec 2015 18:08
av Vazmannen
Hej!

Det börjar bli klass på din vagnpark snart:-)

Lycka till i jakten!

Hälsn Jan

Re: Lada 2105

Postat: 20 dec 2015 23:26
av Virre
Ja det verkar inte bättre:-). Hade en 2105 på gång i våras i riktigt fint skick men tyvärr rann det ut i sanden.
Hade varit kul att vila Nivan några dagar i veckan och låta en 2105a ta mig till jobbet.
Du har inga tipps på någon, blocket verkar helt dött nu.

Re: Lada 2105

Postat: 21 dec 2015 23:08
av Vazmannen
Hej!

Jo blocket är tunnsått på alla Vaz-Lada bortsett från Nivan...

Varför inte satsa på en Samara? Bättre bränsleekonomi...

Har du helt snöat in på 2105? Finns ju även 2103, 2106 och 2107,,,


Lite mer utbud då...

Skulle själv undvika 1300 motorerna...

Fanns det inte nån 2105a på vaz-lada forumet till salu?

Lycka till!

Jan

Re: Lada 2105

Postat: 22 dec 2015 12:45
av Virre
Tack för tipsen. Samaran tycker jag är odrägligt ful, därför undviker jag den:-). 2105 är för mig en riktig ryss kälke och skulle passa mig perfekt som pendlar bil!
Ska kolla runt på dom andra forumen också.

Re: Lada 2105

Postat: 22 dec 2015 22:37
av Vazmannen
Finns ju Samara Baltic också, den som tillverkades i Nystad...

Klart mer påkostad...

Även plyschklädsel med bättre stoppning, dimljus fram, alufälgar och airbag aerodynamiska stötfångare och specifika sidobackspeglar Även dörrsidorna är specifika och den har även balkar i dörrarna... ...

Kan det bli bättre?

Fanns i fem färger tror jag...

Köpte själv en 98 i somras för 1000 spänn...

Hälsn Jan

Re: Lada 2105

Postat: 06 jan 2016 22:36
av IvaniNivan
Jag har en 2105 med 1500motor som jag gjort iordning lite med trimkam, plana topp och block för komp samt portat toppen samt lättat och balanserat kolvar,stakar,vev och svänghjul.
Det blev en rapp och fin lättkörd bil som är rolig att köra med.
Jag har också en Niva -86 och dom kompletterar varandra mkt bra.
Svårt att hitta för det verkar inte finnas så många kvar i Sverige.

Re: Lada 2105

Postat: 07 jan 2016 22:26
av Virre
Du vill inte sälja:-)
Verkar helt dött på blocket ......

Re: Lada 2105

Postat: 08 jan 2016 23:52
av IvaniNivan
näej, jag vill inte sälja min 2105 nu. Den är både rolig och billig att köra och svårt att hitta en annan när jag ångrar mig.
Plus att det är en projektbil som jag leker utveckling och trimning med nu.
Det enda jag kan tänka mig är att byta till en kombi, men dom är ännu svårare att hitta...

Re: Lada 2105

Postat: 09 jan 2016 13:18
av Lenin
Virre, kolla in finska blocket. tori.fi . Det finns många fina och fula Lador där. Kolla denna t.ex. http://www.tori.fi/kymenlaakso/Lada_210 ... ?ca=16&w=3 En 95:a med 6000 mil på klockan för 650€. Står inte så himla långt från Helsingfors. På köpet får du en finlandskryssning med möjlighet att köpa lakrits i taxfreeshopen. Jag kan inte finska men för den som vill utforska tori.fi har jag listat ut att man ska klicka på Koko Suomi intill finlandskartan för att söka hela Finland. Många exotiska fordon har de att sälja, våra bröder i österled.

Re: Lada 2105

Postat: 09 jan 2016 19:39
av Vazmannen
Klokt,,,¨

Fanns ju massa roligt där. JAg skulle nog satsa på en 2107, många 2105 hade 1200 eller 1300 motor ... Sen fanns ju senare 2107 och 2104 med Nivans 1,7 insprut...

Massa lyxiga 2107 med upphöjningar i ryggstödet bak, nån SL/SLX modell kanske...

Udda att 2103, 2106 och 2101 såldes längre i Finland än hos i Svealand...

Fanns ju även Samara modell 03,,,

Hälsn Jan

Re: Lada 2105

Postat: 09 jan 2016 20:40
av Virre
Alltså, att åka till Finland för att plocka hem en i dom flesta personers ögon skitful bil låter ju rätt lockande, dessutom gillar jag ju lakrits.

Hur bökigt är det att regga en sån i Sverige sen?

Re: Lada 2105

Postat: 09 jan 2016 23:44
av Lenin
Skön inställning. Då är det bara ett stort hinder kvar: Viking Line eller Silja Line... :D Att registrera ska inte vara några problem. Allt som är godkänt i EU är godkänt i Sverige. Dock brukar svenska bilprovare ha önskemål om sidoblinkers och rullbälten i baksätet. Jag tror att chansen är stor att sidoblinkers sitter på Lada på alla marknader. Baksätesbälten finns inte alltid men Finland är ju inget u-land så chansen är god att även dessa finns. Annars kan du ju komplettera själv. Det du behöver göra är ungefär att åka till Finland, köpa bil och få med dig registreringshandlingar (+kvitto?), försäkra bilen genom ditt svenska försäkringsbolag, köra ombord på båten, köpa lakrits, köra av båten, åka hem, skicka in papper till Transportstyrelsen, vänta på svar från dem, boka besiktningstid, besiktiga, vänta på registreringsskyltar, njuta, få beröm av Ladafanatiker för en väl utförd inköpsresa. Vazmannen har ofta mycket klokt att säga men lyssna inte på honom när han dissar 1300-motorerna. Ska du ha bilen till och från jobbet duger en sådan motor mycket bra. Ska du ha en snabb bil ska du nog inte ha en gammal Lada över huvud taget.

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 00:02
av Loranga
Lenin skrev:Ska du ha en snabb bil ska du nog inte ha en gammal Lada över huvud taget.
Hade tidigare en 2106 1600DL, o den var inte att leka med vid röljusen... :mrgreen:
Fanns en anledning till att DL hade lucka för handskfacket och kurvhandtag, den var som byggd för lite inspirerad körning.

Re: Lada 2105

Postat: 10 jan 2016 00:21
av IvaniNivan
Jag tror inte det är nåt problem att få skapligt drag i en 1300 motor men det är enkelt att byta till en 1600 eller 1700 från en Niva för de passar rakt på och ser likadana ut.
då blir det drag i den lilla bilen.
Däremot det som jag ser som viktigt är att köpa en 5växlad och inte en 4växlad.
Min 1500 är inte heller hjälplös vid rödljusen...
Och snart kommer 1700an i igen ännu vassare...