Frusna bromsar?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Frusna bromsar?

Inlägg av hezzin »

Okej, dum fråga igen då... eller så inte ...

Pärlan har stått ett tag nu med luft i bromssystemet, parkerad hos föräldrarna. Igår kväll skulle jag hämta in bilen för att idag åha till OKQ8s GDS-hall och fixa bromsarna...

När jag körde iväg så märkte jag att bromsarna fram låg på (bytte belägg för ett par veckor sen, nya fräscha nu), men stannade, backade och körde framåt och bromsadeoch så tills det verkade som det släppte.. Naturligtvis blev skivorna tokvarma... Fortsatte min resa hemåt (1,5 mil), men stannade halvvägs för att kontrollera.. Den vänstra var nu sval igen, men den högra fräste det om, den ligger fortfarande på alltså... Fortsatte att knixa för att få loss den, fortsatte sedan hem hela vägen, den fortsatte ligga på.... het som 17. Idag tänkte jag köra till OK då, men glömde verktygslådan, vände halvvägs, och konstaterade att den fortfarande ligger på som satan.. Kan det bero på att nåt frusit?? Det är -22 här nu... Har varit så ca 3 dar. När jag bytte beläggen låg inget på då jag provkörde, men jag hade dålig bromsverkan tack vare luften... Som sagt, kan kylan har orsakat detta på nåt vis? Jag tänkte vänta nu tills det blir plusgrader igen innan jag försöker nåt mer...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av ahlberg »

Visst kan det vara kylan. Men släpper det inte trots att allt är hett så är det väl troligare att någon bromskolv har nupit. Beställ en renoveringsats till oket - kanske gå det att rädda. I värsta fall får du köpa någon ny kolv, om det är rostporer i den. Oket skall du inte behöva köpa nytt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av hezzin »

Åh, gud så dant... Jag som bytte det oket för ett par veckor sen, och inte plockade isär det innan... dumma dumma jag!
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av NivaMicke »

Öppna luftnipplarna och se om det kommer ut bromsvätska som det ska.... kan vara stopp i en bromsslang oxå.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av hezzin »

Renoverat bromsoket idag, luftar ur det hela på juldagen, perfekt sysselsättning för att arbeta bort julmaten.. lagomt jobbigt :-)
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av Lenin »

Nya belägg kan fastna i gamla skitiga och rostiga ok. Kolla om belägget kan dras ur och skjutas på plats utan större ansträngning. Om det kärvar behöver du göra rent i glidspåren i oket eller fila lite på beläggens sidor.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Frusna bromsar?

Inlägg av hezzin »

Okej, så här var det... oket var hopkärvat, det var ett bättre begagnat jag satte dit.. eftersom jag är en n00b så tänkte jag inte på att plocka isär det och putsa det först innan jag monterade det... Sen var det inte särskilt kul att lufta ur skiten, men nu är det klart!!!!!! Bara att spänna handbromswajern, sen så borde bromsarna fixa besiktningen... en styrled fram gör det däremot inte, och min avsaknad av kat hjälper inte heller till... men den 24:e februari är långt borta :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Skriv svar