Lastgaller

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Lastgaller

Inlägg av Naturellement »

Jag är på jakt efter ett lastgaller att sätta bakom framsätena i min Niva, då jag ska LB-registrera den. Någon som har ett sådant liggandes? Hade underlättat en del om jag sluppit knåpa ihop ett eget…

Mvh
Naturellement
Lada Niva -08
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Re: Lastgaller

Inlägg av Naturellement »

Ingen som har ett till salu? Jag är verkligen usel på att svetsa och lite för snål för att åka iväg och få ett tillverkat...
Lada Niva -08
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Re: Lastgaller

Inlägg av Naturellement »

Någon som har hittat ett galler i gömmorna? Älgjakten närmar sig, och då hade det gjort sig finfint :roll:
Lada Niva -08
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastgaller

Inlägg av niva-2121 »

Naturellement skrev:Jag är på jakt efter ett lastgaller att sätta bakom framsätena i min Niva, då jag ska LB-registrera den.
Har läst på flera andra forum att lastförskjutningsskydd inte behövs längre vid registreringsombesiktning till lätt lastbil.
Men då får du heller inte ha någon last bakom framstolarna - för då kan farbror blå kräva det, om det så endast är en tändsticksask.
Däremot krävs att baksätet och säkerhetsbältena avlägsnas och att fästena för dessa görs "varaktigt obrukbara".

Men, det är klart, ska du pula in en eller flera älgar där bak så kan det kännas tryggt med ett lastförskjutningsskydd bakom ryggstödet.

Jag har monterat galler bakom stolarna i flera bilar(som varit personbilsreggade) för att slippa skador från lösa saker där bak.
Senast förra sommaren rullade jag baklänges några varv med Sukkan då uppförslutet blev för brant.
Mycket skönt att ha galler då man Wälter/rullar.(Har gjort det 3 ggr)

Ett tips är att köpa ett från någon plockskrot och ha som utgångsmaterial för moddning/anpassning till egna bilen.
Så har jag gjort till flera bilar.

Tänk bara på att Nivan är bredare än den ser ut. Så mät först.

B t w så är Nivan så bred att Biltemas bredaste lastbärare förmodligen inte räcker till. Men det gör lasthållare med nöd och näppe från Volvo 245. Som jag köpte från min vanliga "hovleverantör. Ursäkta o t. :oops:
Forumsponsor
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Re: Lastgaller

Inlägg av Naturellement »

Bra synpunkter! Det verkar vara lite si och så med reglerna om galler. Jag chansade och åkte in till en kontroll, men det var tvärstopp. Tydligen är det upp till enskild besiktningstekniker att bedöma huruvida bilen kan anses som en lätt lastbil. "Min" tekniker krävde både ett ordentligt galler och lastöglor, med krav på inbördes avstånd mm mm. Kanske hittade den petigaste, vad vet jag?

Hursomhelst, så vill jag helst ha ett galler. Det lastas både det ena och det andra där bak, så det hade känts lite tryggare. Dessutom blir ju ett galler helt utmärkt att kroka fast diverse nödvändigheter i! Istället för att ha alla prylar liggandes högt och lågt i bilen. Kan nog bli bra!

Eventuellt har jag ett galler på G nu, jag håller tummarna!

Naturellement
Lada Niva -08
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastgaller

Inlägg av niva-2121 »

Appropå lastförankringar så är det märkligt att Nivan inte har det som standardmontering från fabrik.
Jag har monterat 2 kraftigare i golvet bak, med stora karosseri-/planbrickor under, och 2 mindre kraftiga i C-stolparna(för textilhundnät).
Forumsponsor
Betongkepa
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 apr 2014 21:03

Re: Lastgaller

Inlägg av Betongkepa »

Hallå!
Kanske ett sent svar, men jag har ett som du kan få köpa. Finns i järvsö..
0735260270
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Lastgaller

Inlägg av dieselpower »

Lastgaller med intyg och öglor på rätt plats behövs vid registreringbesiktning och om polisen stoppar dig på vägen.
Vid kontrollbesiktning behövs inte att lastgallret är monterat, men ve den som har ett baksäte monterat då... :o :D
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Skriv svar