Diffspärr

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Nu har vi varit ute på en geggig grusplan och testat lite.
När vi körde iväg hemifrån var det tungt och segt, men det lättade efter nån km. Att få i diffspären var svårt i början, men efter ett tag lossnade det.
Jag hittade en teknik som fungerar bäst, man ligger och tuffar i 10-15km/h, drar spaken mot mig, när spaken stannar halvvägs frikopplar jag, då faller den i sista biten.
Jag la i och ur ett 50 tal gånger och nu lyckas jag 70-80% av gångerna, kanske måste grejerna slitas in, eller också var det bara skit bakom spakarna.
Nu vet jag hur det känns när spärren verkligen är i, som ni sa det blir trögt och det känns som bromsarna ligger på, sen måste man köra rakt ett par meter för att få ur den.
Vi åkte hem och tänkte pröva att lyfta med domkraft efter att ha backat in mina sista 15 meter till dörren, men inte tusan låste det sig, vi körde och knuffade fram och tillbaka massor av gånger men fick inte till någon låsning, skumt.
Jag ska byta all olja till helsyntet i veckan, kanske blir det bättre med segheten när den är kall efter det.
Ni ska ha tack för tips och råd.
Råbban
Niva, Natogrön -08
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr

Inlägg av cerber0s »

Robilibob skrev:Nu har vi varit ute på en geggig grusplan och testat lite.
När vi körde iväg hemifrån var det tungt och segt, men det lättade efter nån km.
Råbban
Just den biten låter misstänkt likt insprutningsproblemen.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Hmm, när jag skulle åka hem från jobbet fick jag börja med att backa eftersom jag kört in, då låste (låste och låste, det gick iallafall trögt) sig bilen efter efter ett par meter men det släppte direkt när jag började köra framåt.
Gasade hem mot domkraften för att testa att lyfta bakhjulen och backade in mina sista 15 meter, då låste det sig inte!
Jaja, imorgon ska den in på verkstan för att montera båge och backspeglar ska be dom titta på handbromsen!
Nu har jag börjat noja om att den blir piggare efter en omstart när den blivit varm (damn you cerber0s :lol: )
Niva, Natogrön -08
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Diffspärr

Inlägg av Larsson »

Om du misstänker att handbromsen ligger på är det bara att köra en bit med bilen.....och sedan stanna och känna på bromstrummorna baktill. Är de varma ligger den på....är de INTE varma så ligger den inte på.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Det har jag provat, men dom är inte varma, det blir ju bara så här nar jag stannat, och startar bakåt (drar alltid handboms och har neutral, gammal lastbilsvana).
När det nyper har jag märkt att det inte finns någon dödgång i handbromsspaken.
Niva, Natogrön -08
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Diffspärr

Inlägg av Larsson »

Hmmmm....har lite så på min bil just nu. En ny handbroms vajer ligger i garaget och väntar.

Tror det beror på att vajern löper lite trögt (på min bil iallafall).........den är ju trots allt rätt gammal (gissar jag) och får ligga i blöt emellanåt.

Skall se om det hjälper på min bil, tills vajern är bytt så drar jag inte handbromsen när jag parkerar (gör alltid det annars)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Jag hoppas att det beror på att grejorna är nya och behöver slitas in, det verkar ju så med diffspärren, eller så kanske jag var för försiktig/mesig i början.
Det stog ju i manualen att man måste ha raka hjul osv.
Niva, Natogrön -08
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Diffspärr

Inlägg av Larsson »

Är nog så...........det problemet har inte jag, det är jag rätt säker på. :mrgreen:

Fortsätt att använda handbromsen hela tiden så kanske den börjar löpa lättare......och problemen försvinner.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr

Inlägg av cerber0s »

Robilibob skrev:Nu har jag börjat noja om att den blir piggare efter en omstart när den blivit varm (damn you cerber0s :lol: )
Heheh... Förlåt..? :twisted: Just det problemet verkar vara rätt vanligt. Knepigheter med insprutningen. Av någon anledning så misständer en eller flera cylindrar vid kallstart. Efter 2 minuter från start så går övervakningen in och stänger av den bråkande cylindern för att skydda katalysatorn. Därför blir den piggare efter omstart. Men är det verkligen det felet så ska du se "check engine-lampan" blinka efter ca 2 minuter. Det brukar sammanfalla med att tempmätaren passerar 50-graderssträcket. Mycket förvirrande... Du bör också märka att den går lite hoppigt på tomgången.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Nä, inte tusan läger nån eller flera cylindrar av, så markant skillnad är det inte. Måste vara inbillning.
Niva, Natogrön -08
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Nu är bilen hämtad från verkstaden, frontbåge + backspeglar modell stor sitter på. Om jag hinner ta några bilder på bilen i helgen ska jag lägga upp dom här.
Handbromsen låg på, även framåt så dom släppte på den, jag har bara backat en gång ikväll men det kändes fint.
Niva, Natogrön -08
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Diffspärr

Inlägg av Anders »

Intressert i se hvordan disse "backspeglar modell stor" ser ut. Håper du tar bilder av de også. :)
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Skriv svar