Nybliven Nivaforumist och nybliven Nivaägare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Nybliven Nivaforumist och nybliven Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

Jag funderar på att köpa en Niva, en 2005:a. Jag har klurat på Niva ett bra tag nu, men först nu har det dykt upp ett objekt som fyller önskemålen. Nuvarande ägaren verkar var en sympatisk typ som verkligen har brytt sig om bilen, han har t.ex. kostat på den rostskydd under och dessutom efterbehandlat. Det sitter lite annat lull-lull på den också. Vem vet, det är kanske en forummedlem jag handlar av?

Finns det någon välkänd fallgrop på en så ny Niva? Den har mindre än 6k mil på sig och verkar inte ha haft hård närkontakt med träd och stenar. Jag har läst en del här på forumet och dom nyare bilarna verkar inte förekomma så flitigt i mektrådarna. Går dom inte sönder, eller är felen så lätta att fixa att man inte behöver fråga om dom? Att Lada drabbas av småfel är inget som bekymrar mig så länge man inte blir stående längs vägkanten varannan dag. Mekerfarenhet finns, jag har ett antal engelska 50-talstraktororer i mer eller mindre kördugligt skick här hemma på gården och Nivan är väl ganska straight-forward att skruva med. Fordonslektronik i allmänhet har jag inte heller några större bekymmer med då jag jobbar som utvecklare av inbyggda system (huvudsakligen medicinsk elektronik).

Jag kommer att använda den att jobbpendla med i ur och skur (har 17 km till jobbet, mycket småvägar, inte över 80 i fartgräns någonstans). Dessutom kommer den att få tjänstgöra som jaktbil och gårdsbil i största allmänhet. Dragbil också om jag lyckas typa in den med dragkrok. Jag har inte större krav på komfort, men jag är ganska storvuxen på alla håll. På längden och bredden brukar det funka i de flesta bilar. däremot så brukar grova skor i storlek 47 kunna medföra bekymmer i vissa, men det ger sig väl när jag provkör.

Någon som vet hur mycket originalgeneratorn ger i den? Om allt går enligt planerna kommer jag att stoppa i mer strömförbrukare av olika sorter så alternativet kanske är ett separat strömförsörjningssystem för det. Frågan då är om det går att klämma in en generator till någonstans? Poängen med två generatorer och två batterier är att det nödvändigaste som startmotor och sånt går på en krets som inte lastas ner av en massa annat.
Senast redigerad av AlterEgo den 28 dec 2009 22:25, redigerad totalt 1 gånger.
Träsktroll wannabe
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av Anté »

AlterEgo skrev: Någon som vet hur mycket originalgeneratorn ger i den? Om allt går enligt planerna kommer jag att stoppa i mer strömförbrukare av olika sorter så alternativet kanske är ett separat strömförsörjningssystem för det. Frågan då är om det går att klämma in en generator till någonstans? Poängen med två generatorer och två batterier är att det nödvändigaste som startmotor och sånt går på en krets som inte lastas ner av en massa annat.
Välkommen hit får jag börja säga =)

För att svara på din fundering om strömmen så kan du ju göra som så att du bygger en till krets och sätter ett skiljerelä mellan orginalbatteriet och extrabatteriet.
Skiljereläet fungerar så att när generatorn går i gång så sluter reläet och laddar även extrabatteriet, men så snart generatorn inte laddar så bryts kretsen och den last du har ansluten till det extrabatteriet går att köra tills det batteriet är tomt. Så förslagsvis lägger du ju in GPS:er, komradio och sånna saker på extrabatteriet och använder orginalet till att köra startmotor på.

Nu vet jag inte hur stor generatorn på en -05:a är, men det finns en tråd på forumet om att byta från orginalgenerator till Biltema, modell 80A, eller kanske en kombination av att meka i ny generator och även ett extrabatteri.

(Hoppas att jag svarade rätt nu ;) )
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av Larsson »

Jag har Biltema 80A generator i min Niva......funkar fint.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av Nivanörden »

Hej o välkommen till forumet!

Klart du skall ha Niva! Du verkar ha rätt bra koll på läget tycker jag! Ut o testa hur den känns. Är rätt brett mellan pedalerna i Nivan, men fotstödet på vänster sida kan störa vissa. Annars tror jag du verkar vara rätt person för att äga en Niva!

Sedan är det ju alltid kul med nån mer som gillar Engelska 50-talstraktorer! Sett min tråd i Ämnet:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=11&t=236

Ha d gött o lycka till med Nivajakten!

MVH/
Håkan Nivanörden

Ps posta gärna bilder på både Niva o traktorer! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

Nivan är en väldigt charmig 70-talkonstruktion som på senare år fått en modern motorstyrning. Kommersiella verkstäder har lite svårt för denna kombination, där drivlinan kräver fettspruta och motorn OBD2-diagnostik - så ge dig inte in i denna världen om du inte tycker det är riktigt kul att brottas med denna kontrast. Vi som är nere i träsket gillar Nivan - som med alla sina fel och brister ändå är en mycket kompetent och pålitligt bil - om den får underhåll och tillsyn i riklig mängd. Pendla i 80 är inga problem. Bränsleekonomin är väl ingen höjdare men underhåll och reservdelskostnaderna kompenserar. En 05:a har 90% av komponenterna gemensamt med en -78...

Köp en Niva om du vill ha en charmig hobbybil - annars investera i en korean eler gammal Volvo...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av Nivanörden »

Håller med Ahlberg, men måste ändå säga att Nivan funkar även som bruksbil.

Farsgubben kör ca 50km om dagen i sin och han har kört Niva sedan 96 och andra Lador före det. Han är nu inne på sin andra.

Dock kräver Nivan som sagt visst meksinne, men det gör ju en gammal Volvo med. ;)

Ang verkstad är det bäst o hitta nån med lite "anor" som även mekat äldre bilar, och inte bara nyare mer elektronikbetonade fordon. Har de nån äldre mekaniker kommer de hoppa jämfota av glädje, om de får jobba med konstruktioner de verkligen kan! ;-)

(Jag vet då jag jobbat på en Roy o Roger verkstad i ett par år ;-) )

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

Så, då har jag varit och tittat på skapelsen och både fötterna och resten fick plats. Det allra mesta verkade OK, en del delar som köpts hem men inte behövdes följer med. Den har "väl tilltagen extraljushållare" framtill och tröskelskydd, eller vad det heter. Draget är avtagbart, så det är "bara" att ta en dust med SBP med rätt papper i handen så skall man väl få dra släp med den också. Återstår bara att klämma ut lite pengar ur Hälleberget, sen blir det affär.

En fläck med ytrost finns, men det kan man ju fixa. Den viner lite på treans växel, men om det inte innebär ett nära förestående växellådsras kan jag leva med det. Växelspaksknoppen är lös, innerbelysningen funkar inte och lite annat sånt smått, men det ger ju bara kvalitetstid i verkstan.

Och det är just en charmig hobbybil jag är ute efter som dessutom både tar mig till jobbet och ut i skogen!

Motorn var ju inte det vridstarkaste jag kört, det gäller väl bara att välja rätt växel.

Det där men kontraster mellan fettspruta och OBD2 så har jag inga problem med det. Det som övergår min mekarkunskap överlämnas till en blivande pensionär som skulle kunna skruva på de flesta 60-talsbilarna med förbundna ögon. En del OBD2-grejor snackar via CAN-bus och mikroprocessorn som sitter på experimentkortet jag har på skrivbordet på jobbet snackar också CAN. Om jag kan göra styr- & reglersystem till en hjärt-lung-maskin skall jag väl lyckas klämma ur lite felkoder ur Nivan också...

Jag måste bara berätta säljarens fru som hade varit och tankat den och en annan kund fällde kommentaren att den var "fin för att vara så gammal". "Psst, den är bara ett år" blev svaret.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

Du har bra koll - känns det som! Välkommen att ta steget in i den lilla exklusiva värld där vi svenska niva-åkare håller till. Det lär finnas ca 800 Niva registrerade i Sverige, och ca 400 som är i drift. Hoppas Hälleberget är generöst mot dig...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

800 reggade Nivor i Sverige? Då är det ju rena dussinbilen jämfört med min Skoda 130GL. När jag kollade för något år sen hittade jag 15 reggade av samma årgång som min (1987)varav 8 i drift...
Träsktroll wannabe
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av Liffride »

Välkommen hit!!!!!
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av NivaMicke »

AlterEgo skrev:
Någon som vet hur mycket originalgeneratorn ger i den?
80A
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

NivaMicke skrev:
AlterEgo skrev:
Någon som vet hur mycket originalgeneratorn ger i den?
80A
Bra, det lär ju räcka ett tag.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

Och tack till alla för bra råd & tips! Det lär komma mer frågor.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

NivaMicke skrev:
AlterEgo skrev:
Någon som vet hur mycket originalgeneratorn ger i den?
80A
Jag lägger ett lägre bud:

55A, enligt http://www.ladaniva.co.uk/lada/1700_3.pdf

..förvisso står där även att Nivan kan levereras med andra generatorer... :geek:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Nivaforumist och kanske blivande Nivaägare

Inlägg av AlterEgo »

Nåja, bilen i fråga har ju inte sservostyrning så det finns kanske plats för en generator till. Vi får väl se när den hittat hem hit.
Träsktroll wannabe
Skriv svar