Niva
Niva
Hej
Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.
Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta
Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.
Med vänlig hälsning
Lars
Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.
Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta
Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.
Med vänlig hälsning
Lars
Re: Niva
1985 5-växlad växellåda.Saftlasso skrev:Hej
Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.
Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta
Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.
Med vänlig hälsning
Lars
1988/-89 "skräckisförgasare" och katalysator med anledning av nya/lägre avgasemmisionsgränser.
1994 sista modellen med "skräckisförgasare" och liggande bakljus.
1995 electroniskt tändsystem, TBI = GM Monopoint/spjällhusinsprutning, annan knutkorsdimension, större baklucka & stående bakljus, Fischerrutorna utgår, 1700 cc ersätter 1600 cc-motorn, OBD ersätter ALDL som diagnosuttag.
2001 större blinkersarmaturer fram.
2005 hydraulisk servostyrnng.
2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.
2011 gasspjällsstyrning "by wire", växellådan förbättrad med avseende på 5:ans växel.
2012 ABS & CV-knutar i kardanaxlarna.
Min personliga uppfattning är att det finns 2 brytpunktsår.
1995 och 2005.
Detta är vad jag kommit fram till har hänt under Nivaevolutionen.
Uppgifterna bör tas med en nypa salt eftersom jag läst divergerande uppgifter på olika länders Nivaforum.
Finns stora felaktigheter så är jag tacksam om ni korrigerar mig.
B t w, önskar du liiiiiiite eller litttte rost?
Forumsponsor
Re: Niva
2005 kom också Bosch Motronic-insprutning. Funkar väl lika bra som TBI även om där är fler sensorer och grejor som kan krångla.niva-2121 skrev: 2005 hydraulisk servostyrnng.
2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.
Ingen av mina 2005:or har haft servostyrning, tror det var tillval. 2010 skulle det vara standard på svensksålda, men det kan säkert ha letat sig hit någon utan.
Hydraulisk koppling kom före 2010, satt på båda mina 2005:or.
Hur som helst, insprutare (1995->) är att föredra framför skräckis. Det går säkert att få en skräckis att funka bra, men då skall man gilla att meka med den.
1995 fanns även en dieselmotor som alternativ.
Det verkar som att det inte finns sä många i Sverige av årgångarna 1998-2003, kan kanske bero på avsaknad av importör dom åren. 2005 och framåt finns det med Nivamått relativt gott om (tror inte det finns så många som 1000 Nivor i Sverige)
Blocket är väl den vanligaste kanalen där man hittar begagnade Nivor, det ligger kanske 30 ute nu. Dom flesta är fabriknya.
Träsktroll wannabe
Re: Niva
Ett kanske för dig oväsentligt faktum, som jag lärt mig med 3 Sukkor, varav en -98 i elva år, är att med insprutning klarar du stora lutningar utan sopppatorsk i flottörhuset och därmed motorbortfall.
Undvik förgasarmotor till förmån för singlepoint eller, helst, multipoint i "spenaten".
Och du, visst går det att leka i skogen utan styrservo. Genomled närmare 10 år med en Sammy som hade 33" Super Swamper TSL Diagonal som vanligen kördes med 0,5 i däcken. Vicka biceps man hade på den tiden.
Undvik förgasarmotor till förmån för singlepoint eller, helst, multipoint i "spenaten".
Och du, visst går det att leka i skogen utan styrservo. Genomled närmare 10 år med en Sammy som hade 33" Super Swamper TSL Diagonal som vanligen kördes med 0,5 i däcken. Vicka biceps man hade på den tiden.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
- Ort: Granhultsås
Re: Niva
Hydraulisk koppling har väl det väl varit i Nivan sen den introducerades 1976-77?niva-2121 skrev:2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.Saftlasso skrev:Hej
Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.
Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta
Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.
Med vänlig hälsning
Lars
B t w, önskar du liiiiiiite eller litttte rost?
Jag har iallafall aldrig sett något annat.
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Re: Niva
Tack för uppgiften.Josanivski skrev: Hydraulisk koppling har väl det väl varit i Nivan sen den introducerades 1976-77?
Jag har iallafall aldrig sett något annat.
Då ska jag justera min anteckningar i "Niva´s evolution".
Forumsponsor
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
- Ort: Vara
Re: Niva
1995 kom väl den franska styrsnäckan också, jag har iaf den på min 95'a. Den har ingen servo, men jag tycker den är förvånansvärt lättstyrd ändå
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Re: Niva
Den verkar varit standard under något år då - men sen gick man tillbaka till ryss-snäckan igen, tyvärr.Busta_Hymen skrev:1995 kom väl den franska styrsnäckan också, jag har iaf den på min 95'a. Den har ingen servo, men jag tycker den är förvånansvärt lättstyrd ändå
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva
her er en diesel til en rimelig peng om du kan tænka deg køra några mil
http://www.blocket.se/sodermanland/Lada ... m?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Lada ... m?ca=7&w=3
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Niva
Hej!
Den färgen var iaf lysande grön...
Ville också ha en originalbil... tur jag hittade min... dock beige...
Kollade lite på nivans evolutionslista...
95 kom ALDL fram tills 2000 nångång då Bosch med OBD gjorde sitt inträde.
Ventilationsrutorna försvann väl i mitten på 2000 talet...
Hälsn Jan
Den färgen var iaf lysande grön...
Ville också ha en originalbil... tur jag hittade min... dock beige...
Kollade lite på nivans evolutionslista...
95 kom ALDL fram tills 2000 nångång då Bosch med OBD gjorde sitt inträde.
Ventilationsrutorna försvann väl i mitten på 2000 talet...
Hälsn Jan